Trio známych Lotusov patrilo k tomu malému množstvu skutočných „šoférskych áut“. Márne by ste však pod ich karosériami hľadali 700-koňové motory či armádu asistenčných systémov. Tieto športové autá ctili odkaz Colina Chapmana, takže sa vyznačovali veľmi nízkou hmotnosťou a veľmi vysokým faktorom zábavy. Lotus tak skutočne ukončil jednu éru a naplno sa púšťa do ním pomerne neprebádaných vôd, čím máme samozrejme na mysli chystané SUV a elektromobil. 

Štvrťstoročie vo výrobe

Uvedené športové modely tu zďaleka neboli len „na jednu sezónu“, ale boli súčasťou automobilového sveta poriadne dlho. Elise dokonca už od roku 1996, pričom v roku 2000 ho doplnil model Exige. O deväť rokov neskôr prišla Evora a trojlístok tak bol kompletný.

Počas svojej existencie dostali mnoho špeciálnych verzii a rozhodne to neostalo len pri základných modeloch. Dnes máme takmer rok 2022 a so všetkými tromi sa musíme rozlúčiť. Celkovo bolo vyrobených 51 738 kusov týchto áut, čo je zhruba polovica celkovej produkcie značky od roku 1948, kedy ju založil spomínaný Colin Chapman. S 35 124 vyrobenými kusmi má na tom najväčší podiel Elise, nasleduje Exige (10 497 kusov) a Evora (6117 kusov). 

Čo sa týka platformy, ktorú využívali Elise a Exige, tak okrem nich si ju „požičali“ aj modely 340R, Europa, 2-Eleven, 3-Eleven a dokonca aj Opel Speedster či Tesla Roadster. Celkovo tak slúžila ako základ pre 56 618 vozidiel. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na rozlúčku s trojicou Lotusov automobilka pripravila tri jedinečné autá. Žltý Elise Sport 240 Final Edition, zelený (Heritage Racing Green znie oficiálny názov farby) Exige Cup 430 Final Edition a čierno-sivú Evoru GT430 Sport. Ani jedno z týchto áut však nebude na predaj, ale stanú sa permanentnou súčasťou kolekcie dedičstva spoločnosti Lotus. 

Modely Elise, Exige a Evora nahradí novinka s názvom Emira. Lotus v súčasnosti upravuje svoju továreň v mestečku Hethel, aby vyhovovala potrebám spojených s jej výrobou, pričom produkcia by mala začať už na jar 2022. V rovnakej továrni Lotus pracuje aj na elektrickom hyperšporte Evija, no a pripravované SUV sa zase bude vyrábať v novej továrni v Číne. 

Zdroj, foto: Lotus