Zbavovať sa závislosti na fosílnych palivách je nepochybne rozumné. Tým skôr, že suroviny často pochádzajú z regiónov či konkrétnych krajín, ktoré sú k nám buď priamo alebo nepriamo nepriateľsky naladené. Do geopolitiky zachádzať nebudeme, to prenecháme iným médiám. Chceme tým ale povedať, že mať zadné vrátka je vždy fajn a nemusí ísť len o znižovanie emisií.

Problém je v tom, že Európa mení jednu závislosť za druhú. Navyše v tomto prípade v prospech autoritárskeho komunistického režimu, ktorý si s ľudskými právami príliš neláme hlavu. Reč je pochopiteľne o Číne a jej ambíciách ovládnuť celosvetový automobilový priemysel.

Padáme do červených čísiel

Ak sa práve usmievate a neveriacky krútite hlavou, možno stojí za to pozrieť sa na najnovší prehľad európskeho združenia automobilových dodávateľov CLEPA (okrem iného sú členmi ZF, Bosch, Brembo, BASF, Cummins, Faurecia, Magna, Webasto, Valeo, Visteon, TomTom, Sony, SKF, Osram, Mahle, Honeywell, Haldex, Dupont, Continental a mnohé ďalšie známe mená...).

CLEPA upozorňuje, že kým v roku 2018 mali európske firmy exportný prebytok 26 miliárd eur, vlani to bolo už len 10 miliárd eur. Združenie odhaduje, že týmto tempom sa EÚ dostane do červených čísiel (teda bude viac dovážať ako vyvážať) už v priebehu budúceho roka!

Zoskupenie dodávateľov upozorňuje, že zásadnú úlohu v tom hrajú práve akumulátory. Ak by ste batériové články vylúčili z vyššie spomínaného prepadu, EÚ by bola v mínuse „len“ o 11 percent.

Podľa konzorcia to pre európskych dodávateľov nevyzerá dobre ani v absolútnych číslach. Spolu s japonskými podnikmi sú síce v čele rebríčka, ale s ohľadom na rýchly rast Číny by mohla byť EÚ odsunutá dozadu už v priebehu rokov 2024 alebo 2025.

Čína je zatiaľ víťazom

CLEPA upozorňuje, že nemeckí i japonskí dodávatelia automobilového priemyslu sú tým hlavným porazeným na globálnom trhu. Zvyšok Európy je na tom o niečo lepšie, polepšil si medzi rokmi 2018 až 2022 o 0,4 percentného bodu. Ako sme už ale spomenuli, na Slovensku alebo v ČR pôsobí množstvo firiem z Nemecka i Japonska, takže si to odnášame tiež.

Jasným víťazom je naopak Čína. Na globálnom trhu takmer zdvojnásobila svoj podiel z pôvodných 4,5 na 9,3 percenta. Za štyri roky! Veľmi slušne je na tom tiež Ázia bez Japonska a Číny, naopak Spojené štáty prípade celkovo Amerika sú zhruba na pôvodných číslach.

Smutné je, že Európe ubúdajú tiež priame zahraničné investície. Kým Spojené štáty dokázali hlavne vďaka „zákonu o znižovaní inflácie“ prilákať za posledných 18 mesiacov investície vo výške 42,8 miliardy eur, v prípade EÚ to bolo za rovnaké obdobie len 14,3 miliardy eur.

A to nie je všetko. Strácajúci sa význam európskych firiem sa prejavil aj na ich schopnosti investovať mimo EÚ. V roku 2022 a v priebehu prvého polroka 2023 to bolo 16,4 miliardy eur. Lenže zároveň tým spadli na globálnom trhu z pôvodných 43 percent (1. – 6. 2022) na 12 percent (1. – 6. 2023).

zdroj: Automobilwoche, CLEPY; foto: Bosch