Mohlo by sa zdať, že rok 2035 je nepredstaviteľne ďaleko, no nie je tomu tak. Štatistika ukazuje, že celý životný cyklus auta v Európe trvá priemerne 14 rokov – od prvej jazdy až po zošrotovanie. To by znamenalo, že dokonca dnešné nové autá tesne zažijú ešte aj éru, kedy spaľovacie motory končia a nové vozidlá s nimi na cestách už pribúdať nebudú.

TOP7 otázok a odpovedí o konci spaľovacích motorov:

1. Aká je aktuálna situácia ohľadom zákazu spaľovacích motorov?

Ministri životného prostredia z krajín EÚ dali návrhu v polovici tohto roka zelenú. Aktuálne sa pracuje na finálnych detailoch zo strany Európskej komisie, parlamentu a členských štátov, vysvetľuje portál Euractiv. Nemecko, ktoré so schválením malo značný problém, presadilo, že Európska komisia vypracuje do roku 2026 správu zameranú na syntetické palivá a tá by mala potvrdiť, či budú aj po roku 2035 povolené autá so spaľovacími motormi tankujúce syntetické palivá.

2. Aké sú spoločenské a politické nálady voči zákazu v krajinách EÚ?

Aj pri tejto téme sa ukazujú extrémne rozdiely na národnej úrodni. Výnimky zo zákazu spaľovacích motorov majú podporu viacerých krajín, je medzi nimi okrem Nemecka aj Slovensko či Česko. Od našich susedov sa ozývali začiatkom leta hlasy priamo z úst českého premiéra, ktorý hovoril o potrebe zachovať mobilitu na cenovo dostupnej úrovni.

Petr Fiala spomínal možnosť zjemniť zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi zo 100 na 90 percent. Úplne opačný prístup má k problematike napríklad Nórsko, ktoré si už skôr stanovilo za cieľ dostať sa do roku 2025 na úroveň 100 % predaných áut bez spaľovacích motorov.

Môžete samozrejme namietať, že Nórsko nie je členom EÚ. Ambicioznejší cieľ ako rok 2035 však majú aj ďalšie krajiny, ako napríklad Dánsko, Írsko, Holandsko, Švédsko či Slovinsko – tie počítajú s termínom prechodu na výlučne bezmisný pohon áut od roku 2030.

Zmena od roku 2035 sa dotkne nových, nie jazdených áut so spaľovacími motormi - staré auto budete môcť naďalej bez problémov aj predať.

3. Čo sa stane od roku 2035 s jazdenými autami, ktoré budú chcieť majitelia ďalej využívať?

Autá, ktoré si majitelia zakúpia a prihlásia pred týmto termínom, budú môcť ďalej jazdiť a nič by sa pre ne v praxi nemalo meniť. Panuje zhoda na tom, že aj po roku 2035 budú na cestách jazdiť milióny áut so spaľovacími motormi – očakáva sa, že len v najľudnatejšej krajine EÚ, Nemecku, ich bude viac ako 30 miliónov a vysoké čísla možno očakávať nepochybne aj na Slovensku.

4. Poklesne náhle hodnota môjho auta so spaľovací motorom?

Predajná hodnota jazdeného auta je komplexnou otázkou aj bez takej závažnej zmeny, ako je koniec spaľovacích motorov v nových autách. V každom prípade platí, že sa neočakáva radikálna zmena „z večera do rána“. Automobilky ako Volkswagen či BMW v najbližších rokoch nestopnú predaj vozidiel so spaľovacími motormi. Naopak, podiel elektroáut na nových registráciách na úrovni zhruba 80-90 % sú očakávané až okolo roku 2030. Dá sa predpokladať, že dovtedy by mohla ostať viac-menej stabilná aj hodnota vášho auta – aspoň z pohľadu vykývov zapríčinených prechodom na elektromobilitu.

5. Zachránia spaľovacie motory syntetické palivá a vyhneme sa tak ich koncu?

Ako potenciálne riešenie na ceste k bezemisným spaľovacím motorom sa často spomínajú takzvané e-palivá, no má to háčik, respektíve je ich rovno viacero. Najnovšia štúdia ukázala, že v roku 2035 budú podľa odhadov syntetické palivá dostupné len pre zhruba 2 % áut v Európe, aj keď iné hovoria, že toto číslo bude podstatne vyššie - firmy, ktoré e-palivá majú v pláne vyrábať, čakajú na rozhodnutie politikov.

Kritici zároveň upozorňujú, že nové e-palivá by sme mali prenechať kvôli environmentálnym dopadom leteckej či námornej prepravy. V prípade civilných lietadiel či veľkých kontajnerových lodí sú totiž dnešné batériové technológie stále nepoužiteľné.

Navyše, zložitá výroba e-palív spotrebuje päťkrát viac elektriny, ako elektromobily potrebujú na jazdu, upozorňuje rakúsky portál Kleinezeitung. To všetko sú však dnešné východiská, výskum a technologický pokrok môžu ešte stále "zamiešať kartami".

6. Týka sa zákaz od roku 2035 aj motoriek? A čo autá na LPG?

Spaľovacie motory končia v autách a ľahkých užitkových vozidlách, ktoré budú musieť prejsť na bezemisnú prevádzku. V tomto kontexte ide o všetky vozidlá, teda aj tie upravené na spaľovanie LPG, CNG, hybridy a rovnako aj plug-in hybridy. Motoriek sa nateraz zmena netýka. Otázkou je, či je to pre ich fanúšikov dobrá alebo zlá správa – to ukáže až budúcnosť a prípadne opatrenia zamerané priamo na motorky.

Ani politici v EÚ dnes nemajú jasno, do akej miery nahradí elektromobilita spaľovacie motory.

7. Je šanca, že sa rozhodnutie o konci spaľovacích motorov ešte zmení?

Hoci nateraz to na zmenu nevyzerá, v posledných rokoch vidíme, že mimoriadne krízové okolnosti tlačia štáty k tomu, aby robili aj neočakávané rozhodnutia. Príkladom je Nemecko a jeho rozhodnutie predĺžiť životnosť jadrovým elektrárňam, ktoré tamojší politici pôvodne za žiadnu cenu nehceli nechať „zapnuté“ dlhšie. Názor však zmenili po vypuknutí vojny na Ukrajine a energetickej krízy.

Pri spaľovacích motoroch bude určite zohrávať dôležitú úlohu aj to, ako sa bude ďalej dariť elektromobilite, najnovšie napríklad vidno signály, že rast podielu nových batériových áut v Európe na celkových predajoch sa zastavuje a nemá také tempo ako v iných regiónoch.

Zdroj: ENBW, Euractiv, Kleinezeitung, Transportenvironment, T-online.de

Zaujímajú vás ďalšie informácie o tejto téme? Dajte nám vedieť v diskusii, čo konkrétne by ste chceli vedieť.