To posledné číslo, teda kapacitu batérie HP.EB (kombinujúcej na katóde nikel, kobalt, mangán a hliník s kremíkom na anóde) Mercedes oficiálne nepotvrdil, ale prevalilo sa v zákulisí pri premiére auta.
Mimochodom, práve kremík dovolil konštruktérom zvýšiť energetickú hustotu na 300 watthodín na kilogram (a 740 Wh na liter), pohotovostnou hmotnosťou konceptu sa však Mercedes do tejto chvíle nepochválil.
Zdá sa, že Polestar vytvoril nový trend áut bez zadného okna. To nie je práve najpraktickejšie riešenie...
Známe aj z hybridných Ferrari a Lambirghini
Čo naopak vyzdvihuje, sú elektromotory s axiálnym tokom energie. Pre Mercedes ich dodala jeho dcérska firma YASA, ktorá nimi zásobuje napríklad Lamborghini a Ferrari. Sú tri, dva vzadu (každý so šírkou len 8 cm!) a jeden vpredu, ktorý sa pri nižšom zaťažení odpája, aby šetril energiou. Ak sú ale do hry zapojené naplno, spoločne dokážu vyprodukovať špičkových 1000 kW, inak povedané 1360 koní.
Veľkou novinkou Mercedesu je tiež 800-voltová architektúra, presnejšie povedané architektúra s nepochybne ešte o čosi vyšším napätím. Výrobca presné číslo neuvádza, ale táto konštrukcia zvláda pri prúde 1000 ampérov maximálny nabíjací výkon „viac ako 850 kilowattov“! Nejde pritom o nabíjací štandard MCS vyvíjaný pre nákladné autá, ale firma Alpitronic pre Mercedes vyvinula vlastné rozhranie na základe štandardných konektorov CCS.
Na úrovni triedy S
To okrem iného znamená, že predĺženie dojazdu podľa metodiky WLTP o 400 kilometrov potrvá v ideálnych podmienkach 5 minút. Háčik je akurát v tom, že pre takto postavený elektromobil zatiaľ nemáme k dispozícii dostatočne výkonné nabíjačky.
AMG GT XX možno pôsobí vďaka nízkej karosérii kompaktne, ale v skutočnosti ide o poriadne veľké auto. Má dĺžku až 5204 milimetrov, čo je viac ako má štandardná trieda S a takmer na úrovni predĺženého variantu, ktorý má 5289 mm. „Placka“ má tiež šírku 2130 mm (merané so spätnými zrkadlami, bez nich je to 1,95 m) a výšku iba 1317 mm.
Aktívna aerodynamika kolies
XX má vynikajúcu aerodynamiku s koeficientom odporu Cd len 0,198, stále je to však o čosi horší výsledok v porovnaní s experimentálnym konceptom EQXX, ktorý sa dostal na hodnotu 0,17. Novinka si k uvedenej hodnote pomáha napríklad pozoruhodne riešenými 21-palcovými diskami kolies Aero Wheel.
Do stredového náboja je integrovaný elektrický aktuátor komunikujúci bezdrôtovo s centrálnou riadiacou jednotkou vozidla. Jeho úlohou je ovládať karbónové klapky na kolese, ktoré pri bežnej jazde ostávajú zatvorené. Vyrazte napríklad na okruh a otvoria sa, aby mohli spolu s kanálmi z druhej strany účinne chladiť brzdový systém. Samotné aktuátory využívajú energiu rotácie kolesa.
Spomínali sme výkony, k dynamike sme sa zatiaľ nedostali. Mercedes zrýchlenie vozidla z nuly na stovku neuvádza, ale mohlo by byť na úrovni okolo 2,0 až 2,5 sekundy. Maximálku naopak poznáme, Stuttgart hovorí, že XX je schopné rozbehnúť sa na 360 kilometrov za hodinu.
Z ďalších zaujímavostí stoja za zmienku napríklad reproduktory (8 kusov) integrované do predných svetiel, ktoré upozorňujú chodcov na prítomnosť auta (zvukom V8), ďalej náhrada kože materiálom získaným z recyklácie pneumatík pretekárskych Mercedesov triedy GT3 alebo karbónové čiastočne na 3D tlačiarni vyrobené športové sedadlá.
Len pripomíname, že GT XX je postavené na novej platforme AMG.EA, ktorú okrem produkčnej verzie tohto automobilu využije tiež chystané elektrické SUV, ktoré je naplánované na rok 2027.
zdroj: Mercedes