Opäť vidno obrovský úspech kategórie SUV. Tá rástla medziročne o masívnych 25,19 % s celkovým počtom kusov 22 789.

Ak započítame všetky druhy vozidiel, tak v SR registrovali v minulom roku 100 598 nových vozidiel, čo je medziročný rast o viac ako 10 000 ks.

Veľký úspech zaznamenali SUV

A ako sa darilo jednotlivým segmentom? Opäť vidno obrovský úspech kategórie SUV. Tá rástla medziročne o masívnych 25,19 % s celkovým počtom kusov 22 789. Ide tak o druhú najvýznamnejšiu kategóriu po nižšej strednej triede (27 925 ks). SUV dokonca predbehli aj segment malých vozidiel (18 304 ks). Spolu s rastom kategórie SUV je badateľný pokles pri rodinných autách typu MPV. Mnohí zákazníci totiž dnes namiesto MPV volia SUV.

Ak sa pozrieme na registrácie z pohľadu súkromných osôb a firiem tak trend je stabilný. Aj v roku 2016 kupovali nové autá najmä firmy s podielom 63,8 %. Fyzické osoby registrovali 36,2 % nových osobných áut. Už tradične dominuje Bratislavský kraj s obrovským 42% podielom na všetkých registráciách. Je to dané tým, že väčšina veľkých nadnárodných firiem s veľkým vozovým parkom sídli v hlavnom meste.


Veľmi zaujímavý je pohľad na druh paliva v prípade nových áut. Naftové motory rástli o 4,79 %. V porovnaní s benzínovými motormi je to zásadne pomalšie, tie rástli tempom 21,35 %. Do menších áut sa totiž nákup naftového motora neoplatí. Tie sú stále drahšie a komplikovanejšie.

Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR, informoval aj o využití dotácií na elektromobily a plug-in hybridy (PHEV). V rokoch 2014 a 2015 registrovali u nás majitelia len 65 ks resp. 69 ks elektromobilov a PHEV. Minulý rok to bolo už 169 ks. Z toho 59 čisto elektrických áut a 110 hybridov. Štátnu podporu vo výške 5000 a 3000 eur stihlo využiť v minulom roku len 12 záujemcov. K dnešnému dňu však ZAP SR eviduje už 74 žiadostí o dotáciu. Väčšia časť z toho sú právnické osoby, dobre si totiž vedia spočítať, či je výhodnejší nákup elektromobilu alebo plug-in hybridu oproti naftovému alebo benzínovému autu.


A ako sa darilo dovozu vozidiel? V minulom roku pribudlo zo zahraničia 63 753 ks áut. Väčšinou išlo o jazdené vozidlá, ale nájdu sa medzi nimi aj úplne nové kusy. V budúcom roku sa však očakáva rast dovozu starých vozidiel a nákup jazdených vozidiel zo zahraničia môže negatívne ovplyvniť predaje nových áut. Môže za to novela zákona o registračných poplatkoch. ZAP SR tento zákon ostro kritizuje. „To, čo sa schválilo, podporuje staré autá,“ hovorí Juraj Sinay, prezident ZAP SR, a upozorňuje, že to nie je dobré hlavne z pohľadu vysokých emisií a nižšej bezpečnosti starých áut. Novela zákona priniesla zmenu, ktorá uprednostňuje staré autá. Čím staršie auto si totiž kúpite, tým budete platiť nižšiu daň.