Talianska premiérka Giorgia Meloniová tlačí na Stellantis, aby zvýšil výrobu automobilov v jej krajine zo súčasných približne 750 tisíc vozidiel na minimálne milión kusov ročne. A to napriek tomu, že aj tento koncern (podobne ako iné automobilky) je pod stále väčším tlakom kvôli znižovaniu nákladov.

Meloniová je podľa agentúry Reuters známa okrem iného aj tým, že fúziu niekdajších konglomerátov Fiat-Chrysler a PSA považuje skôr za francúzsku akvizíciu a nepáči sa jej, že sa Stellantis pri svojich priemyselných plánoch sústredí viac na Francúzsko ako Taliansko.

Taliansky klenot by sa mal vyrábať v Taliansku

Talianska premiérka vytýka Stellatisu snahu presúvať produkciu do krajín s nižšími nákladmi v čase, keď Európa tlačí na výrobcov a chce ich preorientovať na elektromobily. „Ak chcete predávať automobil a propagujete ho na trhu ako taliansky klenot, potom by ste ho mali vyrábať v Taliansku,“ rypla si Meloniová, ktorá ale zároveň dodáva, že síce háji národné záujmy, ale „so Stellantisom chce nadviazať vyvážený vzťah“.

Automobilový koncern prostredníctvom svojho hovorcu odkázal, že Stellantis je Taliansku hlboko oddaný. „Naša spoločnosť investovala niekoľko miliárd eur do talianskych operácií, nových produktov a tovární,“ oznámil a pripomenul, že až 63 percent vozidiel vyrobených v krajine išlo na export.

Automobilka sa na druhej strane netají tým, že od Talianska naopak očakáva „podporné opatrenia“, teda napríklad stimuly pre predaj elektromobilov, čím Stellantis nepriamo naznačuje, že by vláda Meloniovej mala batériové autá dotovať.

To sa aktuálne skutočne deje. Ako pripomína Reuters, už od 1. februára odštartuje nový program, podľa ktorého by malo ísť do podpory len v priebehu tohto roka 900 miliónov eur.

Agentúra Reuters zároveň dodáva, že vzťahy Meloniovej s rodinou Agnelliových, teda hlavnými akcionármi Stellantisu prostredníctvom holdingu Exor, nie sú práve najlepšie. Preto asi neprekvapuje, že Exor slová talianskej premiérky nekomentoval.

zdroj: Reuters