Priemerná cena zánovného auta na Slovensku je 26 tisíc eur. Sú však o 5-8 tisíc eur lacnejšie ako nové
Priemerná cena zánovného auta v ponuke Mototechny je 26 330 eur. „Hoci sa to môže zdať veľa, ide o mladé vozidlá vo výbornom stave. Navyše sú dostupné ihneď, zatiaľ čo na nové modely sa niekedy čaká celé mesiace,“ uvádza Petr Vaněček, výkonný riaditeľ AURES Holdings, ktorá prevádzkuje značky Mototechna a AAA AUTO.
Napríklad Škoda Octavia 2.0 TDi z roku 2024 s 18 000 km – jej cena je 26 500 eur, čo predstavuje úsporu 6 230 eur oproti novej. Na modeli Škoda Scala TSI z roku 2023 s 27-tisíc km možno ušetriť 5-tisíc eur. Do ponuky patrí aj luxusné BMW X7 z roku 2024 s 14-tisíc km za 105-tisíc eur, čo je o 7,5-tisíc eur menej než nová verzia. Na opačnom spektre sa nachádza Mitsubishi Space Star z roku 2020, ktoré s 30-tisíc km stojí len 7-tisíc eur.
„Niektoré populárne modely už z výroby vypadli, a tak je sekundárny trh jedinou možnosťou, ako sa k nim dostať. Typickým príkladom sú Ford Mondeo, Fiesta a čoskoro aj Focus,“ poznamenáva Vaněček. Zároveň pripomína, že zánovné autá sa predávajú s potvrdeným pôvodom, preukázateľnou servisnou históriou, možnosťou predĺženej záruky Carlife a dokonca s garanciou výmeny vozidla do 60 dní bez udania dôvodu.
Na slovensku je aktuálne v ponuke okolo 750 zánovných vozidiel
Oproti starším jazdeným autám sa líšia nielen vekom a kilometrovým nájazdom, ale aj väčším podielom benzínových motorov. Naftové pohonné jednotky predstavujú iba 13 % predajov. Dopyt po benzínových a hybridných modeloch naďalej rastie, čo ide ruka v ruke aj s vyšším výskytom automatických prevodoviek – tie mali v tomto roku 36 % z predaných zánovných áut. Až 62 % z nich bolo vybavených tempomatom.
Čisto elektrické autá tvoria v segmente zánovných vozidiel 3,5 % – čo je viac ako na celom sekundárnom trhu, kde predstavujú iba 2,5 %. „Nie je to prekvapujúce. Mnohí zákazníci hľadajú práve takmer nové elektromobily, pretože tie zažili najvýraznejší cenový pokles oproti pôvodným sumám. Najviac sa predáva Škoda Enyaq, nasledujú VW e-up, Hyundai Ioniq a Tesla Model 3 a Y,“ hovorí Vaněček.
Z pohľadu značiek dominuje v Mototechne Škoda s 19,6 % podielom na predaji, za ňou je Toyota (12 %), Hyundai (11,2 %) a Kia (10,5 %). Najpredávanejšími modelmi sú Škoda Fabia a Kamiq, ďalej Toyota Corolla, Hyundai Tucson a i30, Dacia Duster, Kia Ceed, Toyota Yaris, Škoda Karoq a MG ZS.
Zaujímavosťou zo štatistík je aj farebná škála zánovných áut – najčastejšie sú sivé, čierne a biele. „Väčšinu nových vozidiel kupujú firmy, ktoré si nechcú priplácať za pestrejšie odtiene. To ovplyvňuje aj ponuku na trhu s jazdenkami,“ vysvetľuje šéf AAA AUTO. Zároveň dopĺňa, že kupujúcimi zánovných áut sú najmä muži – tí predstavujú až 70 % zákazníkov.
zdroj: AAA Auto