Ak je to pravda, Volkswagen aj Stellantis majú celkom vážny problém, na ktorý zatiaľ nemajú žiadnu adekvátnu odpoveď. Európsky elektromobil vyrobený na starom kontinente, s cenou pod 15 tisíc eur (ešte nie je isté, či ide o čiastku s dotáciou alebo bez), to by mohlo trh s batériovými modelmi skutočne nakopnúť.

Detaily o chystanej novinke z dielní Dacie sú zatiaľ tajné, ale francúzsky denník Le Parisien uvádza, že auto by malo dostať meno Evader a v predaji by mohlo byť dostupné už koncom roka 2026.

Dacia zatiaľ zverejnila len túto jedinú ilustráciu.

Vznikne v spolupráci s Čínou, proti Číne?

Skupina Renault pri vývoji využila komponenty z aktuálneho modelu 5 E-Tech, 4 E-Tech, Alpine A290 a budúceho Twinga. Všetky tri elektromobily využívajú modulárnu platformu AmpR Small (predtým známej ako CMF-B EV) dcérskej spoločnosti Ampere.

Pri vývoji Twinga však Renault spolupracuje s čínskym partnerom potom, ako od možnej dohody pri vývoji elektromobilu s cenou do 20 tisíc eur odstúpil Volkswagen. Meno druhého kooperujúceho je utajované, ale hovorí sa o značkách XPeng a v poslednom čase je skloňované hlavne Geely.

Techniku poskytne Renault 5, Renault 4 a hlavne nové Twingo.

Nečakajte špičkové parametre

Predpokladáme, že pripravovaná Dacia Evader využije menšiu verziu šasi z Renaultu Twingo E-Tech, ktoré by malo byť odhalené ešte o čosi skôr. Jeho premiéru čakajte v prvej polovici roka 2026 a Francúzi sa netaja, že sa chcú s priemernou spotrebou dostať na úroveň 10 kilowatthodín na 100 kilometrov. Veľkosť batérie si zatiaľ netrúfame odhadnúť, ale články by mali byť typu LFP od spoločnosti LG Chem.

Pochopiteľne hovoríme o Dacii, takže je nutné mať realistické očakávania. Zamestnanec automobilky, ktorý potvrdiť informácie o modeli Evader, k tomu dodáva: „Nebude mať dojazd 600 kilometrov a nenabijete ho za 15 minút, ale robíme správne technické rozhodnutia v správnom čase.“

Dacia pracuje na cenovo dostupnom elektromobile predovšetkým v reakcii na rastúcu čínsku konkurenciu, ale stranou neostávajú ani japonskí či kórejskí rivali. Evader by mal mať dĺžku 3,8 alebo 3,9 metra, dizajn vytvorený na základe súčasného štýlu, so silným odkazom na segment SUV.

Ide o ultraľahkú konštrukciu s nízkym ťažiskom, čo sa premietne do vyššieho komfortu, lepšej ovládateľnosti a lepších jazdných vlastností,“ zdôrazňujú nemenovaní pracovníci Renaultu pre denník Le Parisien.

Len pomalé nabíjanie?

Dojazd by sa mohol pohybovať okolo 300 kilometrov, čo je výrazne viac, ako dnes ponúka Dacia Spring. Technicky by to znamenalo trakčnú batériu s kapacitou okolo 37 kWh a nečakajte ani zvlášť vysoké nabíjacie prúdy. Pôjde o dostupný elektromobil pre rodiny určený na pomalé nabíjanie striedavým prúdom.

zdroj: Le Parisien, AI Grok a ChatGPT, Dacia