Víťaz na tratiach, ikona na cestách

V 70. rokoch sa Porsche vyprofilovalo ako synonymum pretekárskych inovácií. 917 K a 936 dominovali v Le Mans a nezastaviteľná sila 917/30 v americkej sérii Can-Am urobila z Weissachu modlu motoršportu.

Na cestách zase Porsche šokovalo verejnosť modelmi 911 Carrera RS 2.7 (1973) s revolučným „ducktail“ spojlerom a o rok neskôr prvým sériovým 911 Turbo (930), ktorý si získal prezývku ovdovovač. V polovici dekády prišli novinky s motorom vpredu – 924 a 928, pričom práve 928 bolo ocenené titulom Európske auto roka 1978 - dodnes jediný supercar ktorý ten titul získal.

70. roky vybudovali Porsche status výrobcu, ktorý dokáže spájať technológie, estetiku a výkonnosť do jedného ikonického celku.

Porsche 928 - etalón dokonalého produktu

Steve Jobs bol posadnutý dokonalosťou. Keď sa v roku 1981 vozil po Kalifornii strieborným Porsche 928, vnímal ho viac než len auto. Bolo preňho etalónom dokonalého produktu. Jobs sa v tom čase intenzívne inšpiroval priemyselným dizajnom automobilov a 928 preňho predstavovalo meradlo kvality.

Obdivoval precíznosť, s akou boli jednotlivé panely karosérie zlícované, čistotu línií bez dizajnových výstrelkov a integráciu funkčnosti do estetiky. Zamestnancom opakovane prízvukoval, že počítač musí vyzerať rovnako elegantne a nadčasovo ako auto, ktoré mal práve v garáži.

„Ferrari nie… skôr Porsche.“

Počas návrhu dizajnu Macintoshu sa rozprúdila debata o tom, či by mal produkt pôsobiť ako Ferrari. To znamená luxusný, drahý a okázalý. Jobs na to zareagoval: „Ferrari nie… skôr ako Porsche.“

Chcel tým povedať, že Macintosh nemá byť určený pre úzku elitu. Má ísť o elegantný, funkčný a precízny produkt, ktorý kombinuje výkon a krásu s každodennou použiteľnosťou. Porsche 928 preňho symbolizovalo rovnováhu medzi luxusom, inováciou a praktickosťou.

Vplyv 928 na dizajn Macintosha

Jobs tlačil na tím, aby sa inšpirovali detailmi 928:

  • presné medzery medzi dielmi – kryty Macu mali lícovať rovnako dokonale ako panely karosérie Porsche
  • čisté línie – žiadne dizajnové výstrelky, len funkčné prvky
  • ticho – Macintosh bol chladený pasívne, bez ventilátora, čo korešpondovalo s kultivovaným chodom vidlicového osemvalca
  • nadčasovosť – podobne ako 928 malo pôsobiť moderne aj o desaťročia

Posledný bod možno znie z dnešného pohľadu absurdne a smiešne, no niečo pravdy na ňom bude. Pred 20 rokmi boli pre počítače a inú spotrebnú elektroniku moderné oblé tvary a snaha odlíšiť sa dizajnovými výstrelkami. Dnes sú opäť v kurze hranaté tvary a minimalistický dizajn. Pre Jobsov tím bolo Porsche nielen autom, ale aj príkladom toho, ako dizajnovať produkty, ktoré sú technickými aj umeleckými dielami zároveň.

Porsche 924 ako motivačná odmena

Jobsova fascinácia značkou sa prejavila aj vo firemnej kultúre. V polovici 80. rokov sľúbil, že najlepším predajcom Macintoshov dá odmenu, ktorá bude symbolom úspechu. Dodržal slovo a Craig Elliott, ktorý predal vyše 125 Macov, dostal priamo od Jobsa kľúče od nového Porsche 944.

Značky Porsche a Apple spája neochvejná viera, že dizajn a technológia sú neoddeliteľné. Pre Porsche to znamenalo stavať autá, ktoré sú krásne aj funkčné. Pre Apple vytvárať počítače, ktoré neboli len strojmi, ale objektmi túžby.

Jobsovo Porsche 928 nebolo len jeho súkromnou vášňou – stalo sa priamou inšpiráciou pre Macintosh. Porsche 944 ako motivačná odmena sa stalo symbolom úspechu.

Dve ikony, jeden prístup

Na prelome 70. a 80. rokov sa Porsche aj Apple vydali cestou, ktorá zmenila ich odvetvia. Porsche upevnilo pozíciu legendy motoršportu a luxusnej značky. Apple prinieslo revolúciu do počítačového sveta.

Spája ich filozofia, že technológia má byť krásna, jednoduchá a zároveň výkonná. Kto vie, ako by nakoniec Apple vyzeralo nebyť Porsche.

POZNÁMKA: Titulný obrázok nie je reálna dobová fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.