Trumpovo rozhodnutie prináša automobilkám dvojročné prechodné obdobie, počas ktorého budú mať čas zvýšiť podiel amerických komponentov vo vozidlách vyrábaných v USA. V rámci tohto opatrenia budú mať výrobcovia v prvom roku (do konca apríla 2026) kompenzované clá na dovážané diely vo výške 3,75 % z hodnoty vozidla, pričom v druhom roku (do konca apríla 2027) sa táto kompenzácia zníži na 2,5 %.
Nové nariadenie zároveň zabraňuje tomu, aby sa na jedno vozidlo alebo diel uplatňovalo viacero rôznych ciel súčasne – napríklad na dovoz auta aj na oceľ či hliník, ktoré sú v ňom použité, čo doteraz výrazne zdražovalo importované autá a diely.
Reakcie trhu a automobiliek
Automobilky ako Ford a General Motors ocenili krok Bieleho domu a označili ho za vítanú úľavu v čase, keď sektor čelil rastúcim nákladom a neistote. Opatrenie prišlo po mimoriadne silnom lobingu šiestich najväčších automobilových asociácií v USA, ktoré varovali pred poklesom predaja a ohrozením pracovných miest.
„Chceli sme im pomôcť, keď majú problém s dovozom komponentov. Nechceli sme ich penalizovať,“ vyhlásil prezident Trump.
Kritika a neistota
Nie všetci sú spokojní. Kanadská obchodná komora upozorňuje, že skutočnú úľavu by prinieslo len úplné zrušenie ciel a nie ich dočasné zmiernenie. Neustále meniace sa pravidlá podľa nej spôsobujú neistotu, ktorá poškodzuje biznis na oboch stranách hranice.
Dopady na sektor a ďalší vývoj
Trumpova administratíva tvrdí, že cieľom je motivovať automobilky, aby viac investovali do americkej výroby a výskumu, čím sa má posilniť domáci priemysel a znížiť závislosť od dovozu. Zároveň však zostáva v platnosti veľká časť ciel na čínske tovary (až 145 %), čo už spôsobilo pokles dovozu a obavy z výpadkov v dodávkach aj v iných odvetviach.
Automobilky tak dostali čas na adaptáciu, no neistota v oblasti obchodnej politiky pretrváva. Sektor bude musieť v najbližších dvoch rokoch rýchlo reagovať – buď presunom výroby dielov do USA, alebo ďalším lobingom za trvalejšie riešenie.
Trumpov kompromis síce prináša automobilkám krátkodobú úľavu a „stabilitu“, no zároveň tlačí na väčšiu lokalizáciu výroby v USA. Pre zákazníkov to znamená, že ceny áut by sa nemali dramaticky zvýšiť hneď, no dlhodobý vývoj bude závisieť od ďalších krokov Bieleho domu a reakcie globálneho trhu.