Podmienky testu: žiadna šetrnosť, časté DC nabíjanie
ADAC použil verziu ID.3 Pro S so 77 kWh využiteľnou kapacitou batérie. Test prebiehal štyri roky v reálnych podmienkach, bez špeciálnej úpravy jazdenia:
- Viac ako 40% nabíjaní prebiehalo na rýchlonabíjačkách (DC).
- Auto bolo viackrát dlhodobo nabité na 100% a stálo tak pripravené pre ďalšieho vodiča – postup, ktorý sa bežne považuje za "nepriateľský" k batérii.
- Priebežne prebiehali oficiálne diagnostiky stavu batérie cez systém Aviloo
Volkswagen garantuje, že po 160 000 km alebo ôsmich rokoch používania bude mať batéria minimálne 70% pôvodnej kapacity. Výsledok v teste je teda výrazne lepší ako sa očakávalo a degradácia na hodnotu 91% bola pozorovaná až za hranicou 140 000 km.
Tabuľka vývoja kapacity batérie
Najazdené km |
Stav batérie (%) |
21 749 |
96 |
46 029 |
96 |
59 166 |
96 |
69 549 |
95 |
84 264 |
94 |
102 505 |
93 |
128 500 |
92 |
145 810 |
91 |
169 651 |
91 |
Údaje podľa ADAC/Aviloo
Efektivita vylepšená softvérom
V priebehu testu bol ID.3 viackrát aktualizovaný softvérovými balíčkami priamo od Volkswagenu. A výsledok?
- Zrýchlilo sa nabíjanie (pôvodne max. 125 kW, neskôr 170 kW).
- Nové verzie optimalizovali spotrebu predovšetkým na krátkych trasách a v zime – na konci testu dosahoval ID.3 podľa ADAC aj nižšiu reálnu spotrebu ako na začiatku.
- Pribudli funkcie ako EV Route Planner s dynamickým plánovaním dobíjania podľa premávky a stavu batérie.
Napriek tomu tu je priestor na zlepšenie. Napríklad, hoci má ID.3 ohrievač batérie, vodič ho nemôže sám aktivovať ani deaktivovať, čo môže pri nízkych teplotách viesť k dlhším prestávkam na nabíjanie. Novšie softvérové verzie už túto funkciu podporujú.
Spotreba a reálny dojazd
Priemerná spotreba počas celého testu bola podľa ADAC 23 kWh/100 km (vrátane strát nabíjania). Meranie na testovacej stolici ukázalo, že spotreba klesla vďaka software update z 20,0 na 18,3 kWh/100 km. Reálny dojazd klesol za celý test iba o približne 13 km – z pôvodných 438 km na aktuálnych 425 km pri 172 000 km.
Jazdné vlastnosti, údržba a celkový stav
Aj po viac než 160 000 km si Volkswagen ID.3 zachoval slušný jazdný komfort, pričom podvozok, karoséria a riadenie neprejavili žiadne vážnejšie opotrebenie. Na rozdiel od áut so spaľovacím motorom, ktoré by pri takomto nájazde potrebovali najmenej štyri plánované servisné kontroly, ID.3 absolvoval počas testu len dve údržby rozložené na niekoľko rokov. Celkové servisné náklady dosiahli približne 1 300 €, pričom prvá údržba vyšla na cca 500 € a druhá na približne 430 €, pričom takmer polovicu druhej sumy tvorila klimatizačná služba.
Počas testu bolo tiež potrebné vykonať niekoľko opráv, napríklad nákladnejšiu výmenu GPS antény kvôli nefunkčnému systému e-Call (525 €), opravu dverí batožinového priestoru (227 €) či softvérovú aktualizáciu na odstránenie poruchy automatického otvárania dverí, ktorá krátkodobo znemožnila naštartovanie vozidla pri približne 158 000 km.
Napriek týmto ,,incidentom" zostáva ID.3 podľa ADAC príjemne nenáročný na údržbu. Servis elektromobilu síce vyžaduje menej časté zásahy ako bežné spaľovacie autá, no jednotlivé opravy môžu byť finančne náročnejšie. ADAC preto odporúča porovnávať cenové ponuky rôznych servisov, keďže rozdiely v hodinových sadzbách a paušáloch môžu byť výrazné. Pravidelné softvérové aktualizácie sú pritom kľúčové pre udržanie efektivity a spoľahlivosti vozidla.
Test odolnosti sa však ani zďaleka neskončil. ADAC pokračuje v jazde na Volkswagenu ID.3 a očakáva sa, že ďalšia „zastávka“ v rámci testu bude na hranici 250 000 kilometrov.
zdroj: Volkswagen Adac Focus