Za priekopníkov myšlienky „zodvihnutého“ terénneho kombi sa v Európe všeobecne považujú dve autá – Subaru Legacy Outback a Volvo Cross Country (kombi V70). Tie sa na trhu objavili ešte pred rokom 2000 (až by sa žiadalo napísať v minulom tisícročí), teda dávno pred masívnym nástupom SUV na trh. V podstate ich možno označiť za predchodcov SUV. Z pohľadu konštruktéra je terénne kombi s dodatočnou ochranou podvozka, aj karosérie a pohonom 4x4 v podstate lepšou myšlienkou, než SUV s vyššou karosériou, ktorá len málokedy dokázala poskytnúť viac variability, či vnútorného priestoru, než spomínané kombi verzie určené do ľahšieho terénu.

Medzi jednorazové "výstrely" do segmentu dobrodružných kombi patrilo aj Fiat Stilo Uproad. 

Keďže v časoch nástupu Legacy Outback, Volva Cross Country a o niečo neskôr prvej generácie Audi Allroad Quattro nebol trh zaplavený žiadnymi SUV, výrobcovia ich poňali ako skutočne terénnejšiu alternatívu ku klasickým rodinným „kombíkom“. Autá preto disponovali zvýšenými podvozkami (v prípade Audi dokonca s meniteľnou svetlou výškou a redukčnou prevodovkou), plnohodnotnými pohonmi všetkých kolies a ochranou karosérie, vďaka ktorým sme sa s nimi naozaj nemuseli báť opustiť asfaltovú cestu.

Neviditeľná ruka trhu však bola silnejšia a príchod prvej Toyoty RAV4 spustil lavínu popularity SUV, ktorá znamenala pre mnohé terénne kombi definitívnu stopku. A aj keď niektoré z nich žijú v podobe nástupcov dodnes, len málokedy si zachovávajú pôvodnú myšlienku a zvládnu aspoň stredne ťažký terén. Dnes ide viac-menej o doplnkový program automobiliek a viac ako na schopnosti v teréne upriamujú pozornosť zákazníkov na originálny dizajn s nádychom dobrodružstva. V mnohých prípadoch dokonca opustili aj myšlienku pohonu všetkých kolies, veď do blata a na poľné cesty sú tu dnes predsa SUV.

Zaspomínajte s nami a pripomeňme si obrazom hlavných hrdinov éry spred SUV.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Spomínate si na tento počin Alfy Romeo? Šlo o „terénny“ derivát modelu 156 Sportwagon a Alfa to s ním myslela skutočne vážne. Vyššia svetlá výška, ochranné plasty a predovšetkým solídny pohon všetkých kolies vytvárali všetky predpoklady pre úspech. Naftový motor 1,9 JTD (110 kW/150 k) si podľa automobilky pýtal 7,1 l/100 km, problémom však bola cena a kolísajúca kvalita finálnej montáže. Dnes nemá nástupcu.

Audi allroad quattro

Na tému oplastovných „terénnych“ kombi prehovorilo Audi prvýkrát v roku 1999, kedy v sprievode veľkého potlesku uviedlo na trh model Audi Allroad quattro (C5) vychádzajúci z civilnej verzie A6 Avant. Auto vybavené pneumatickým podvozkom dokázalo svoju svetlú výšku regulovať v rozsahu 66 mm, doslova šokom bola redukčná prevodovka a nechýbali univerzálne pneumatiky s rozmermi 225/55 R 17. S motormi 2,5 TDI (132 kW/180 k) a 2,7 T (184 kW/250 k) sa „allroad“ stal vysoko prestížnou záležitosťou. V priebehu svojho života síce terénne „vymäkol“, no stále patrí medzi to najlepšie a najprestížnejšie, čo Audi ponúka. K modelu A6 sa neskôr pridala aj „terénna“ verzia Audi A4 Avant. Tá sa však na A6 Allroad podobá len tvarmi a menom. Nemá vzduchové pruženie, a teda ani možnosť meniť svetlú výšku, čo jej schopnosti v teréne značne obmedzuje.

Audi A6 allroad quattro

Audi A4 allroad quattro

Dacia Logan MCV Stepway

Ak si myslíte, že „terénne“ kombi sú záležitosťou len prémiových výrobcov, mýlite sa. Dacia ukázala, ako sa dá postaviť atraktívne auto za malé peniaze. Chce to len pár kilogramov plastu navyše, vyšší podvozok, pekné laky karosérie a úspech je na svete. Logan MCV Stepway cieli na chalupárov a aktívnych priaznivcov značky, ktorí vydržia aj bez pohonu 4x4.

Ford Focus Active Wagon

Na módnu vlnu naskočil svojim „dobrodružným“ kombi už aj Ford. Svoj najnovší Focus kombi mierne zodvihol, pridal mu pár plastov, nové laky a šup ho do „terénu“. Mechanicky sa prakticky nelíši od svojich tradičných súrodencov, ide tak skôr o štýlový doplnok aktuálneho modelového radu Focus.

Lada Kalina Cross a Vesta SW Cross

Svoj diel slávy si nechce nechať ujsť ani ruská Lada. Tá sa na európskych trhoch nedávno začala ukazovať so zvýšeným kombi Lada Kalina Cross, pričom si vďaka slušnej priechodnosti (danej vyššou svetlou výškou) a praktickej karosérii získala aj na Starom kontinente nemálo priaznivcov. V rovnakom duchu sa nesie aj najnovšia verzia populárnej Vesty – Lada Vesta SW Cross. Pohon predných kolies síce v teréne veľa vody nenamúti, no atraktívne tvary, vyššia svetlá výška a slušný vnútorný priestor dokážu zaujať aj dnes.

Mercedes-Benz E All Terrain

Bolo len otázkou času, kedy Mercedes-Benz prevezme aktivitu a začne útočiť na zákazníkov Audi allroad quattro. Prišlo to však naozaj veľmi neskoro, až s aktuálnou generáciou triedy E, teda 3 generácie po zakladateľoch tohto segmentu kombíkov. Segment najstaršej automobilke sveta totiž dobre pokryl Mercedes ML. Z kombi verzie triedy E postavili oplastovanú verziu All Terrain, vybavil ju všetkými aktuálnymi technológiami (vrátane vzduchového podvozka s meniteľnou svetlou výškou) a vytvoril prestížnejšiu alternatívu ku klasickej triede E. Na rozdiel od Audi, Volvo a Subaru však tento model na uliciach nielen u nás fakticky nestretnete. Mercedes má totiž špičkovo pokrytý segment crossoverov a SUV modelmi GLA, GLB, GLC, GLE, GLS a G.

Opel Insignia Country Tourer

Opel to so svojou „oplastovanou“ Insigniou poňal v roku 2014 naozaj vážne. Už na pohľad síce prezrádzala svoje zameranie skôr na dizajn, ako na jazdné schopnosti v teréne, každopádne, za sofistikovanú techniku pohonu všetkých kolies by sa nemuseli hanbiť ani prémioví výrobcovia. Napriek dobrej technike aj zaujímavému dizajnu však zostala skôr okrajovou záležitosťou. V podobnom „štýlovom“ duchu sa nesie aj jej nástupca z roku 2018.

Subaru Legacy Outback

Píše sa rok 1996 a Subaru prináša na trh novú myšlienku – drsné rodinné kombi, ktoré sa nebojí ani ľahšieho terénu. Svet síce krúti hlavou, no zákazníci začínajú uvažovať a prvé objednávky prichádzajú. Meno Outback začína písať svoju históriu. Legacy Outback zakladá novú trhovú kategóriu SUW (Sport Utility Wagon), ktorá sa časom pretransformuje na SUV (Sport Utility Vehicle). Na pohon prvého Legacy Outback slúžil benzínový štvorvalec s objemom 2,5 l a výkonom 110 kW (150 k), vďaka schopnosti ťahať príves ťažký 1,8 t však auto zákazníci používali viac na ťahanie ako v teréne. Vyššia svetlá výška a ochranné plasty verejnosť zaujali natoľko, že časom sa z verzie Outback stáva samostatný model, ktorý je v ponuke dodnes.

Seat Leon X-Perience

Na zákazníkov s dobrodružnejšou povahou zaútočil aj Seat. Kombi Leon ST obliekol do „drsnejšej“ kombinézy, pridal pohon všetkých kolies, zodvihol podvozok a pustil na trh verziu Leon X-Perience.

Škoda Superb, Octavia a Fabia Scout

Popularita terénnejšie orientovaných kombi verzií nedala spávať ani automobilke Škoda. Jej konštruktéri vzali myšlienku terénnej Octavie veľmi seriózne a z druhej generácie Octavie postavili prvú verziu Scout. Nechýbali typické ingrediencie ako plasty, vyššia svetlá výška a, samozrejme, pohon všetkých kolies. Na vlne jej popularity sa neskôr zviezla aj druhá generácia Fabie Combi Scout (ale len s predným pohonom). Dnes je kráľom verzií Scout model Superb Combi 4x4.

Toyota Corolla Touring Sports Trek

Toyota naskočila na vlak oplastovaných kombi zatiaľ ako posledná. Ide však s dobou, a tak neponúka pohon všetkých kolies a viac, ako na schopnosti v teréne, sa zameriava na úspornú prevádzku. Prichádza tak s kombináciou hybridného pohonu a dobrodružného vzhľadu. Svetlá výška tejto verzie narástla o symbolických 20 mm.

Volkwagen Golf a Passat Alltrack

Zdieľanie spoločnej techniky doviedol do dokonalosti práve koncern VW, bolo by preto hriechom nevyužiť tento jav aj pri modeloch Volkswagen. Popri Škode a Seate sa teda na trhu objavili aj terénne Volkswageny. Najskôr v modelovom rade Passat, neskôr sa pridal aj Golf Variant. A aj keď nejde o lacnú záležitosť, reálne schopnosti v ľahšom teréne a na snehu presvedčili dosť zákazníkov na to, aby verzie Alltrack udržal Volkswagen vo výrobe aj dodnes.

Volvo Cross Country

Frankfurtský autosalón 1997 bol svedkom svetovej premiéry terénneho kombi Volvo Cross Country. Volvo ním prakticky okamžite reagovalo na príchod konkurenčného Subaru Legacy Outback, pričom ponúklo štýlovú severskú alternatívu zachovávajúcu všetky atribúty charakteristické pre Volvo – výdrž, variabilitu, veľký vnútorný priestor a teraz aj priechodnosť terénom.  Neponúklo síce masívne zvýšenie svetlej výšky (+ 25 mm) ani redukčnú prevodovku, ale malo pohon 4x4 a dostatočne chránenú karosériu, takže sa nebálo ani nejakého toho blata, či poľnej cesty. Popularita týmto Volvám zostala dodnes, o čom svedčí aj súčasné Volvo V90 Cross Country.