Pod skratkou PFAS sa ukrývajú tisícky syntetických chemických látok, ktoré obsahujú jednu z najsilnejších chemických väzieb v organickej chémii – medzi uhlíkom a fluórom. To okrem iného znamená, že per- a polyfluoroalkylové látky sú veľmi stabilné a v prírode extrémne odolávajú prirodzenému rozkladu.

Európska únia na svojich stránkach upozorňuje, že tieto chemické látky sa môžu v priebehu času hromadiť v ľudskom tele a viesť k zdravotným problémom, napríklad poškodeniu pečene, problémom so štítnou žľazou, neplodnosti či rakovine.

Teflon či Gore-tex určite poznáte

Známe sú predovšetkým vďaka teflonu či Gore-Texu, teda z panvíc či impregnovaného nepremokavého oblečenia, ale používajú sa tiež na odpudzovanie vody či mastnoty v potravinárskych obaloch, nájdete ich v kobercoch, ale tiež kozmetike, lyžiarskych voskoch, používajú sa ako prísady do hasiacich pien, hydraulických olejov, mazív, farieb.

Mnohé z nich sú dávno zakázané, kontrolujú sa ich limity v pitnej vode, dlhodobé účinky mnohých sa stále skúmajú, pretože sú podozrivé z karcinogénnych účinkov. Kvôli ich výdrži sa im tiež hovorí „večné chemikálie“, je ich viac ako 10 tisíc a aktuálne ich chce Európska komisia zakázať.

Namiesto postupného okamžitý a paušálny zákaz

Už koncom roka 2020 sa EÚ v rámci takzvanej chemickej stratégie zaviazala k postupnému ukončeniu používania týchto látok, lenže začiatkom tohto roka Nemecko, Švédsko, Holandsko, Dánsko a Nórsko navrhli ich kompletný zákaz.

Hlavnou postavou tejto iniciatívy je Steffi Lemke z nemeckej strany Zelených a zároveň spolková ministerka životného prostredia. „Kvôli chemickému zloženiu vydržia PFAS v prírode veľmi dlho, takže z dlhodobého hľadiska môžu poškodiť životné prostredie, ľudské telo a spôsobiť rakovinu,“ nechala sa počuť ministerka.

Náhradu zatiaľ nemáme

Ten hlavný problém je v tom, že momentálne nemáme za skupinu PFAS náhradu a nejde len o nepremokavé oblečenie či teflónové panvice. Tieto chemikálie sú okrem iného mimoriadne dôležité aj v automobilovom priemysle, špeciálne potom v elektrotechnike.

Práve na tento fakt aktuálne zareagoval Zväz nemeckého automobilového priemyslu (VDA) spolu s Nemeckou asociáciou elektrotechnického a digitálneho priemyslu (ZVEI) a Nemeckou asociáciou strojárenského priemyslu (VDMA). A ich varovanie je v úplnom protiklade s plánmi EÚ na elektrickú mobilitu.

Bez PFAS sa elektrická mobilita nekoná

Žiadne veterné turbíny, žiadne úložiská elektrickej energie, žiadne elektromobily, ani polovodiče,“ nájdete v úvode spoločnej deklarácie VDA, ZVEI a VDMA. „Bez perfluoroalkylových a polyfluoroalkylových látok nie je možné zaviesť kľúčové technológie prechodu ku klimatickej neutralite, teda klimaticky neutrálnej energetike a mobilite,“ upozorňujú svorne všetky tri asociácie.

Spoločne im vadí predovšetkým paušálny, teda plošný zákaz PFAS zo strany EÚ a vyzývajú, aby bol pohľad na tieto látky diferencovaný, inak povedané, aby boli posudzované individuálne.

Bumerang pre ochranu klímy

VDA, ZVEI a VDMA požadujú, aby látky, ktoré pre človeka nepredstavujú riziko, respektíve za ne momentálne neexistuje náhrada, mal priemysel aj naďalej k dispozícii. Priemysel hovorí o „neprimeranom zákaze“, ktorý rozhoduje o tom, či Green Deal v Európe uspeje alebo nie.

Asociácie pripomínajú, že bez PFAS nebude možná výroba lítiovo-iónových batérií, ohrozená je ale tiež vodíková technológia. „Elektromobily sú ústrednou technológiou na ceste ku klimaticky neutrálnej mobilite budúcnosti a hlavnou súčasťou Green Dealu,“ hovorí Hildegard Müllerová, prezidentka VDA a dodáva: „Jedna vec je istá. Aby sme dosiahli klimatickú neutralitu, použitie PFAS je nevyhnutné. Bez nich nebude možné vyrábať súčasné ani budúce automobily. Skutočne hrozí, že plánovaný paušálny zákaz PFAS sa stane bumerangom ochrany klímy.

Podobne to vidí tiež prezident ZVEI, Dr. Gunther Kegel: „Polovodiče sú pre klimaticky neutrálnu Európu do roku 2050 nevyhnutné. Plošný zákaz PFAS by bol v rozpore s týmito cieľmi.

Len pre ilustráciu dodávame, že VDA, ZVEI a VDMA zastupujú viac ako 5300 národných i nadnárodných koncernov a firiem, ktoré len v Nemecku zamestnávajú 2,7 milióna ľudí a vlani mali obrat približne 975 miliárd eur.

zdroj: VDA