Na klasický hranatý Wartburg 353 si dnes už väčšina motoristov ani nespomenie. Mládež netuší, čo to Wartburg vôbec je a mnohí z tých, čo ho na cestách reálne zažili, chce radšej zabudnúť. Mne bol naopak vždy veľmi sympatický, možno už len tým, že bol iný. Vôňa, ktorú za sebou zanechával jeho dvojtakný „litrový“ trojvalec, je nezabudnuteľná, hoci je pravdou, že dnes si život s ním neviem predstaviť. Patrí sa však zaspomínať, tento rok totiž Wartburg 353 oslavuje 55 rokov. Hovorím však o verzii sedan, päťdverové kombi Wartburg 353 Tourist sa objavilo až v októbri 1967.

Vedeli ste, že Wartburgy boli prvé autá Východného bloku, ktorých karosérie fabrika antikorózne chránila namáčaním do elektroforézneho kúpeľa? Kufor verzie sedan mal objem 520 l, čo bola rekordná hodnota. Rázvor náprav mal rovnaký ako „naša“ Škoda Favorit a neskôr Felicia.

Dvojtakt alebo nič

História modelu Wartburg 353 je dosť zaujímavým príbehom, ktorému sa môžem povenovať v rozsiahlejšom článku (ak si ho vyžiadate v ankete na konci článku), každopádne sa pri tejto príležitosti sluší spomenúť, že jeho dvojtaktný trojvalec bol zastaralým riešením už v čase príchodu tohto modelu na trh. Ľudia majú tendenciu odsudzovať východonemeckých konštruktérov za ich zaostalosť, pravdou však je, že v rámci krajín bývalého Východného bloku určite patrili k tým šikovnejším, len skrátka nemali z čoho „variť“. Vtedajší politický režim zavelil, že pre W353 použijú dvojtakt z predchádzajúceho modelu, a tak sa aj muselo stať. Ku cti im však slúži aj to, že ho vyladili na slušnú úroveň a dvojtaktné Wartburgy patrili k veľmi pružným a tichým autám (ak mali motor technicky v poriadku). Od začiatku boli ich problémom skôr emisie a vyššia spotreba. Tiež si vyžadovali špecifický jazdný štýl vyplývajúci z mazania motora zmesou oleja a benzínu (v motore Wartburga ste skutočne nemenili žiadny olej, valce sa mazali tak, že ste olej primiešavali rovno do benzínu v palivovej nádrži).

Pre poriadok ešte spomeniem, že automobilka vyrábajúca Wartburgy je dnes minulosťou, posledný kus štvortaktného modelu Wartburg 1.3 totiž opustil výrobné linky 10. apríla 1991, teda presne pred 30 rokmi.

Kombi Tourist bolo okamžite hitom. Vyrábalo sa aj s luxusnejšou karosériou de Luxe, ktorá sa dokonca vyrábala v úplne inej karosárni, ako štandardné kombi verzie.

CHCETE SA DOZVEDIEŤ O WARTBURGU 353 VIAC V SAMOSTATNOM ČLÁNKU?
  • Áno ( 96% )

     

  • Nie ( 4% )

     

Odpovedalo 47 ľudí