Spaľovací motor funguje správne v určitom rozmedzí teplôt. Optimálnu prevádzkovú teplotu motora mu zabezpečuje chladiaci systém. Bez neho by sa motor rýchlo prehrial a poškodil. Aby chladiaci systém dobre plnil svoju funkciu, potrebuje raz za čas starostlivosť v podobe výmeny chladiacej kvapaliny. Pre motoristov je dobrou správou, že v prípade chladiča je táto výmena aktuálna len každé 3-4 roky, v závislosti od typu chladiacej kvapaliny.

 

Chladiaca kvapalina (nemrznúca zmes - po zmiešaní s destilovanou vodou) má v spaľovacom motore niekoľko úloh. Najdôležitejšou je, samozrejme, odvádzanie tepla hlavy a z bloku motora do chladiča. No tiež plní úlohu ochrany gumových častí motora, najmä hadíc a tesnení. Aby správne plnila funkciu, musí mať dostatočne nízky bod mrazu a musí obsahovať aditíva, ktoré chránia kovové časti chladiaceho systému pred koróziou a gumené časti pred starnutím a popraskaním.

 

Koncentrát chladiacej kvapaliny obvykle tvorí 92 % monoetylenglykol, ktorý jednak bráni zamŕzaniu, tiež posúva bod varu vyššie a maže vodnú pumpu. 2 % objemu je voda a 6 % sú nasledovné aditíva:

 

Inhibítory korózie: Chránia časti, ktoré prichádzajú do styku s chladiacou kvapalinou pred koróziou.

 

Stabilizátory: Zabraňujú zrážaniu minerálnych inhibítorov. Udržujú ich rozpustené v chladiacej kvapaline.

 

Disperzanty: zabraňujú tvorbe vodného kameňa.

 

Zvyšovače pH: Zabraňujú okysľovaniu chladiacej kvapaliny. S klesajúcim pH (teda s rastúcou kyslosťou) sa zvyšujú sklony ku korózii a tiež dochádza k elektrochemickým reakciám medzi kovmi v systéme. Napríklad medzi oceľovým tesnením a hliníkovou hlavou valcov.

 

Rezerva alkalinity: (ako sa vlastnosti dosiahnutej zvyšovačmi pH a inhibítormi hovorí) tak hlavne chráni pred poškodením tesnení a dosadacích plôch hlavy valcov. Výrazne kyslá kvapalina priamo leptá hliník, čomu hovoríme, že motor je vyžraný zvnútra.

 

Prísady proti penivosti: zabraňujú peneniu, ktoré by mohlo prispieť k zavzdušňovaniu chladiaceho a vykurovacieho systému.

Chladiaca kvapalina nie je v motore naveky.

 

Každá chladiaca kvapalina svoje vlastnosti časom stráca. To preto, že prísady v nej sa postupne odparia, alebo zmenia svoje chemické zloženie. Preto je potrebné kvalitu chladiacej kvapaliny pravidelne kontrolovať. Jej premeranie, najmä bod mrazu, je dôležité najmä pred zimou. Pri výmene či doplnení je potrebné dávať veľký pozor na použitie správneho druhu kvapaliny. Jednotlivé typy chladiacich kvapalín sú vzájomne nemiešateľné. Aby sa vodič, alebo mechanik nepomýlil, sú rôzne druhy kvapalín do chladičov farebne odlíšené. Kvapaliny rozdielnej farby by sa nemali spolu miešať. Miešateľné sú len rovnaké farby. Ani tie však nie sú rovnaké a ich kvalitu určuje hlavne cena.

Najľahšie sa dajú rozoznať podľa farby. Štandardne je G10 žltá, G11 je modrozelená a G12 je ružovočervená. Ono je to celé trochu zložitejšie, pretože typov chladiacich kvapalín je viac než tri. Dnes si môžete kúpiť typ G10, G11/G48, G12, G12+, G12++ (základ etylénglykol) a G13 - (základ propylénglykol). Existujú aj výnimky, kde je základ etylénglykol a propylénglykol je žltej, alebo dokonca transparentnej farby a samotná farba zmesi je dosiahnutá dofarbením pre jednoduchšie rozlíšenie. Preto sa treba držať noriem, ktoré sú vždy uvedené na obale. Nespoliehajte sa len na farbu tekutiny.

 

Na čo sú jednotlivé druhy/farby chladiacich kvapalín?

 

G10 - ŽLTÁ - je nemrznúca zmes do chladičov určená do starších motorov, ktorých hlavy nie sú z hliníkovej zliatiny.

G11 MODRO-ZELENÁ - je nemrznúca zmes do chladičov určená novších áut, ktorých hlavy motorov sú z hliníkových zliatin.

G12 ČERVENÁ - je kvalitnejšia a moderná nemrznúca kvapalina vysoko šetrná voči zliatinám mäkkých kovov, plastov a gumených tesnení. Je určená do novších áut, ktorých hlavy motorov sú z hliníkových zliatin.

G12+, G12++ G13 - FIALOVÁ -  Zaužívané označenie G12 je pôvodné obchodné označenie od VW Group. Kvapalina G12+ sa od nej líši len menej kontrastným farbivom. Pôvodná G12 prirodzeným únikom príliš sfarbovala vodnú pumpu a jej okolie, čo sa zákazníkom nepáčilo a vec často reklamovali. Nechceli počuť o tom, že aby bola vodná pumpa správne premazaná, musí trochu kvapaliny prepúšťať.

 

Kvapaliny G12 a G12+ by nemali obsahovať tradičné minerálne inhibítory, ktoré na teplom namáhaných plochách vytvárajú povlak a po vyčerpaní stabilizátorov aj silné usadeniny. Moderné vozidlá s vyšším špecifickým výkonom motora aj z aerodynamických dôvodov zmenšených chladičov si totiž zhoršenie prestupu tepla nemôžu dovoliť. 

 

Typ G13 je predpísaný pre celkom nové autá, ale zároveň môže nahradiť akúkoľvek kvapalinu v systéme starších áut. Preto napríklad v originálnom servise Škoda ako originálny diel nekúpite G12+, ale len G13. Norma pre G13 znovu povoľuje istý obsah silikátov, ktorý kovovým častiam poskytuje okamžitú ochranu. Sú dokonale stabilizované a nerobia úsady zhoršujúce prestup tepla.

Správnu činnosť chladiaceho systému motora vám skontrolujú napríklad v Q-service, ktorých je na Slovensku takmer 80. Najbližší Q-service nájdete jednoduchým vyhľadávačom.

Chladiacich kvapalín je na trhu veľa. Majú rôznu kvalitu a cenu. Určite sa na nich neoplatí šetriť a vyberať tie najlacnejšie. Nekvalitná nemrznúca zmes môže za rok – dva zničiť (zaniesť) chladič vozidla a znefunkčniť tak celý chladiaci systém motora. Výmena chladiča pritom nie je lacná záležitosť. Pri chladiacich kvapalinách je dôležitá aj správna koncentrácia, ktorá zabezpečuje ochranu proti korózii, kavitácii, a najdôležitejšie, proti zamrznutiu v zimnom období. Nesprávna koncentrácia chladiacej kvapaliny je najčastejším problémom zlyhania chladiaceho systému. Aby ste mali chladiaci systém v poriadku čo do koncentrácie, odolnosti voči mrazu a celkovej správnej funkcie. Doliať si do chladiča je práca aj pre laika na parkovisku, ale výmena, odvzdušnenie a správna funkcia chladiaceho systému je práca pre kvalitný autoservis - napríklad Q-service.

Spoločnosť InterCars na priamy predaj aj prostredníctvom siete servisov Q-service ponúka pestrý sortiment chladiacich kvapalín.