Nový vodičák pre ťažké autá a SUV

V praxi by to vraj malo fungovať nasledovne: v okresanej podobe by existovala dnešná kategória vodičákov B a k nej by pribudla trieda B+. Tá by sa týkala vozidiel nad 1,8 tony. Ak by ste mali iba klasické "béčko", väčšie, resp. ťažšie autá by ste tak vôbec nemohli šoférovať. Kategória B+ by bola vyhradená autám od 1,8 do 3,5 tony a toto vodičské oprávnenie by mohli získať len motoristi od 21 rokov.

Čo sa týka rýchlostných limitov, tu sa v Bruseli diskutuje o návrhu, ktorý by zavádzal všeobecné rýchlostné limity do 110 kilometrov za hodinu pre vodičov s oprávnením B. Rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu by mohli jazdiť motoristi s vodičákom B+. Samozrejme, následne by ešte platili ešte prísnejšie rýchlostné obmedzenia v mestách, na okresných cestách a podobne.

Pre tých vodičov, ktorí by mali kategóriu B+, by sa z pohľadu maximálnej rýchlosti na Slovensku veľa nezmenilo. Aj v blízkom zahraničí však nájdeme krajiny, ktoré majú povolenú vyššiu rýchlosť - napríklad 140 či 150 kilometrov za hodinu, prípadne ju na mnohých úsekoch nemajú vôbec obmedzenú, ako je to v Nemecku. A tu by už zmenu a spomalenie premávky pocítili viac.

Najväčší nemecký autoklub ADAC tento návrh, ktorý sa v Bruseli objavil, podrobil kritike. Nepáči sa mu, že by išlo o obmedzenie rýchlosti cez akési "zadná vrátka". Takéto otázky by sa mali ponechať na vnútroštátnych zákonodarcov a nemali by sa upravovať v smernici EÚ o vodičských preukazoch, uzatvára ADAC.

Zdroj: ADAC, foto: cz.depositphotos.com