Dnes patrí značka Fiat do portfólia koncernu Stellantis a hoci má za sebou aj ťažké časy, jej poľské výrobné závody už dlhodobo vynikajú výbornou efektivitou a v rozpore so všeobecným povedomím aj vysokou kvalitou výroby. Neprekvapí preto, že vo výrobnom závode v Tychy zmontovali na konci septembra 2022 už 12,5 miliónty Fiat. Pochopiteľne ním bol legendárny Fiat 500, konkrétne kus s bielym lakom vo výbave Dolcevita. Vedenie poľského závodu si je vedomé, že dobrý ohlas má ich výrobný závod najmä vďaka modelu Fiat 500, ktorý bol pre materskú automobilku zásahom do čierneho. Dodnes ide o jedno z najpopulárnejších, ak nie vôbec najpopulárnejšie malé mestské auto.

Poľské licencie

História novodobého poľského automobilového priemyslu odštartovala výrobou sovietskych licenčných vozidiel. Presne 6. novembra 1951 totiž opustila varšavský výrobný závod FSO prvá Warszawa M20, čo nebolo nič iné ako licenčná Poběda (v Rusku vyrábaná od roku 1946). Jej modernizovaná verzia Warszawa 201 sa dokonca v roku 1960 dostala aj na československý trh. Nasledovala ľudovejšia Syrena, no najväčšiu slávu urobil Poliakom až licenčný Polski Fiat 125 P. Jeho prvý exemplár opustil výrobnú linku 28. novembra 1967, o rok neskôr ho už mohli obdivovať aj československí motoristi na strojárenskom veľtrhu v Brne. V polovici septembra 1975 Poliaci slávnostne otvorili nový závod v meste Tychy, kde začali s výrobou ďalšej legendy – Polski Fiat 126 P (auto sa predstavilo v roku 1972 na autosalóne v Turíne a najskôr sa vyrábalo v meste Bielsko-Biala). Len pre zaujímavosť, v závode Tychy vyrobili do konca produkcie v roku 2000 presne 2 166 349 kusov Fiatu 126 P (ďalších 1 152 325 ksusov postavili v závode Bielsko-Biala).

V Tychy sa v roku 1975 ako prvý začal vyrábať Fiat 126.

Za pozornosť v rámci histórie značky Polski Fiat stojí aj udalosť z roku 1982, kedy po politických nepokojoch v Poľsku poklesla výroba a jej kvalita (model Polski Fiat 125 P) na tak nízku úroveň, že turínsky výrobca zakázal Poliakom používať značku Fiat. Od januára 1983 sa tak autá museli premenovať na FSO 125 P.

Zaujímavosťou je FSO 125 P. Ide totiž o Polski Fiat 125 P, ktorému Fiat zrušil licenciu na používanie značky Fiat.