200 000 áut ročne

Lakovňou v továrni Kjúšu prejde ročne 200-tisíc karosérií, čo je 820 áut denne.  Zamestnáva 450 ľudí, ktorí spolu s robotmi zabezpečujú precízne nanášanie lakov na každý automobil. Lakovaním interiérov áut sa zaoberajú výlučne ľudia, bez pomoci robotov.  Svoju prácu vykonávajú s rovnakou pozornosťou a zameraním na detaily, s akou vzniká aj vonkajšia vrstva laku, čo je pre Lexus charakteristické.  Zamestnanci sú schopní aplikovať lak rovnako precízne pravou i ľavou rukou,  vďaka čomu sa dostanú ku každému milimetru plochy. 

186 činností

Lakovanie každého vozidla vo fabrike Lexusu bolo rozdelené na 46 samostatných úloh, ktoré trvajú 10 hodín. Celkovo je však všetkých činností spojených s procesom lakovania až 186. Nanášanie niekoľkých vrstiev laku sa realizuje v dokonale čistom, bezprašnom prostredí a v stabilných podmienkach. Úroveň prašnosti vzduchu sa meria každé dve hodiny a teplota sa môže pohybovať v rozmedzí  od 22°C do 28° C. Vlhkosť sa udržiava na konštantnej úrovni 60 %. Pred vstupom do miestnosti si pracovíci obúvajú špeciálnu obuv a ochranné odevy schopné odvádzať   elektrostatické náboje. Prechádzajú vzduchovou clonou, ktorá zabraňuje vniknutiu prachu alebo iných nečistôt do lakovne.   

4 vrstvy

Na každé auto sa nanášajú štyri vrstvy laku. Najskôr je to elektroforetická vrstva, ktorá dlhodobo chráni karosériu pred koróziou.  Druhou  vrstvou je lak bielej, sivej, tmavosivej alebo čiernej farby,  ktorý zabezpečuje hladkosť povrchu a potrebnú hĺbku farby. Potom nasleduje vlastný autolak. Posledná vrstva je bezfarebná a nanáša sa kvôli lesku, ochrane proti škrabancom, zvyšuje trvácnosť laku a chráni farbivo pred slnečným žiarením. 

14 farieb

V minulosti bolo potrebné pred zmenou nanášaného autolaku dôkladne vyčistiť striekacie zariadenie v robotickom ramene. To už dnes nie je potrebné.  Roboty môžu meniť farby autolaku a vyberať jednu zo 14 farieb z kazety, do ktorej sa zmestí dostatočné množstvo tekutiny na pokrytie dvoch automobilov. Vďaka tejto inovatívnej technike sa môžu autá lakovať v takom poradí, v akom boli objednávky doručené do továrne. 

30 000 otáčok

Koncovka stroja na nanášanie laku sa otáča rýchlosťou 30-tisíc obrátok za minútu. Vysoké obrátky vedú k lepšiemu rozloženiu častíc, vďaka čomu je povlak hladší a kvalitnejší. Vrchnú vrstvu aplikujú roboty pomalším tempom, aby bol povrch hladký a bez nerovností. Zložité pohyby robotov verne odrážajú pohyby zručných rúk remeselníckych majstrov. 

150 centimetrov

Medzi autami vchádzajúcimi do lakovne je vzdialenosť iba 150 cm, a napriek tomu nehrozí žiadne  riziko rozptýlenia  laku na susedný automobil. Prúd vzduchu v dielni je presne regulovaný a fúka od stropu po podlahu, pokrytú kovovou mriežkou,  pod ktorou preteká voda. Čiastočky laku sfúknuté zhora sa zmiešajú s vodou, ktorá ich odplaví preč, a tak sa neodrážajú a neusadzujú na lakovanom aute. 

0,5 milimetra

Ešte predtým, ako sa automobil pokrytý vrstvami laku vráti do továrenskej haly, prejde kontrolou kvality. Kontroluje sa hladina lesku, hladkosť, hrúbka vrstvy a odtieň a odstraňujú sa akékoľvek chyby. Kontrolu vykonávajú odborníci, schopní odhaliť rukou 0,5-milimetrové nedokonalosti!


3 farby svetla (RGB)

Poslednou etapou je optická kontrola.  Každé auto je osvetlené striedavo červeným, zeleným a modrým svetlom, ktoré odhalia aj tie najmenšie škrabance a najdrobnejšie rozdiely vo farbe povrchu. 


Zdroj: Lexus News