Prechod od spaľovacích motorov k elektromobilite nebude, zdá sa, taký romantický, ako si mnohí predstavujú. Problémom je totiž až príliš vysoká závislosť európskej ekonomiky od automobilového priemyslu v jeho tradičnom ponímaní. Európa má veľmi silnú tradíciu v konštrukcii a vývoji spaľovacích motorov, s čím úzko súvisí aj veľký počet pracovníkov zainteresovaných v týchto oblastiach. Nejde pritom len o tradičnú pracovnú silu, ale predovšetkým „mozgy“, ktoré chce teraz automobilový priemysel „pustiť k vode“. Vývoj sa presúva mimo Európy, čo celý proces v budúcnosti ešte urýchli. Európa si pod zámienkou ekológie pod sebou píli vlastný konár. Združenie automobilového priemyslu (VDA) zahŕňajúce nielen automobilových producentov, ale aj ich dodávateľský priemysel, registruje rastúce napätie medzi obidvomi skupinami.

Ide o technologickú samostatnosť Európy, tá má byť na prvom mieste

Pohľad subdodávateľov a finálnych výrobcov áut je totiž výrazne rozdielny. Kým automobilky tlačia na rýchly prechod k elektromobilom, nemeckí subdodávatelia varujú, že v prípade scenára načrtnutého v pláne Európskej komisie Fit for 55 budú musieť prepustiť takmer tretinu svojich terajších zamestnancov. Veľa ich pracuje na vývoji a výrobe komponentov súvisiacich so spaľovacími motormi. Ani dodávateľský reťazec pritom nespochybňuje ekologickú mobilitu a je za „čistejšiu“ dopravu, ako však zdôrazňujú jeho predstavitelia, všetko treba načasovať a nehnať sa populisticky za okamžitým zákazom predaja áut so spaľovacími motormi. „Je to nepriateľské voči inováciám a úplný opak technologickej neutrality. Dopady tohto zákazu na počet pracovných miest budú v tomto odvetví značné,“ varuje Hildegard Müllerová, prezidentka Asociácie nemeckého automobilového priemyslu (VDA). Asociácia vypočítala, že v súvislosti s unáhleným prechodom k elektromobilite príde o prácu len v Nemecku 210 000 ľudí. Podľa pracovníkov z kovopriemyslu je súčasná ochrana klímy zabijakom zamestnanosti, štát to nezvláda a nedokáže prepusteným ponúknuť alternatívu. A to je hlavný problém. „Faktický zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 z dôvodu požiadavky na nulové emisie je zbytočný. Podceňuje vývoj technológie spaľovania v prechodovom období,“ komentuje odborový zväz pracovníkov v kovopriemysle. „Nie je dobré ani prospešné úplne zabuchnúť dvere pred hybridnými technológiami či klimaticky neutrálnymi palivami,“ dodáva zväz. EÚ nedáva podľa zväzu dodávateľom žiadne šance ani čas na prispôsobenie sa situácii. Momentálne legislatívne zásahy EÚ skrátka nekorešpondujú s technologickými možnosťami európskeho priemyslu, ktorý sa tak veľmi ľahko dostane do bezvýchodiskovej situácie a z Európy sa stane len ďalší mohutný „konzument“ technológií, na ktorých budú v konečnom dôsledku zarábať iné kontinenty, uvádza vo svojom stanivisku združenie kovovýrobcov v Nemecku.

zdroj: Reuters, ČTK