Asi nemusíme zvlášť upozorňovať na relatívne nedávne veľké nehody trajektov Felicity Ace a Morning Midas. Nikto síce neprišiel s nepriestrelným dôkazom, že požiare na ich palubách spôsobili elektromobily, je však nesporné, že práve tento typ áut bol jednou z hlavných príčin, prečo sa oheň nepodarilo dostať pod kontrolu a lode zachrániť. Obe sa po niekoľkých týždňoch, po úplnom vyhorení, nakoniec potopili a spôsobili stámiliónové škody, nehovoriac o vplyve na okolitý ekosystém.

Netušíme, či americká spoločnosť Matson reaguje na vyššie uvedené prípady, v každom prípade táto firma nie je jediná, ktorá pristúpila k podobnému radikálnemu riešeniu. Pred dvoma rokmi zakázal elektromobily na svojich palubách aj nórsky prepravca Havila Kystruten.

Ide o bezpečnosť

Najnovšie je to americká firma, ktorá k tomu dokonca vydala oficiálnu tlačovú správu. A píše v nej: „S ohľadom na rastúce obavy o bezpečnosť prepravy vozidiel poháňaných veľkými lítium-iónovými batériami spoločnosť Matson pozastavuje prepravu použitých alebo nových elektrických vozidiel a plug-in hybridov na svojich lodiach. S okamžitou platnosťou sme prestali prijímať nové rezervácie na tieto zásielky do/zo všetkých obchodných oblastí.

Niekoľko havajských predajcov automobilov už stihlo pre médiá oznámiť, že spomínané rozhodnutie ľutujú. A zdôraznili, že elektromobily sú pri prevádzke na ostrovoch vhodným dopravným prostriedkom.

Snaha bola

Mimochodom, ak máte pocit, že vo firme Matson pracujú hlupáci, ktorý sa týmto pripravia o výnosný biznis, mali by sme dodať, že podľa stránky Maritime Executive Američania zriadili pracovnú skupinu, ktorej úlohou bolo preskúmať bezpečnosť prepravy elektromobilov a lítiových batérií. A nielen to. V rámci nej vytvorili postupy manipulácie s akumulátormi, procesy kontroly a tiež postupy hasenia či ako takým požiarom predchádzať.

Návody dokonca obsahovali inštalácie termo-kamier, ktoré mali včas odhaliť vznikajúci problém či zaregistrovať úniky tepla, ale tiež využitie špeciálnych automatizovaných hasiacich systémov Viking HydroPen vyvinuté pre kontajnerové lode.

Možno, raz...

V otvorenom liste Matson informuje svojich zákazníkov, že „naďalej podporuje snahy odvetvia o vypracovanie komplexných noriem a postupov na riešenie požiarov a rizík spojených lítium-iónovými batériami na mori“. A dodáva, že „plánuje obnoviť ich prepravu, keď bude možné implementovať vhodné bezpečnostné riešenia, ktoré spĺňajú požiadavky firmy.