V Porsche je misia najbližšieho desaťročia absolútne jasná - Mission: future sports car. Je zrejmé, že bez pohonu na elektrinu to nebude možné.

Absolútne prvý hybrid spolunavrhol zakladateľ jednej z najznámejších značiek sveta Ferdinand Porsche. Bezkoňový koč, ako vtedy samohybné povozy vtedy všetci volali, vážil 1500 kilogramov. V období rokov 1900 - 1905 ho ponúkali ako 4 aj 2 miestny typ. Na pohon slúžili dva, alebo štyri elektromotory uložené priamo v nábojoch kolies, ktoré brali energiu z akumulátora, alebo spaľovacieho motora. Ukázalo sa, že stupeň vedecko-technického pokroku autám výhradne na elektropohon, alebo kombinovaný pohon v danej dobe nepraje.

Koč bez koní vážil 1500 kg. Na pohon slúžili elektromotory uložené priamo v nábojoch kolies, ktoré brali energiu z akumulátora, alebo spaľovacieho motora. Toto je vôbec prvé auto s hybridným pohonom na svete - Lohner-Porsche Mixte Hybrid.

Prešlo celé storočie a v Porsche sa k myšlienke hybridov vrátili. Je zrejmé, že na hybridných modeloch predstavených v roku 2010 začali pracovať zhruba 5 rokov skôr. Dnes je na svete druhá generácia modelov s kombinovaným pohonom. Pozrime sa podrobnejšie na Porsche Panamera E-hybrid.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Do paddocku Nurburgringu sa vchádza legendárnym podchodom (podobne ako na mnohé iné okruhy). Tento má však nezameniteľné čaro, nie len pre svoj vek, ale legendárne udalosti a mená osobností motoršportu, ktoré na okruhu dokázali veľké veci.

Porsche je v motoršporte najangažovanejšia značka na svete. Jazdí najviac seriálov a každoročne vyhrá najviac pretekov a trofejí. Desaťročia budované dedičstvo a zameranie hybridy neobíde.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Panamera hybrid má systém vyvinutý vo vytrvalostných pretekoch


Prepojenie Porsche na motoršport je najväčšie spomedzi všetkých automobiliek na svete. Porsche každoročne vyhrá najviac pretekov a trofejí v súčte všetkých seriálov, ktorých sa zúčastňuje priamo prostredníctvom svojho Motorsport programu, alebo nepriamo prostredníctvom mnohopočetnej klientskej základne po celom svete. Nebola preto náhoda, že nový model sa vybraným novinárom rozhodli predstaviť na jednom z najdôležitejších motoršportových podujatí roka.

Uprostred júla sa na "malom Nurburgringu" jazdili ďalšie preteky svetovej série WEC (World Endurance Championship). Víťazný tím najznámejších pretekov na svete 24h Le Mans veru mal čo ukázať nie len fanúšikom na "domácej" pôde, ale aj odbornej verejnosti a pozvaným hosťom. Súčasťou kľúčového podujatia bola prezentácia celého spektra športových modelov značky. Snáď len s výnimkou modelov SUV. Je jasné, že Macan a Cayenne sa hodia do súvisu s inými aktivitami a do iného prostredia, než do okolia najznámejšieho okruhu na svete. Navyše Cayenne II je v jeseni svojho života, keďže je zrejmé, že v priebehu dvoch mesiacov svet spozná tretiu generáciu úspešného športového SUV.
 

Zástupcovia vývoja potvrdzujú, že riešenia a poznatky získané počas nekompromisného testovania hybridných systémov počas vytrvalostných pretekov po celom svete v maximálej realizovateľnej miere prenášajú do sériových modelov. Ich nová generácia vzniká primárne s ohľadom na trvácnosť a dynamiku, nie len zníženie spotreby paliva. Hybridné modely dostávajú prednosť pred modelmi s naftovými motormi. Tie sa v druhej polovici tohto desaťročia z ponuky výrobcu vytrácajú. Napriek tomu, že Panamera diesel v ponuke najprv figurovala, nepochybne pre priame, či nepriame dôsledky aféry dieselgate nie je už model s naftovým V8 motorom objemu 4,0 litra v ponuke.

S výkonom 680 koní, maximálnou rýchlosťou nad 300 km/h a zrýchlením na stovku len za 3,5 sekundy je mnoho dôvodov, prečo ponúknuť možnosť sledovať budíky aj vzadu sediacim pasažierom.

Panamera Turbo už nie je top model. Je ním Panamera Turbo S E-hybrid


Pre bežné modely Porsche dlhé desaťorčia platilo, že najvýkonnejšie modely majú dodatok TURBO. Začalo to s 911 TURBO typ 930 v 70. rokoch a platilo to aj pre typy Cayenne Turbo, či Panamera Turbo. S dotatkom S to boli vždy králi svojich kategórií. Dnes sa už veci majú inak. Top model Panamera síce má označenie Turbo S, no s dodatkom E-hybrid je až bláznivo výkonný, neskutočne dynamický a prekvapivo efektívny. Samozrejme, nik neuverí prehnane optimistickým číslam 2,9 litra benzínu na 100 kilometrov. Tieto nepravdivé hodnoty idú na vrub normy NEDC, ktorou sa musia ešte stále riadiť všetky značky, ktoré predávajú na Európskom trhu.

680 koní a vďaka nim maximálka 306 km/h a zrýchlenie na stovku len za 3,5 sekundy sú šialene skvelé čísla pre akékoľvek športové auto, nie to pre luxusnú športovú LI-MU-ZÍ-NU!

Dva z TOP3 modelov Porsche Panamera II majú technológiu pohonu aj pomocou elektriky E-hybrid. Tie parametre je radosť už len čítať, nie ich ešte zažiť! :)

Čo inšpiruje a znamená Porsche E-performance?

Porsche nie len prostredníctvom marketingu, ale od začiatku nastavenia smerovania a cieľov pre hybridné modely ostáva verné základnej filozofii. Že E-Performance, teda autá, ktoré používajú na pohon aj elektrickú energiu ponúknu všetko, čo sa od áut Porsche očakáva. Ba dokonca viac. Je to husia koža, patríčné gravitačné preťaženia a adrenalín. Pretože sa nechcú uspokojiť len so zlepšením efektivity novej generácie áut znížením ich spotreby. S každou novou generáciou hybridov ponúknu aj zlepšenie dynamiky a pôžitku z jazdy. A to je hlavný dôvod, prečo je značka celé desaťročia angažovaná v motoršporte tak ako žiadna iná. A preto tak ako asi žiadna iná značka berú technici Porsche skúsenosti a úspechy z motoršportu v tak veľkej miere do sériových modelov. A to v neposlednom rade neznamená len zníženie spotreby, zvýšenie dynamiky, ale nutne aj predĺženie životnosti. Ak o tom iní vždy len hovoria, Porsche v tomto smere robí viac. Niet tvrdšieho a lepšieho miesta pre testovanie životnosti a spoľahlivosti, než vytrvalostné preteky. Alebo nejaké poznáte? :)