Rok 2016 nebol rekordným len v prípade výroby vozidiel na Slovensku, ale aj z pohľadu počtu registrácií. V uplynulých 12 mesiacoch pribudlo na našich cestách 88 163 nových vozidiel. To je o 13,09 % viac v porovnaní s rokom 2015 (77 971 registrovaných vozidiel). Registrácie nových osobných áut dosiahli rekordnú hodnotu od roku 1993.

Opäť vidno obrovský úspech kategórie SUV. Tá rástla medziročne o masívnych 25,19 % s celkovým počtom kusov 22 789.

Ak započítame všetky druhy vozidiel, tak v SR registrovali v minulom roku 100 598 nových vozidiel, čo je medziročný rast o viac ako 10 000 ks.


A ako sa darilo jednotlivým segmentom? Opäť vidno obrovský úspech kategórie SUV. Tá rástla medziročne o masívnych 25,19 % s celkovým počtom kusov 22 789. Ide tak o druhú najvýznamnejšiu kategóriu po nižšej strednej triede (27 925 ks). SUV dokonca predbehli aj segment malých vozidiel (18 304 ks). Spolu s rastom kategórie SUV je badateľný pokles pri rodinných autách typu MPV. Mnohí zákazníci totiž dnes namiesto MPV volia SUV.

Ak sa pozrieme na registrácie z pohľadu súkromných osôb a firiem tak trend je stabilný. Aj v roku 2016 kupovali nové autá najmä firmy s podielom 63,8 %. Fyzické osoby registrovali 36,2 % nových osobných áut. Už tradične dominuje Bratislavský kraj s obrovským 42% podielom na všetkých registráciách. Je to dané tým, že väčšina veľkých nadnárodných firiem s veľkým vozovým parkom sídli v hlavnom meste.


Veľmi zaujímavý je pohľad na druh paliva v prípade nových áut. Naftové motory rástli o 4,79 %. V porovnaní s benzínovými motormi je to zásadne pomalšie, tie rástli tempom 21,35 %. Do menších áut sa totiž nákup naftového motora neoplatí. Tie sú stále drahšie a komplikovanejšie.

Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR, informoval aj o využití dotácií na elektromobily a plug-in hybridy (PHEV). V rokoch 2014 a 2015 registrovali u nás majitelia len 65 ks resp. 69 ks elektromobilov a PHEV. Minulý rok to bolo už 169 ks. Z toho 59 čisto elektrických áut a 110 hybridov. Štátnu podporu vo výške 5000 a 3000 eur stihlo využiť v minulom roku len 12 záujemcov. K dnešnému dňu však ZAP SR eviduje už 74 žiadostí o dotáciu. Väčšia časť z toho sú právnické osoby, dobre si totiž vedia spočítať, či je výhodnejší nákup elektromobilu alebo plug-in hybridu oproti naftovému alebo benzínovému autu.


A ako sa darilo dovozu vozidiel? V minulom roku pribudlo zo zahraničia 63 753 ks áut. Väčšinou išlo o jazdené vozidlá, ale nájdu sa medzi nimi aj úplne nové kusy. V budúcom roku sa však očakáva rast dovozu starých vozidiel a nákup jazdených vozidiel zo zahraničia môže negatívne ovplyvniť predaje nových áut. Môže za to novela zákona o registračných poplatkoch. ZAP SR tento zákon ostro kritizuje. „To, čo sa schválilo, podporuje staré autá,“ hovorí Juraj Sinay, prezident ZAP SR, a upozorňuje, že to nie je dobré hlavne z pohľadu vysokých emisií a nižšej bezpečnosti starých áut. Novela zákona priniesla zmenu, ktorá uprednostňuje staré autá. Čím staršie auto si totiž kúpite, tým budete platiť nižšiu daň.

REGISTRAČNÝ POPLATOK BUDE MAXIMÁLNE 3900 € A ZVÝHODNÍ STARÉ AUTÁ

REGISTRAČNÝ POPLATOK BUDE MAXIMÁLNE 3900 ...

Už v lete sme priniesli informáciu o vládnom návrhu, ktorý počítal so zvýšením registračných poplatkov za auto. ...

05. 12. 2016
KÚPA JAZDENÉHO AUTA ZA HRANICAMI? NIE JE TO MED LÍZAŤ!

KÚPA JAZDENÉHO AUTA ZA HRANICAMI? NIE JE ...

Nebudem sa hrať na vševedka. Jedno ale viem. Pred približne dvoma týždňami definitívne schválili novelu o registračných ...

08. 12. 2016