Pôdorys križovatky Rožňavská - Slovinská - Turbínová v Bratislave. Zelené, ružové a modré vozidlo smerujú doľava, červené vozidlo smeruje priamo. Ako by mali prejsť križovatkou? 

Hlavná cesta je smerovaná obojsmerne po Rožňavskej ulici. Jazdné pruhy sú vyznačené presne ako na obrázku. Svetelná signalizácia je na vedľajších cestách (Slovinská a Turbínová) jednoduchá - plné svetlo. Pri nefunkčných semaforoch platí zvislá dopravná značka Stoj, daj prednosť v jazde z vedľajších ulíc. Zvislé dopravné značenie sa mi už do náčrtku nechcelo zakresľovať. Stratil by prehľadnosť a sú aj tak pri funkčných semaforoch na druhej koľaji. 

V praxi to vyzerá nejako tak, že približne v strede križovatky sa stretnú zelené vozidlo s ružovým vozidlom, ktoré odbáčajú z ich pohľadu doľava. Obaja sa navzájom registrujú a dávajú na seba pozor. Vodič červeného vozidla je zvyčajne netrpezlivý, a chce ísť z Turbínovej ulice priamo. Využíva tak v hlavách mnohých zafixovanú výnimku, že môže predchádzať po pravej strane ružové vozidlo a tak je v podstate vodič zeleného vozidla nútený zastaviť. Dajme tomu, že vodič modrého vozidla smeruje tiež doľava. V akom poradí prejdú cez križovatku? Odpovedzte v ankete. 

V AKOM PORADÍ PREJDÚ AUTÁ CEZ KRIŽOVATKU?
  • 1. ružové, 2, červené, 3. zelené, 4. modré ( 13% )

     

  • ružové súčasne so zeleným, 2. červené, 3. modré ( 78% )

     

  • 1. zelené, 2. ružové, 3. červené, 4. modré ( 4% )

     

  • ružové súčasne so zeleným, 2. modré, 3. červené ( 6% )

     

Odpovedalo 549 ľudí  

Problém je, že zvyčajne testy na vodičákoch pracujú len s jedným autom v križovatke. Pri tlačení do križovatky si mnohí vynucujú neoprávnene prednosť.

Tipli ste si správne? Alebo ste sa ankete radšej vyhli a hľadáte v článku? Ako by to malo byť a nie je? Správna odpoveď je druhá v poradí, čiže ružové súčasne so zeleným vozidlom, následne prejde červené vozidlo a potom ako posledné modré. Žiadne ustanovenie o predchádzaní sprava v tomto prípade neplatí! V križovatke je zákaz predchádzať!

Tým, že vodič červeného vozidla a jemu podobní jazdia nadrzovku tak, ako jazdia, sa obmedzuje plynulosť premávky a vznikajú kolízne situácie. Medzi tým však vznikol na tejto križovatke minimálne nesprávny precedens, ktorý sa takmer vždy dodržiava. No inými slovami nepísané pravidlo...

Na druhej strane, sám tak musím jazdiť, lebo nechcem prísť o predok auta. Avšak tiež pozerám, či neprídem o zadok auta, či ma za mnou idúce auto nechtiac nepotlačí, lebo nečaká, že po rýchlom rozbehnutí hneď zastavím. 

Iná situácia by bola, keby ružové a aj červené vozidlo smerovalo priamo, vtedy by musel dať zelený prednosť obom. 

Nevravím, že to treba striktne dodržiavať. Vodiči pravidlá nepoznajú, alebo ich poznajú iba na papieri. Hlavné je neskončiť s rozbitým autom. Ak tak tiež jazdíte a náhodou sa stanete účastníci nehody, môžete si byť takmer istí, že vinu ponesiete na svojich pleciach práve vy. 

Ale pozor! Ak by šlo o situáciu, kde sú vyznačené priebežné jazdné pruhy vrátane samostatných pruhov určených na odbočovanie (viď. obrázok ulica Rožňavská), tak vodič odbočujúci z hlavnej cesty na vedľajšiu musí dať prednosť všetkým protiidúcim autám vo všetkých jazdných pruhoch na hlavnej ceste a až potom cez cestu prejsť - samozrejme, za predpokladu semaforov s plným svetlom. Na danom mieste sú na hlavnej trase osadené semafory pre konkrétne smery, takže táto situácia tam nehrozí. Ale stačí, že sa napr. svetlá vypnú a postupujete podľa toho, čo som uviedol.

 

Navyše, reálne križovatka v smere od Rožňavskej - od centra - na Slovinskú má osadený aj doplnkový signál v smere vpravo, ktorý sa rozsvieti v čase, kedy  pre priamy smer svieti plná červená (poprípade v kombinácii s oranžovou). Vtedy vodič sivého auta môže odbočiť tam, kam ukazuje šípka, ale musí dať prednosť vodičom idúcim vo voľnom smere, čiže zvyčajne priamo, poprípade ostatným účastníkom premávky, chodcom na prechodoch, cyklistom a pod.! Na to kvantum vodičov na mieste zabúda, alebo nikdy nepoznali pravidlo a cítia sa tak pri rozsvietení zelenej šípky neohrození. 

Foto: Google Earth