Aby sme nevarili z vody, pripomíname, že v roku 2019 sa v Európe predalo 15,8 milióna nových vozidiel, zatiaľ čo vlani to bolo len necelých 13 miliónov áut a v tomto roku by ich pri zachovaní nárastu o spomínaných 1,9 percenta mohlo byť (so započítaním predpokladaných čísiel za december) zhruba 13,25 milióna.

V tejto chvíli, teda od januára do novembra sú registrácie nových automobilov na úrovni 12 098 650 kusov v Európe, respektíve 9 860 092 vozidiel, ak spočítame len štáty Európskej únie.

Spaľovacie motory stále vedú

Pokiaľ ide o konkrétny typ motorizácie, stále sú na prvom mieste vozidlá so spaľovacími motormi. V EÚ im dalo prednosť 79,9, respektíve 80 percent všetkých zákazníkov, pričom kvôli pokutám za emisie ubúdajú autá vybavené čisto klasickou technikou. Výlučne benzínových modelov sa predalo 27 percent, hybridy brali 34,6-percentný podiel, plug-in hybridy držia 9,3 percenta, čisto nafta 9 percent a batériové elektromobily 16,9 percenta.

V prípade elektrický vozidiel medziročne stúpol ich podiel z 13,4 na 16,9 percenta, pričom absolútne najviac sa ich na starom kontinente predalo v Nemecku – konkrétne 490 368 kusov. To predstavuje značný nárast až o 41 percent, mali by sme ale upozorniť, že podľa Centrálneho zväzu nemeckého automobilového priemyslu (ZDK) je každý štvrtý v „predaný“ elektromobil v skutočnosti registrovaný priamo na predajcu, aby firmy či automobilky dodržiavali prísne emisné limity pre flotilové parky.

Čisto spaľovacích áut je stále menej

Koľko bolo v Európe takto predaných elektromobilov, asi nikto presne nespočíta, v každom prípade ich čísla medziročne narástli – v EÚ z 1,30 na 1,66 milióna áutcelej Európe z 1,78 na 2,27 milióna elektromobilov.

Stúpol tiež predaj hybridov, ktoré v únii medziročne zvýšili svoj podiel z 31,2 na 34,6 percenta a to isté platí tiež pre plug-in hybridy, ktorým narástol podiel zo 7,3 na 9,5 percenta. Naopak klesli dieselové a zážihové agregáty zo 44 na 34,5 percenta, v tomto prípade je ale nutné zdôrazniť, že nejde ani tak o skutočný pokles záujmu, ako skôr zámerné obmedzovanie ponuky zo strany výrobcov, aby nemuseli platiť vysoké pokuty za nadlimitné hodnoty CO2.

Ako nakupovali Slováci?

A ešte rýchly pohľad na slovenských motoristov, respektíve ich vývoj nákupných zvykov od januára do novembra 2025.

Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) u nás medziročne stúpol podiel elektromobilov až o 84 percent, to je však spôsobené predchádzajúcimi nízkymi počtami, pretože hovoríme o náraste z 2088 na 3844 kusov z celkovo predaných viac ako 84 tisíc automobilov. Menej pozitívne je, že medziročne sa na Slovensku predalo o 0,5 percenta menej nových áut.

zdroj: ACEA