Nyobolt EV je nový príspevok Britov k elektrickej mobilite a zatiaľ čo o jeho dizajne pochybnosti nemáme, samotné sľubované rýchlonabíjanie pár dôležitých otázok vyvoláva. Vážne je možné nabiť malú targu s odnímateľným strešným panelom v priebehu šiestich minút? A nie je v tom nejaký háčik?

Odpoveď na prvú otázku je áno, je to možné, teda ak budeme predpokladať, že si firma zodpovedná za vývoj športového elektromobilu úplne nevymýšľa. Čo nepredpokladáme. V tom druhom prípade musíme pripustiť, že v tom istý háčik je. A záleží len na uhle vášho pohľadu, aký veľký.

Nyobolt tvrdí, že v aute je namontovaná batéria s kapacitou 35 kWh. To je pomerne nízka hodnota, zároveň ale autori hovoria, že ich elektromobil je vďaka tomu ľahký (má pohotovostnú hmotnosť 1250 kg) a cieľom je jeho váhu ešte o niečo znížiť.

V porovnaní s pôvodným Elise z polovice 90. rokov, ktorému je novinka podobná, je to samozrejme skoro dvojnásobok, presnejšie povedané vážil len 725 kg. Ale oproti bežným elektromobilom je to sympaticky malé číslo. Nyobolt navyše uvádza, že uvedená kapacita (ktorá je ekvivalentom približne 14 litrov benzínu) stačí na dojazd 250 kilometrov.

Napätie systému Briti neuvádzajú a rovnako sme sa nedozvedeli ani maximálny nabíjací výkon, ale z uvedeného to vyzerá, že ich technika zvládne rýchlonabíjačku typu DC (s jednosmerným prúdom) s výkonom 350 kW.

To by znamenalo, že Nyobolt je v skutočnosti na úrovni uvádzanej pre Hyundai Ioniq 5 či Kiu EV6 a k vynikajúcemu času sa dopracoval len malou baterkou, ale pochopiteľne bude zaujímavé zistiť, aký je reálny nabíjací výkon, respektíve ako bude kolísať v závislosti na úrovni nabití, aby tých 6 minút vážne stačilo.

Na mieste je tiež otázka, ako sa firma vysporiadala so zrýchlenou degradáciou akumulátora, ku ktorému dochádza pri rýchlom nabíjaní. Nyobolt ale tvrdí, že v rámci testovacej procedúry, pri ktorej ich technika absolvovala 2000 nabíjacích cyklov, nezaznamenali žiadne významné poškodenie článkov, čo by znamenalo, že aj keby bol skutočný dojazd len 150 kilometrov, auto by malo hravo zvládnuť 300 tisíc km.

Samozrejme kým samotné auto alebo chystaná technika nepredvedú svoje schopnosti v praxi, nemá zmysel výskať nadšením. V zásade ale musíme uznať, že by nám asi pomerne malý dojazd v kompaktom jednoúčelovom stroji na zábavu neprekážal, ak by skutočne platilo, že po pár minútach môžete mať opäť „natankované“ a pokračovať vo výlete či v blbnutí na okruhu.

Produkcia Nyoboltu EV v tejto chvíli potvrdená nie je. Firma využíva malý elektromobil výlučne ako demonštrátor schopností. Myslíme si ale, že ak by sa našlo dosť záujemcov, Briti by boli schopní ho vyrobiť.

Šanca na úspech je preto zatiaľ otvorená, pravdou ale je, že Elise po ukončení výroby v roku 2022 žiadneho nástupcu nedostal a Nyobolt by preto mal teoretickú šancu osloviť časť bývalej klientely.

K tomu by sme mohli ešte dodať, že elektromobil je v porovnaní s originálom o 100 širší a o 150 mm dlhší, dostal karbónovú karosériu, 19-palcové hliníkové disky, diódové svetlá a kamery namiesto klasických vonkajších spätných zrkadiel. Mimochodom, Julian Thomson navrhol tento automobil predvlani a v súčasnosti šéfuje európskej pobočke štylistického oddelenia koncernu General Motors.

zdroj: Nyobolt