Pri zmienke o autonómnych vozidlách (tých skutočne autonómnych od úrovne 4, v ktorých nemusí byť za volantom človek) si najčastejšie spomenieme na americké taxíky od firmy Waymo, konkurenčný Cruise, čínske Baidu alebo na Teslu Robotaxi. Mimochodom, posledné menované auto práve dnes, 22. júna 2025, začína svoju skúšobnú prevádzku v uliciach amerického Austinu. A to je ten háčik...
Všetko sú to vozidlá fungujúce zatiaľ len vďaka špeciálnym povoleniam úradov a jazdiace v testovacom režime. Žiadne z nich si momentálne nekúpite, môžete sa v ňom maximálne zviezť ako zákazník. To sa však aktuálne mení.
VW rýchlejšie ako Tesla
Aj keď sa v mnohých médiách v súvislosti s autonómnou mobilitou objavujú titulky ako „Európe utiekol vlak“, zjavne to nie je také strašné, ako sa hovorí.
Dôkaz pred pár dňami podala spomínaná dcérska firma koncernu VW – MOIA. Bola založená v roku 2016 a nedávno v Hamburgu vo svetovej premiére odhalila plne autonómny Volkswagen ID.Buzz AD, ktorý zvláda úroveň 4. Čo to presne znamená?
Okrem iného táto úroveň umožňuje skutočne autonómnu jazdu bez vodiča vo vopred definovaných oblastiach, zatiaľ čo úroveň 3 „len“ dovoľuje šoférovi zložiť za určitých podmienok ruky z volantu, ale jeho zásah je na vyžiadanie vozidla stále nutný.
Generálny riaditeľ Volkswagenu Oliver Blume pri premiére zdôraznil, že na vývoji auta pracovali roky, momentálne je však pripravené pre sériovú produkciu.
Dočasne s operátorom
MOIA doteraz testovala svoje prototypy v Hamburgu, Mníchove, Osle a Austine, sériovej výrobe však už nič nestojí v ceste. Firma dodáva, že prvé autá zrejme ešte budú mať na palube ako bezpečnostnú poistku operátora, ale aj tí budú z vozidiel postupne miznúť. VW si na „odstránenie“ ľudského faktoru dal jasné pravidlo. Potenciálny vodič bude na palube dovtedy, kým úroveň bezpečnosti jazdy nebude aspoň dvojnásobná v porovnaní s človekom.
To však nie je hudba budúcnosti, ale aktuálny stav, keďže testovacie Volkswageny ID.Buzz bez problémov zvládali kyvadlovú dopravu v rámci Hamburgu i ďalších spomínaných miest a starosti im nerobili ani najťažšie neprehľadné križovatky.
Je čas na výrobu, testovanie máme za sebou
ID.Buzz AD začnú Nemci predávať zákazníkom v priebehu budúceho roka. VW už potvrdilo spoluprácu s Uberom, poskytovateľom verejnej dopravy v Berlíne, isté je tiež nasadenie v Spojených štátoch, ale dotazy na firmu MOIA prúdia z celého sveta.
„Nepotrebujeme žiadne ďalšie prototypy ani testovacie projekty, ale riešenie pripravené do výroby,“ poznamenal na tlačovej konferencii generálny riaditeľ MOIA, Sascha Meyer.
Na diaľnici maximálne 120
Predbežne sa očakáva, že autonómne vozidlá budú v premávke tráviť približne 20 hodín denne, čo by v prípade napríklad konvenčnej taxislužby vyžadovalo troch vodičov. Tu ho zastúpi jediné robotické auto, pričom zvyšok času má byť venovaný nabíjaniu, údržbe a čisteniu.
O bezpečnú jazdu novinky sa postará dnes už v podstate konvenčná technika, v tomto prípade kombinácia 13 kamier, 9 lidarov a 5 radarov, pričom autám nechýbajú ani systémy schopné udržať senzory v čistom, teda prevádzkyschopnom stave. Auto je navrhnuté tak, aby mohlo jazdiť v akýchkoľvek poveternostných a klimatických podmienkach a je schopné detegovať premávku od svojho najbližšieho okolia až do vzdialenosti 300 metrov. Má zvládať mestá i diaľnice maximálnymi rýchlosťami 120 kilometrov za hodinu.
Prečo žlté pásy?
Zaujímavé je, že VW chce v blízkej budúcnosti ponúkať nielen samotné vozidlá, ale má v pláne predávať tiež samostatnú cloudovú platformu MAAS (Mobility-as-a-Service), ktorá umožní aplikovať autonómne riadenie aj na iné vozidlá. K tomu bude k dispozícii tiež rezervačný systém, prostredníctvom ktorého bude možné objednať si jazdu v robotickom aute a platiť za ňu.
A núdzové situácie? Predstavte si, že autonómne vozidlo zastaví za pokazeným nákladným autom či autobusom a umelá inteligencia nedovolí jeho predbiehanie kvôli plnej čiare. V takýchto prípadoch bude na diaľku zasahovať operátor, ktorý môže kontaktovať posádku prostredníctvom interkomu s kamerou. O bezpečnosť cestujúcich sa bude tiež starať AI, ktorá ich napríklad upozorní na nezapnuté bezpečnostné pásy. Kvôli jednoduchšiemu rozpoznaniu majú žltú farbu, takže ľahko vyniknú na oblečení.