Brzdná dráha môže byť v extrémnych prípadoch až dvojnásobne dlhšia, keď brzdy strácajú účinnosť

Po stlačení spojkového pedálu auto stratí schopnosť brzdiť motorom a celá úloha zostáva len na brzdách. Stláčať by ste ho preto mali iba vtedy, keď preraďujete alebo chcete vozidlo úplne zastaviť. Najmä začínajúci vodiči, ktorí toto pravidlo nedodržiavajú, často spomaľujú premávku a môžu tých ostatných vyprovokovať k  riskantným manévrom. Často stláčajú brzdový pedál príliš skoro alebo dokonca úplne zbytočne. Následne hľadajú ten správny prevod, zrovnávajú otáčky motora a prevodovky, čo chvíľu trvá. Za takýmto autom sa následne vytvorí kolóna, ktorá sa sťahuje a rozťahuje ako harmonika.

Pri krízových situáciách, teda pri intenzívnom brzdení so zámerom úplne zastaviť je vhodnejšie spojku stlačiť a odpojiť motor od predovovky a teda pohonu. V tom prípade nie len nehrozí nutné vypnutie motora po zastavení, ale tiež nie je nutné motor spomalovať brzdami, ktoré sú vždy násobne výkonnejšie než motor samotný. Rozdiel 2-5 metrov znamená dĺžku osobného auta a môže rozhodnúť o tom, či k osudnému nárazu dôjde alebo nedôjde.

Ďalšia krízová situácia môže nastať v klesaní z horského priechodu pri rýchlosti 70 km/h. Za normálnych okolností môže mať brzdná dráha 15 - 25 m. Pokiaľ sa podarí brzdy totálne prehriať a stratia účinnosť na minimum, brzdná dráha môže v extrémnych prípadoch stúpnuť až na dvojnásobok. Preto je vhodné využívať bežné spomaľovanie a brzdenie aj s motorom.

Ako správne brzdiť?

Ak chcete spomaliť na dlhej rovinke alebo v klesaní z kopca, zaraďte nižší prevodový stupeň a auto začne po uvoľnení plynového pedálu spomaľovať tzv. brdením motorom. Ak máte automatickú prevodovku, nebojte sa využiť funkciu manuálneho radenia. Lepšie, než dlho stáť na brzdovom pedále, je brzdiť prerušovane. To znamená krátko a razantne. Brzdy sa menej zahrievajú a opotrebúvajú.

Vyhnite sa drahým opravám

Ak stláčate ľavý pedál častejšie a dlhšie ako treba, zvyšujete počet cyklov a trenie. To znamená, že ložisko a prítlačný tanier sa opotrebúvajú rýchlejšie. Pri správnom zaobchádzaní môže spojka na bežnom aute vydržať až 200 000 km. Nešetrným zaobchádzaním jej môžete skrátiť životnosť na menej, než polovicu. Výmena sa pohybuje okolo 500 - 1000 eur. Kompletná výmena bŕzd takisto vychádza v stovkách eur.

zdroj:  AUTOTRENDY

STLÁČATE SPOJKU PRI KAŽDOM SPOMAĽOVANÍ?
  • Stláčam spojku pri každom spomaľovaní. ( 13% )

     

  • Stláčam spojku len pri preraďovaní, zastavovaní. ( 73% )

     

  • Nemám manuálnu prevodovku. ( 13% )

     

Odpovedalo 15 ľudí