Analytická spoločnosť JATO už každoročne koncom januára prináša spätný pohľad do automobilového priemyslu, počtov registrácií v jednotlivých segmentoch a mnohých ďalších parametrov automobilového trhu v Európe. Rok 2017 bol veľmi zaujímavý a pre predaje SUV rekordný. Najdôležitejšími bodmi je pokles registrácií dieselových áut a nárast kategórie SUV. A nielen taký hocijaký. Športovo úžitkových áut zaregistrovali v r. 2017 o 19,5 % viac ako v 2016! Ako to automobilkám išlo v jednotlivých segmentoch?

Diesel na ústupe, benzín v obrode

Registrácie vznetových áut klesli v porovnaní s 2016 o 7,9 % na výsledných 6,76 miliónov vozidiel. Podiel trhu majú za poslednú dekádu najmenší, a to 43,6 %. Naopak, benzínom sa darilo a sú populárnejšie. Aj na úkor dieselov vzrástol ich podiel v porovnaní s 2016 o 10,9 %, v absolútnych číslach o 760-tisíc áut. 4,8 % podiel trhu mali autá s pohonom na alternatívny zdroj energie (hybridy, plug in hybridy a elektromobily), čo je nárast o 46,1 %. 

V Európe narástol počet registrácií nových áut o 3,1 % (15,51 milióna) voči 2016 s najväčším objemom registrácií od r. 2007 (16,02 miliónov áut). Aké boli výsledky v jednotlivých štátoch si pozrite v nasledujúcej tabuľke. Slovensko je na tom s 8,6 % nadpriemerne.

SUV mieri na piedestál, MPV skláňa hlavu

"Prevažnú väčšinu rastu trhu v roku 2017 poháňala kategória vozidiel SUV, ktoré zaznamenali v roku 2017 rekordných 4,56 milióna registrácií. Pre porovnanie, registrácie SUV v roku 2016 predstavovali 3,81 milióna kusov, čo znamená, že objem segmentu vzrástol v roku 2017 o 19,5 %. Výsledok podielu na trhu SUV vzrástol z 25,2 % v roku 2016 na 29,3 % v roku 2017. Je to mimoriadny rozdiel oproti roku 2007, keď SUV predstavoval iba 8,5 % podielu na trhu. Tento nárast bol možný aj vďaka silným výkonom subsegmentov D-SUV, C-SUV a B-SUV, ktoré vzrástli o 34 %, 21 % a 17,5 %. Monumentálny rast SUV ovplyvnil segment MPV, keďže registrácie vozidiel MPV sa v r. 2017 znížili o 15,1 %, čo je najnižší podiel na trhu tohto storočia," povedal Felipe Munoz, globálny automobilový analytik JATO Dynamics.

Toyota a Suzuki s najväčším rastom

Čo sa týka konkrétnych značiek, akvizícia Oplu skupinou PSA nezabezpečila rast automobilkám ako jednému koncernu. Nárast Peugeotu a Citroenu vykompenzovala strata Oplu, podiel na trhu tak narástol celej skupine len o 0,7 %. VW Group stratil celkovo 0,25 % trhu. Najúspešnejšími skupinami boli Toyota a Suzuki (Seat je braný do úvahy pod VW Group). Toyota si polepšila o 12,4 % a Suzuki o 20,8 %! Z prémiových značiek bol najúspešnejší Mercedes-Benz. Detailné výsledky si pozrite v nasledujúcej tabuľke.

Golf stále najpopulárnejší

Kompakt od VW si udržal status najpopulárnejšieho auta Európy. Napriek tomu, objem registrácií mu klesol o 1 % v porovnaní s 2016. Viac ako polovicu registrácií „zabezpečili“ Nemecko a Spojené kráľovstvo. Treba však uznať, že Golfa veľmi ovplyvnila dieselová kríza (o 14,6 % menej TDI Golfov ako v 2016). Najpredávanejším SUV je stále Qashqai, nasleduje Tiguan. Kompletné tabuľky JATO vám prinesú detailný pohľad na európsky trh automobilov v r. 2017

Zdroj a foto, tabuľky a grafy: JATO Dynamics