Opel Insignia OPC

Priaznivci adrenalínu čakali na Insigniu OPC viac, než len zo slušnej zvedavosti. Info o nej sa totiž šíria svetom už od roku 2008. TopSpeed.sk má nie len popis, ale i osobnú skúsenosť. Týždeň môže byť intenzívnejší než prežitý rok. Nič nové, však? Taký môže byť i deň. V mojom prípade boli dva. Hneď po sebe. Najbližšia jednotka po dni je týždeň, takže to bol najtýždeň. Jeden deň som jazdil na Hungaroringu a druhý na Slovakiaringu. V Maďarsku vďaka Opelu, na dynamickej prezentácii nových modelov Insignie - Auto roka 2009. TopSpeed tu bol hlavne kvôli verzii OPC.

Hneď na začiatku treba priznať 2 fakty:


1) Hungaroring vôbec nepoznám. Nie je ľahký na zapamätanie, ani na nájdenie ideálnej stopy,
2) Dynamická prezentácia pre maximálnu bezpečnosť a 0 stratovosť áut v rukách nezbedných novinárov spočívala v rýchlom, no kontrolovanom jazdení po okruhu pod vedením inštruktora. Oba fakty mi znemožnili skúsiť Insigniu OPC tak, ako by som ju rád. Ale každý si odtiaľ niečo vzal. Ja, napríklad, som sa utvrdil v tom, že je to podarené auto a titul Auto roka 2009 má oprávnene, i keď verzia OPC túto voľbu vôbec neovplyvnila.

Opel Insignia OPC je novou šťukou v rybníku tohto nemeckého výrobcu

Insignia OPC je nasledovníkom Vectry OPC. Tiež existovala vo verziách sedan a kombi. Presný termín oficiálneho predstavenia vybrali v Opeli 7. mája 2009 cielene - presne 10. rokov po prvom OPC. V Barcelone bola statická svetová premiéra. Dynamická prezentácia v Maďarsku sa konala skoro o pol roka neskôr.

Samotný strmeň OPC je až o 2,5 kg ľahší, než na verzii V6 Sport. Predný kotúč je ľahší o 1,4 kg.

Rovnako ako Vectra OPC má nový žralok s bleskom v znaku prepĺňaný 2,8 litrový V6 motor. Parametre motora sú, samozrejme, lepšie. Presne ako kážde dlhodobý trend zlepošovania. Ale nová, zvodná karoséria a posilnený motor nie sú všetko. Treba si to rozmeniť na drobné. Špičkový výkon šesťvalca Ecotec je teraz 239 kW (325 k) a 435 Nm. V porovnaní s 206 kW (280 k) vo Vectre OPC je to slušný skok.

OPC sú tie naj Opely. Nie len najvýkonnejšie, najšportovejšie, ale i najlepšie vybavené a najdrahšie. Insignia je najväčší Opel. S dodatkom OPC je úplným vrcholom ponuky.

Milý detail, ktorý sa oplatí spomenúť je max. výkon i max. krútiaci moment dosahuje dvaosmička pri rovnakých otáčkach - 5 250 ot. Žiadna chyba, ale možnosti prepracovanejšej turboregulácie. Motor V6 OPC vznikol z výkonného benzínového šesťvalca, ktorý je k dispozícii v Insignii V6. Nárast výkonu zodpovedá prepracovaniu riadiacej elektroniky, zvýšeniu turbotlaku a zmene výfukového systému Remus so zniženým protitlakom. V prípade OPC je zvuk mimoriadne dôležitý. Špecialisti na akustiku zapracovali na výfuku použitím špeciálneho stredného a zadného tlmiča.

Papierové parametre sú rovnako zaujímavé ako tvar a štýl. Maximálka je obmedzená na nemeckých 250 km/h, zrýchlenie na stovku môže trvať aj len 6 s. OPC je v ponuke len so 6-stupňovým manuálom. Športový podvozok je nižší o 10 mm, napriek kombinácii s pohonom 4x4. Jeho súčasťou je úplná novinka v sortimente Opel - elektronicky samozáverný diferenciál zadnej nápravy eLSD. V kombinácii s premakanou prednou nápravou McPherson, ktorú chalani akčne nazvali HiPerStrut (High Performance Strut - vysoko výkonná vzpera), dáva veľkému autu citlivejšie ovládanie a menší prenos krútiaceho momentu z kolies do riadenia.

Insignia OPC má i aktívne pruženie, známe ako FlexRide. Pracuje v dvoch režimoch. Automatický - upravuje tuhosť pruženia štýlu jazdy a tiež prostrediu kde auto jazdí. Samozrejme, ponúka i manuál, kde vodič volí jeden zo štyroch režimov - Komfort, Normal, Sport a OPC. Súčasťou balíka zaujímavých faktov pre pilotov, nie pózerov, je i set bŕzd Brembo. Na prednej náprave majú priemer 355 mm.

„Insignia OPC znamená začiatok novej éry portfólia OPC. Je stále výrazná, no tiež vyspelejšia, rafinovanejšia a ambicióznejšia, než kedykoľvek doteraz. OPC stelesňuje skúsenosti s Insigniou: dynamiku a vycibrenosť", povedal Alain Visser, viceprezident GM Europe Opel. A ja môžem len súhlasiť.

Interiér Oplu Insignia je opäť zmesou koncernových dielov a vlastných nápadov

Všetko uvedené sú krásne fakty. Ale čo dojmy? Aká je skúsenosť?

Tento kúsok celosvetovo, vlastne celoeurópsky bojuje proti dvom skvelým nemeckým mašinám. Žiadna iná automobilka už v tomto segmente nič podobné nerobí. Chýba Mondeo ST i Alfa 159 GTA. BMW 335i by parametrami sedelo, ale štýlom a charakterom nie. M3 je ďaleko preč, o AMG, ani ISF sa pre rovnaké dôvody v tejto súvislosti baviť vôbec netreba. Takže zostávajú len Audi S4 a Passat R36. S oboma mám osobnú skúsenosť. Obe sú lepšie než predošlé verzie. Dokonca tak dobré, že o S4 i R36 môžem smelo povedať, že mi ich schopnosti vzali dych.

Opel Insignia OPC na Hungaroringu. To práve miesto na vyskúšanie jej možností.

Insignia OPC je podľa všetkého tiež lepšia než predochodca. Tu by sedelo napísať, že sexi Insignia OPC je podstatne lepšia, než hranatá Vectra OPC. Ale to, žiaľ nemôžem... lebo s Vectrou OPC som mal síce opakovaný, ale len očný kontakt. Po skúsenosti na Hungaroringu nemôžem (aj keby som rád) tvrdiť ani to, že mi vzala dych. Nedokázala to. Ale to neznamená, že to ešte nedokáže... Nejde o to, že Insignia OPC má tabuľkovo menší výkon než Audi S4 (333 k), lebo Passat R36 má 298 k. Dokonca viem, že vďaka elektronickému samozávernému diferenciálu a inteligentnému rozdeľovaniu hnacej sily dokáže Insignia celkom pekne driftovať i na suchom povrchu (čo R36 nezvládne). A to sa veru počíta! Len na Maďarskomringu ma OPC neroztavila. Ale to, za daných okolností, ani nemohla. V roji štyroch ďalších sa mi zdala byť málo výbušná (nikde blízko toho ako to vie Astra OPC), málo dravá a trošku ťažkopádnejšia...

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Opel Insignia OPC rok výroby 2009
Motor: zážihový V6 uložený vpredu naprieč prepĺňaný turbom, rozovretie valcov 60o, 4-ventily na valec, variabilné časovanie ventilov, kompresný pomer 9,5:1, objem 2792 ccm, vŕtanie x zdvih - 89 x 74,8 mm, prepĺňací tlak 0,9 atm., max. výkon 239 kW (325 k) / 5 250 ot, max. krútiaci moment 435 Nm / 5 250 ot, litrový výkon 85,4 kW (116 k) / l
Pohon: jednokotúčová suchá spojka, 6-stupňová mechanická prevodovka, aktívny pohon 4x4
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu modifikovaný McPherson - HiPerStrut, aktívne pruženie FlexRide, 4-nastaviteľné režimy, 4-piestikové kotúčové brzdy Brembo vpredu s rozmermi 355x32 mm, sktutný stabilizátor vpredu/vzadu
Kolesá: ľahkozliatinové disky rozmerov 9x19", plášte s rozmermi 245/40 R19 - alternatívne 9,5 x 20" s rozmermi 255/35 R20
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4830 x 1856 x 1498 mm, objem kufra - 530 l, pohotovostná hmotnosť - 1 750 kg, výkonová hmotnosť - 7,32 kg/kW
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 250 km/h (obmedzená), zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6s
Cena: Základný model od 42 750 €, Testovaná verzia - 48 700 €