Záplava šedých stĺpikov

V posledných rokoch sa stĺpiky stali bežnou súčasťou mestského prostredia. Nájdete ich pri chodníkoch, križovatkách, zastávkach aj v historickom centre. Magistrát ich inštaluje s cieľom zabrániť parkovaniu na chodníkoch a chrániť priestor pre peších. Po sprísnení pravidiel parkovania sa však z doplnku mestskej infraštruktúry stala takmer posadnutosť. Otázka znie, či viac pomáhajú alebo škodia.

Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 2 obrázkov

Vodiči hovoria o šikane, cyklisti o pasci

Pre motoristov sú šedé stĺpiky každodenným dôvodom na frustráciu. Sťažujú sa, že mnohé sú umiestnené neprimerane blízko vozovky a komplikujú manévrovanie, výjazdy z dvorov či zásobovanie prevádzok. Niektoré lokality pôsobia skôr ako prekážková dráha než mestská ulica.

Mnohí vodiči pritom zdôrazňujú, že problém nevznikol na chodníku, ale v nedostatku legálnych parkovacích miest. Stĺpiky tak podľa nich neriešia príčinu, ale len zakrývajú nefunkčný systém parkovania.

Cyklisti, kolobežkári, korčuliari a rodičia s kočíkmi zase často kritizujú sivú farbu, ktorá splýva s povrchom chodníka. Stĺpiky sú podľa nich veľmi slabo viditeľné. Na niektorých sú síce tenké reflexné pásiky, tie však podľa občanov nestačia. Najmä v noci hovoria o vysokej šanci, že do nich narazíte.

Symbol zlyhanej dopravnej politiky?

Nie všetci sú presvedčení, že stĺpiky sú správnym riešením. Dopravní experti upozorňujú, že ide len o „náplasť“ na hlbší a dlhodobo neriešený problém, ktorým je nedostatok koncepčného plánovania. Kým Bratislava nevybuduje dostatočné parkovacie domy, záchytné parkoviská a neprepojí verejnú dopravu s centrom, kovové zábrany zostanú len symbolom improvizácie.

Ako to riešia na západe?

Viedeň, Praha či Berlín používajú stĺpiky len tam, kde majú zmysel ako napríklad pri školách či veľmi úzkych chodníkoch. Zvyšok ulice riešia urbanistickým dizajnom, zeleňou alebo rozšírením chodníkov. Bratislava sa môže inšpirovať práve týmto prístupom - menej železa, viac logiky.

Budúcnosť patrí rozumu, nie železu

Sivé stĺpiky nie sú ničím iným, než dôsledkom chýb, ktoré sa roky neriešili. Ak chce byť Bratislava moderným mestom, potrebuje systémové riešenia – inteligentné parkovanie, lepšiu verejnú dopravu a urbanizmus, ktorý spája, nie rozdeľuje. Kovové bariéry by mali byť poslednou, nie prvou možnosťou.