O čerstvej dopravnej zmene na Vajanského nábreží v hlavnom meste Slovenska sme vás informovali už v čase jej prípravy prostredníctvom samostatného článku. Jej zámerom bolo vytlačiť časť áut z exponovanej časti bratislavského centra a naviesť ich k tomu, aby využili alternatívne trasy napríklad cez bratislavský obchvat na Einsteinovej ulici.

Radnica priznáva, že zmena rezonuje u verejnosti a reakcie sú rôzne. „Za posledný týždeň som k zmenám na nábreží dostal veľa negatívnych komentov, ale tiež veľa pochvalných a podporných odkazov,“ potvrdzuje primátor Bratislavy Matúš Vallo a dodáva: „Na serióznu dopravnú analýzu síce treba ešte chvíľu počkať, avšak už na základe predbežných dát môžeme konštatovať viaceré trendy a dôležité fakty.“

Apokalyptické scenáre sa nenaplnili

Vallo napriek kritike zdôrazňuje, že žiadna apokalypsa na nábreží sa vraj nekoná: „Už dopravné dáta z minulého týždňa, kedy si vodiči ešte len na novú situáciu zvykali, ukazujú, že prejazd vozidiel medzi Šafárikovým námestím a Mostom SNP v oboch smeroch trvá v dopravných špičkách v priemere len o 1 minútu a 30 sekúnd až o 2 minúty a 30 sekúnd dlhšie, než tomu bolo minulý rok v rovnakom čase.“

Dopravná situácia predminulý pondelok bola podľa primátora porovnateľná s prvým dňom školského roka 2022. „Utorok a streda (minulý týždeň, pozn. red.) boli síce náročnejšie, ale to platilo pre veľkú časť Bratislavy kvôli viacerým kolíziam na vyťažených úsekoch a nesúviselo to so zmenami na nábreží,“ dodal.

Primátor Bratislavy považuje za dôležité, že kolóny na nábreží trvajúce desiatky minút ani po zmene nie sú bežnou realitou. Počíta navyše s tým, že časom by sa vraj mala dopravná situácia na nábreží ešte viac zlepšovať. „V týchto dňoch zároveň upravujeme svetelnú signalizáciu na Šafárikovom námestí a Nám. Ľ. Štúra na základe súčasného počtu vozidiel, aby sme na úrovni sekúnd optimalizovali priepustnosť v jednotlivých smeroch,“ vysvetlil Vallo.

Mosty to zvládajú, cyklistov pribúda

Z bratislavského magistrátu odkazujú, že radikálne sa nezhoršila ani situácia na mostoch – napriek tomu, že práve Einsteinova a mosty majú slúžiť ako alternatívna trasa pre 70 % vozidiel, ktoré Vajanského nábrežím iba tranzitovali. Vallo v stanovisku na Facebook spomína, že prejazdy vozidiel cez mosty v ranných špičkách počas prvého týždňa od zavedenia zmeny tiež trvali v priemere približne iba o minútu dlhšie.

Zároveň na nábreží rastie počet cyklistov. „Aj skúsenosti z iných európskych miest potvrdzujú, že až po vybudovaní bezpečnej cyklistickej infraštruktúry začne stúpať aj počet ľudí, ktorí bicykle používajú na pravidelný presun po meste,“ predpovedá Vallo.

Primátor Bratislavy vyvracia aj dvojicu mýtov, ktoré sa šírili na internete ohľadom dopravných úprav na Vajanského nábreží. Podľa jeho slov neplatí, že situácia by sa po novom akokoľvek skomplikovala pre vozidlá záchranných zložiek. Rovnako ako pred touto zmenou, vozidlá s prednostným právom jazdy môžu naďalej prechádzať cez električkovú trať. Po novom majú navyše k dispozícii aj samotný cyklopruh.

Vallo sa tiež ohradil voči ďalšiemu tvrdeniu: Nie je podľa neho pravda, že nové jazdné pruhy sú príliš úzke pre vozidlá, ktoré nimi majú jazdiť.

Zdroj: Facebook – Matúš Vallo