Tretine áut po nehode prestanú fungovať
Čína finalizuje nové bezpečnostné normy, ktoré úplne zakážu plne výsuvné kľučky dverí na nových autách. Povolené zostanú len klasické a polovýsuvné systémy, pričom každé auto bude musieť mať kľučky otvárateľné manuálne a aj bez elektriny.
Počas bočných nárazových testov zlyhali elektronické kľučky v tretine prípadov. Kým tradičné mechanické riešenie fungovalo na 98 %, elektronické sa podarilo otvoriť len v 67 %. Tento rozdiel môže v praxi znamenať, či sa posádka po nehode dokáže alebo nedokáže dostať von z horiaceho auta.
Nehody z reálneho života
Problémy sa neukázali len v laboratóriách. V meste Changchun uviazli pasažieri v autách, keď počas mrazov zamrzli motory kľučiek. V daždivom Guangdongu skraty spôsobili, že ľudia museli rozbíjať okná, aby sa dostali von. Podľa Národného systému vyšetrovania nehôd stúpol počet incidentov spojených s kľučkami o 47 % za jediný rok, pričom až 82 % z nich spôsobili práve výsuvné kľučky.
Lepšia erodynamika? Sotva!
Automobilky propagujú futuristický dizajn tým, že znižuje odpor vzduchu. Výskumy však ukazujú, že rozdiel je zanedbateľný. Zlepšenie aerodynamiky prináša dojazd navyše len o jednu míľu. Navyše, samotné mechanizmy kľučiek pridávajú vyše 8 kg hmotnosti, čo prínos prakticky vymazáva.
Drahé a poruchové riešenie
U jedného z popredných výrobcov tvoria problémy s kľučkami až 12 % všetkých opráv. Oprava stojí trojnásobok ceny klasickej mechanickej kľučky a poruchovosť je až osemkrát vyššia. Napriek tomu ich automobilky stále používajú, pretože pôsobia futuristicky.
Dopad na celý trh
Čína je najväčší trh s elektromobilmi na svete a zároveň predstavuje viac než pätinu príjmov Tesly. Ak zákaz vstúpi do platnosti, automobilky budú musieť zásadne prepracovať svoje konštrukcie dverí a hľadať nové riešenia, ktoré spoja bezpečnosť s dizajnom a spoľahlivosťou.