Aj vám sa pri sledovaní nášho testu Tesla Model S zdalo, že má väčší športový potenciál, než mu nadelili konštruktéri? To isté si myslia aj páni z firmy Saleen. Rozhodli sa s tým niečo urobiť. Upravenú Teslu nazvali Saleen FourSixteen. Skvelé na tom je, že Model S neupravili len zvonku, ale zamerali sa na jazdné vlastnosti.

Ak náhodou neviete, čo je Saleen a akú prácu má za sebou, Saleen Automotive je americký výrobca športových áut a tuningových dielov. Ako základ používa platformy muscle cars ako sú Mustang, Camaro a Challenger. No značka Saleen sa nevenovala len upravovaniu, ale aj výrobe vlastného superšportového modelu, ktorý sa volá Saleen S7. Za posledných 31 rokov existencie majú s autami dostatok skúseností. Nikdy predtým však neupravovali elektromobil. A vlastne, robí to už niekto? :) Ich cieľom bolo vytvoriť elektroauto, ktoré šoférovi vyčarí ešte väčší úsmev na tvári než známy Tesla grin.

Ako sa popasovali s úlohou urobiť z ekologického športové auto? Základom úprav je najvýkonnejšia špecifikácia Tesly Model S P85. Najprv si všimnete zmeny exteriéru. Upravili prednú masku, zadný spojler a zadný difúzor. Tie, samozrejme, ovplyvnili aerodynamiku. Podľa slov majiteľa firmy pozitívne, keď optimalizovali obtekanie vzduchu okolo auta. Pri pohľade z vonku je tiež jasné, že autu dali nové 21"/22" disky kolies, ktoré sú však ľahšie než pôvodné. Dizajnovými zmenami prešiel aj interiér vozidla. Kabína je čalúnená kombináciou čiernej alcantry a bielej kože. Saleen taktiež vyhodil pôvodné sedačky z Modelu S a nahradili ich športovými s vysokými bočnicami.

Úpravy sa týkajú aj exteriéru, Tesla dostala nový bodykit

A čo upravili pod kapotou? Na počudovanie sa úpravy netýkali zvyšovania výkonu. V Saleene sa skôr zamerali na zlepšenie jazdných vlastností. Výkon motora teda zostal na úrovni 310 kW (421 koní). Vylepšenia sa nedotkli ani batérií a ich systému manažmentu, kvôli zachovaniu životnosti batérií a dojazdu automobilu. Čo však upravili, bola pohonná sústava. Zmenili prevodový pomer, vďaka čomu vraj dosiahli lepšiu akceleráciu (šprint 0-100 km/h odhadujú na cca 4 sekundy). Zamerali sa na vylepšenie samosvorného diferenciálu tak, aby dosiahli lepší prenos výkonu na vozovku. Keďže konvenčný Tesla Model S má problémy s prehrievaním pri vysokom zaťažení, dbali v Saleene aj na zvýšenie odolnosti pohonnej sústavy voči prehriatiu, ktoré dosiahli lepším chladením. Pôvodné chladiče, ventilátory a vodnú pumpu vymenili za výkonnejšie. Táto správa môže znamenať, že pri ďalšom pokuse na Nordschleife sa upravená Tesla nemusí prehriať. Ďalšie zmeny sa týkajú podvozku, ktorý dostal tuhšie pružiny, tuhšie stabilizátory a adaptívne tlmiče. Konštruktéri sa snažili o to aby podvozok fungoval na trati či na zakrútenej okreske, ale zároveň im šlo o zachovanie komfortu pre bežné jazdenie.

Karbon-keramické brzdy dokážu ušetriť až 33kg z neodpruženej hmotnosti

Auto si tiež prešlo odtučňovacou kúrou. Saleen tvrdí, že najväčšiu úsporu hmotnosti dosiahli pri brzdách, keď vymenili klasické oceľové kotúče za karbon-keramické. Výmenou bŕzd dokázali znížiť neodpruženú hmotnosť takmer o 33 kg. Celková úspora hmotnosti však nie je známa. Výrobca nezverejnil ani maximálnu rýchlosť. Je otázne, či bude obmedzovač rýchlosti zrušený alebo nastavený na vyššiu hodnotu akou je 210 km/h pri bežnom Modeli S. Konštruktéri zo Saleenu neostali len pri dizajnových a mechanických úpravách. Modelu FourSixteen „vylepšili“ aj zvuk. Ich zámerom bolo aby bol výraznejší a hlavne špecifický. Sami posúďte ako sa im to podarilo. Mne osobne to pripomína zvuk trolejbusu.

Cena Saleenu FourSixteen je 152 000 dolárov, čo je pri dnešnom kurze v prepočte zhruba 117 500 eur.

Zdroj: autoblog.com, techcrunch.com