Škoda doteraz neponúka žiaden elektrifikovaný automobil, čo je medzi konkurenciou už skoro ako jeden z posledných mohykánov. Možno si len dávajú na čas, alebo jednoducho ťahajú v koncerne VW za kratší koniec. Avšak aj Škoda plánuje v tejto oblasti ofenzívu, Vision X by mal byť prvým príkladom.

Škoda Vision X bude hybridom s pohonom aj na CNG.

Koncept Vision X sme vám už predstavili. Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve bude mať premiéru jeho pohonná sústava, ktorá bude v oblasti elektrifikácie naozaj trocha výnimočná. Vision X bude totiž môcť jazdiť nielen na benzín a elektrinu, ale aj na alternatívne palivo CNG. S ním majú v koncerne a Škode už nejakú tú skúsenosť.

Vision X na pohon oboch náprav nevyužíva spojovací hriadeľ, ale vzadu umiestnený elektromotor.

Spaľovacím motorom bude nový štvorvalec 1,5 TSI G-TEC, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre spaľovanie CNG. Pri prevádzke na toto palivo má najvyšší výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. Nádrže na CNG sú pod zadnými sedadlami a ešte za zadnou nápravou. Pohon všetkých kolies zabezpečuje vpredu už spomínaný spaľovací štvorvalec, vzadu zase elektromotor. Pohon na elektrinu tu síce je, avšak s nie príliš ohurujúcim dojazdom. Ten je výlučne na elektrinu len 2 km. Elektromotor je tu skôr na pomoc pri rozbiehaní a akcelerácii.

Škoda Vision X je predobrazom elektrifikácie áut z Mladej Boleslavi, prvým plug-in hybridom má byť o rok Superb.

Škoda tiež v koncepte predstavila svoj 48 V systém, ktorý využíva elektromotor pri spaľovacom motore. Síce Škoda prezentuje výhodu štvorkolky a elektromotora vzadu ako riešenie s nižšou hmotnosťou (netreba spojovací hriadeľ a medzinápravovú spojku), problém vidím v prípade vybitia akumulátora. Čo robí systém v takomto prípade, ak potrebujete pohon všetkých kolies, to už Škoda nekonkretizovala.

Celkový dojazd na CNG a benzín je 650 km, zrýchlenie na 100-ku zvládne Vision X za 9,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h. Koncept Vision X tvorí v elektrifikácii Škody významnú úlohu, je predobrazom budúcej elektrifikácie modelov. Prvý sériový elektrifikovaný automobil Škoda má byť na budúci rok plug-in hybridný Superb. Nás zaujíma, ako bude takýto Superb reálne jazdiť a či Škoda „vypiluje“ nejaké nedostatky hybridných sústav.

Zdroj foto: Škoda

Predná maska konceptu je príbuzenská s dizajnovým jazykom automobilky.