Ak si myslíte, že preháňame, spomeňte si na staršie články, v ktorých sme upozorňovali, že EÚ bude raz podľa potreby prakticky online sledovať reálnu spotrebu vášho auta, aby mohla automobilkám dodatočne vyrúbať pokuty za veľké rozdiely medzi papierovou a skutočnou prevádzkovou efektivitou. Už vtedy sme sa pýtali, čo bude ďalej a (asi nie náhodou) padla možnosť paušálnej kontroly alebo dokonca obmedzovania rýchlosti.

To nie je sci-fi. Už dnes máte v najnovších autách povinne inštalované systémy, ktoré podľa GPS a dopravných značiek kontrolujú vašu rýchlosť s ohľadom na lokálne limity, a ak máte aktivovaný adaptívny tempomat, vozidlo dokáže automaticky znížiť rýchlosť.

Porsche 911 Turbo S s výkonom 650 koní a maximálkou 80 míľ za hodinu, teda 129 km/h? V Kalifornii to od roku 2027 možno bude realita.

Krok k tomu, aby ste takéto obmedzovanie nemohli deaktivovať, je veľmi malý a zdá sa, že v niektorých krajinách dokonca veľmi blízko. Napríklad v Kalifornii.

Tamojší senátor Scott Wiener hovorí o „alarmujúcom náraste počtu úmrtí na cestách“, ktorý je podľa neho „neznesiteľný a vyžaduje okamžitú reakciu“. Politik bol vo svojom vyjadrení dokonca aj konkrétny. „Nie je žiadny dôvod, aby niekto išiel po verejnej ceste viac ako 100 míľ za hodinu (160 km/h – pozn. red.). Prevencia bezohľadného prekračovania rýchlosti je rozumným prístupom, ako zabrániť zbytočným nehodám,“ nechal sa počuť Wiener.

S povolením od polície aj o niečo rýchlejšie

Tentoraz to navyše neostalo len pri komentári, čo by malo alebo mohlo byť inak. Kalifornský senátor rovno navrhuje, nový zákon (SB 961), ktorý by od roku 2027 paušálne, bez výnimky obmedzoval najvyššiu rýchlosť, ktorú by všetky autá (osobné, nákladné i autobusy) mohli na konkrétnom mieste prekročiť nanajvýš o 10 míľ za hodinu, teda zhruba o 16 km/h. Výnimku by mali len vozidlá záchrannej služby a policajné hliadky, ktoré by mali právomoc vypnúť toto obmedzenie vo vašom aute „na základe špecifických kritérií“ a „na základe písomného povolenia“!

Skrátka – dokonalá kontrola každého nového automobilu. Porušením tohto zákona by vodič automaticky spáchal nie priestupok, ale rovno by išlo o trestný čin.

Čoskoro aj u nás?

Ak si práve hovoríte, že nám to môže byť jedno, pretože ide o Kaliforniu a ešte nie je isté, či nový zákon bude schválený, tak máte samozrejme pravdu. Ide o Spojené štáty a nie je to isté. Skúste sa ale sami seba opýtať, koľko v posledných rokoch trvá úradníkom schváliť podobné alebo absurdnejšie návrhy, respektíve, za ako dlho sa analogické návrhy menia na realitu, bez ohľadu na to, či hovoríme o USA či Európe.

Na starom kontinente navyše beží Green Deal, takže sme skoro presvedčení, že je len otázkou času, kedy s podobnou vecou vyrukuje Kaliforniou inšpirovaný európsky politik, aby nám to podal s odvolaním nielen na bezpečnosť ale aj emisie a spotrebu. Časový rámec si odhadnúť netrúfame, ale pri súčasnom hone na individuálnu mobilitu to možno bude skôr ako pred koncom dekády.

zdroj: Drive