Podľa aktuálnych výsledkov zverejnených Európskou asociáciou výrobcov automobilov (ACEA) sa v Európe v priebehu prvých piatich mesiacov tohto roka zvýšil podiel registrácií elektromobilov na 15 percent. To samozrejme nie je zanedbateľné číslo, stále to však znamená, že až 85 percent vodičov z nejakého (praktického, pragmatického či finančného) dôvodu naďalej dáva prednosť automobilu so spaľovacím motorom.

Zatiaľ čo pred pár rokmi sa automobilové koncerny predbiehali v deklarovaní čo najskoršieho možného termínu ukončenia výroby klasických pohonných jednotiek, dnes prakticky bez výnimky aj na základe podobných výsledkov priznávajú, že záujem trhu o elektromobily zďaleka nie je taký veľký, aké bolo kedysi ich nadšenie pre tento typ pohonu.

Zdržanlivosť sa vyplatila

BMW patrí ku značkám, ktoré si v tomto smere zachovávajú výrazne pragmatickejší prístup. A ak si dobre pamätáme, Mníchov o potenciálnom konci spaľovacích motorov nevydával žiadne konkrétne vyhlásenia. Dlhodobo naopak tvrdí, že sa bude snažiť predávať tradičné agregáty tak dlho, ako to len pôjde a potvrdzujú to aj najnovšie slová šéfa ich výroby.

Na otázku kolegov zo stránky Automobilwoche, či uspokojenie všetkých potrieb zákazníkov zahŕňa aj výrobu benzínových a naftových motorov odpovedal jednoznačne: „Absolútne! Spaľovací motor je našim základom a financuje naše budúce podnikanie. V posledných rokoch sme postavili okolo 1,2 milióna spaľovacích jednotiek ročne, to je a ostáva veľmi dôležité,“ hovorí Moltke a podobne sa vyjadruje aj k ich budúcnosti.

HVO je budúcnosť?

„Áno,“ odpovedá šéf výroby motorov na otázku, či BMW ďalej vyvíja nové spaľovacie agregáty. „Preto ďalej vyvíjame nové technológie, testujeme nové palivá, či sú kompatibilné s našimi motormi, pričom skratka HVO 100 je kľúčová v prípade dieslov,“ dodáva na adresu náhrady bežnej motorovej nafty, ktorej sa niekedy hovorí aj parafínová nafta a poznáte ju tiež podľa skratky XTL či C.A.R.E. Diesel.

Toto palivo je považované za syntetickú naftu, ale je vyrábané z rastlinných (nie z repky) i živočíšnych zvyškov, odpadu, a je prakticky kompletne z obnoviteľných zdrojov, takže znižuje emisie CO2 v porovnaní s klasickou naftou o 70 až 90 percent.

Predikcie sú k ničomu, trh rozhodne

Klaus von Moltke zároveň priznáva, že BMW momentálne pracuje na príprave všetkých spaľovacích motorov na novú emisnú normu EU7 a tento základ bude mixovať s elektrifikáciou a čisto batériovými modelmi. „Umožní nám to flexibilne dodávať produkty v závislosti na dopyte po nich a to nás odlišuje od konkurencie. Ponúkame všetky možnosti, BMW od začiatku propaguje technologicky otvorený prístup,“ dodáva šéf výroby motorov.

A jeho predikcia vývoja na trhu s motormi do roku 2030? „Ušetrím vás akýchkoľvek predpovedí, ako sa bude pomer medzi elektromobilmi a autami s klasickým pohonom vyvíjať. Skutočne bude záležať na dopyte. A v tom spočíva krása našej technologickej otvorenosti a súčasnej pozície,“ uzatvára Moltke.

zdroj: BMWAutomobilwoche