Jedným z veľkých plánov EÚ je presadiť zásadný balík ekologickej legislatívy. Spolu s prechodom na elektromobilitu tak obetuje jeden z najvýznamnejších produktov starého kontinentu: spaľovací motor pre autá. Stane sa tak už od roku 2035 a nepomohli ani snahy vybraných európskych krajín o kompromis.

Dohoda vysiela silný signál priemyslu a spotrebiteľom: v Európe nastáva posun k mobilite s nulovými emisiami,“ povedal bezprostredne po poslednom kole rokovaní vedúci predstaviteľ Európskej komisie pre zelenú politiku Frans Timmermans. Nové pravidlá EÚ neovplyvnia tie staršie autá, ktoré začnú jazdiť na cestách do roku 2035. Celkovým cieľom Bruselu je však zabezpečiť, aby všetky vozidlá v rámci EÚ mali do roku 2050 nulové emisie. Vtedy tak má nastať úplný zánik spaľovacích motorov.

Prekvapený Brusel

Komentátori konštatujú, že v Bruseli zavládla spokojnosť a sčasti paradoxne aj prekvapenie, že bolo také ľahké dosiahnuť kosenzus na spoločnej úrovni EÚ. Tvrdý lobing či požiadavky na výnimky spôsobovali pri podobných rokovaniach v minulosti výrazné meškania pri prijímaní legislatívy.

Tentoraz to trvalo len niečo vyše 15 mesiacov – od predstavenia novej legislatívy v júli minulého roka až po jej finálne vyšpecifikovanie v detailnejšej rovine, čoho sme sa dočkali teraz.

Jeden pokus na poslednú chvíľu zvrátiť legislatívu sa však predsa len našiel a prsty v ňom malo aj Slovensko, píše portál Politico. Krajiny ako Maďarsko, Slovensko, Taliansko či Rumunsko hľadali širšiu podporu pre zmenu návrhu tak, aby sa EÚ zaviazala k podpore syntetických e-palív. Takáto požiadavka však napokon neprešla a na uzavretom stretnutí diplomatov ju ostatné krajiny zmietli zo stola.

Ako potenciálne riešenie na ceste k bezemisným spaľovacím motorom sa často spomínajú práve e-palivá, no má to háčik. Najnovšia štúdia ukázala, že v roku 2035 budú podľa odhadov syntetické palivá dostupné len pre zhruba 2 % áut v Európe, aj keď iné hovoria, že toto číslo bude podstatne vyššie – firmy, ktoré e-palivá majú v pláne vyrábať, čakali na rozhodnutie politikov.

Zdroj: Politico