Zdá sa, že elektromobilita a silnejúci legislatívny tlak na jej presadzovanie v praxi začína rozdeľovať aj samotné automobilky. Kým v minulosti všetky bojovali na jednej strane barikády, dnes niektoré z nich stavili všetko na stranu elektromobility, zatiaľ čo druhá skupina necháva zadné dvierka spaľovacím motorom pootvorené a správa sa opatrnejšie. A práve tieto dva nezmieriteľné tábory začínajú každý presadzovať na úrovni EÚ vlastné záujmy. Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA) zastupuje členov jedného aj druhého tábora a to samozrejme nerobí dobrú krv. Koncern Stellantis preto opúšťa ACEA a zakladá si vlastné Fórum pre slobodnú mobilitu.

ACEA má problém

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že a nič nedeje a bez jedného člena môže Asociácia naďalej fungovať v štandardnom režime. Teda zastupovať automobilky a presadzovať na legislatívnej úrovni ich záujmy. Koncern Stellantis však už dnes zahŕňa 14 automobiliek, čo znamená, že rozhodne nejde o bezvýznamného člena. Navyše, aktuálny šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares, je zároveň bývalým šéfom ACEA a tak vie, ako to pri presadzovaní záujmov automobiliek chodí. Tavares je známym  odporcom zákazu spaľovacích motorov a tvrdí, že jednostranná orientácia na elektromobilitu je strategická chyba, na ktorú v dlhodobom časovom horizonte doplatí celá EÚ. Že ani samotná ACEA nie je z odchodu tak významného hráča, akým je koncern Stellantis nadšená, jasne hovorí aj jej vyhlásenie. „Aj keď Európska asociácia výrobcov automobilov rešpektuje rozhodnutie Stellantisu zrušiť svoje členstvov asociácii na konci roka 2022, je nám ľúto, že odchádzajú,“ znie v oficiálnom stanovisku ACEA. Tajomstvom nie je ani to, že členstvo v ACEA stojí každú automobilku ročne dosť peňazí, jedným z faktorov tohto rozhodnutia Stellantisu tak môžu byť aj úspory z toho vyplývajúce.

Stellantis ako druhý najväčší koncern v Európe svoje rozhodnutie zdôvodňuje, že chce prejsť od lobingu k priamejšiemu kontaktu s občanmi a dotknutými organizáciami a preto vytvára Fórum pre slobodnpú mobilitu. „Výzvy v oblasti životného prostredia, ktoré pred nami momentálne stoja, v kombinácii s rýchlo sa rozvíjajúcim obchodným prostredím vyžadujú efektívne a globálne prístupy zahŕňajúce každého, kto chce prispieť k udržateľnej mobilite,“ objasňuje Stellantis. Medzi riadkami by sa dalo čítať, že ACEA nefunguje dostatočne pružne a v konečnom dôsledku sa jej aj tak nepodarilo presadiť kľúčové záujmy európskych automobiliek. Odsúhlasenie ukončenia výroby spaľovacích motorov bez možnosti použitia syntetických palív vyrobených z trvalo udržateľných zdrojov bol, zdá sa, len vrchol ľadovca. Fórum pre slobodnú mobilitu by mala začať fungovať od roku 2023.

zdroj: Reuters , Stellantis