Už niekoľko rokov píšeme o norme NEDC (New European Driving Cycle), ktorá nemá nič spoločné s realitou. Roky však politici a úradníci o zmene len diskutovali. S prevalením Dieselgate zodpovední konečne pridali do otáčok a predstavili zavedenie nového cyklu WLTP (World Harmonized Light Vehicles Test Procedure), ktorý lepšie odráža realitu. WLTP začne vstupovať do platnosti od jesene 2017. Čo všetko prinesie? Ako ho máme čítať?

Jednoduchým prepočtom sa dá ľahko zistiť, akú spotrebu budú musieť dosahovať autá v cykle WLTP. Naftové autá budú môcť spáliť v priemere 3,77 litra paliva na 100 km. Benzínové 4,31 l/100 km.

NEDC funguje už od roku 1996. Dávno je zrejmé, že cyklus je nepresný a ľahko prispôsobiteľný pre automobilky. Tie ho „obchádzajú“ s cieľom plniť prísne emisné ciele. Za vyššie emisie totiž automobilky platia vysoké pokuty. Už roky je jasné, že celý tento cirkus funguje len v labákoch a len pre papierovačky. S reálnym svetom, kde na emisiách skutočne záleží nemá veľa spoločného! No metodika WLTP, ktorá má vstúpiť do platnosti v septembri 2017, zakáže výrobcom zneužívať súčasné pravidlá. Praktiky ako znižovanie hmotnosti, či prehustenie pneumatík, alebo zlepšenie aerodynamiky už neuvidíme. WLTP zatočí aj s hybridmi a plug-in hybridmi. Po novom nebudú môcť vstupovať do testu s plne nabitou batériou. Najzásadnejšou zmenou však bude vyššia rýchlosť a agresívnejšia jazda počas testovania. Zdá sa, že všetko veci bližšie realite. Konečne!


Metodika WLTP je rozdelená do štyroch fáz s rôznou priemernou rýchlosťou: nízka, stredná, vysoká a mimoriadne vysoká. Každá fáza má niekoľko zastávok, zrýchľovaní, brzdení atď., ktoré spolu tvoria profily každodennej jazdy. Tá by mala zodpovedať štatistickému priemeru ako bežne jazdíme. Vo WLTP sa navyše počíta aj s automobilmi v plnej výbave, ktoré majú vyššiu hmotnosť a preto aj vyššiu spotrebu.

Rozdiely medzi NEDC a WLTP

Norma NEDC WLTP
Štartovacia teplota 20 - 30°C 14°C
Čas cyklu 20 minút 30 minút
Doba státia 25% 13%
Prejdená vzdialenosť 11,03 km 23,3 km
Priemerná rýchlosť 34 km/h 46,6 km/h
Maximálna rýchlosť 121 km/h 131 km/h
Maximálne zrýchlenie 1 m/s 1,6 m/s
Vplyv výbavy a klimatizácie nie áno

Opel ako prvý výrobca začal so zverejňovaním výsledkov cyklu WLTP. A akú nameral spotrebu pre model Astra Tourer 1,6 Turbo? Samozrejme, vyššiu. Podľa NEDC je spotreba v rozptyle 4,9 - 8,0 l/100 km. Pri cykle WLTP je to rozptyl 6,0 – 10,1 l/100 km. My sme na našej testovacej trati (mesto, mimo mesto, diaľnica) namerali spotrebu 6,2 l/100 km. Ale dopredu treba povedať, že toto je jedno z mála áut, kde sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu zhodnú s cyklom NEDC. V kombinovanej prevádzke má prepĺňaná 1,6tka spáliť 6,0 - 6,2 l/100 km.


Porovnanie spotreby Opel Astra Tourer 1,6 Turbo (200 koní)

NEDC WLTP Reálna spotreba (TopSpeed.sk)
4,9 - 8,0 l/100 km 6,0 - 10,1 l/100 km 6,2 l/100 km

 

Nové vozidlá, ktoré prichádzajú na trh po septembri 2017, budú musieť absolvovať procedúru WLTP. Všetky vozidlá predávané v EÚ budú musieť udávať emisie a spotrebu podľa novej normy po septembri 2018. Do konca roka 2019 však zostane právne záväznou normou NEDC. Takže až od roku 2020 budú musieť automobily plniť emisné normy podľa novej normy WLTP. Emisný cieľ pre toto obdobie schvália politici začiatkom budúceho roka. Očakáva sa, že to bude okolo 100 g CO2/km. Jednoduchým prepočtom sa dá ľahko zistiť akú spotrebu budú musieť dosahovať autá v cykle WLTP. Naftové autá budú môcť spáliť v priemere 3,77 litra paliva na 100 km. Benzínové 4,31 l/100 km. Pokiaľ bude priemerná spotreba predaných automobilov vyššia, výrobcovia budú platiť pokuty za nadlimitné emisie CO2. Aj preto mnoho automobiliek plánuje expanziu hybridných a elektrických modelov na roky 2019/2020. Bez elektrifikácie to totiž asi nepôjde.

 

Cyklus WLTP však konečne donesie presnejšie výsledky spotreby. Už by sa tak nemalo stávať, že vozidlo s udávanou spotrebou 5,0 litra jazdí v realite za 7 litrov a viac. Aj keď isté odchýlky budú stále existovať. Odborníci dokonca predpokladajú, že časom dokážu automobilky "vylepšiť" výsledky aj pri meraní podľa WLTP. V budúcnosti má preto WLTP dopĺňať aj cyklus RDE (Real Driving Emissions), kde vozidlá testujú reálne na ceste a nie v laboratóriu.

Zdroj: globalfleetinsights, opel, transportenvironment

REÁLNA SPOTREBA VS. EURÓPSKA A AMERICKÁ NORMA

REÁLNA SPOTREBA VS. EURÓPSKA A AMERICKÁ ...

Na tému spotreby a nepresnosti európskeho meracieho cyklu sme toho už popísali... Tiež sme si zvykli na fakt, že normovaná ...

11. 12. 2014
NA PAPIERI KLESLI EMISIE A SPOTREBA ZA 14R O 29 %, V REALITE O 9 %

NA PAPIERI KLESLI EMISIE A SPOTREBA ZA 14R O ...

Nie je tajomstvom, že reálna spotreba automobilov presahuje laboratórne hodnoty udávané automobilkami. Nová štúdia však ...

27. 11. 2016