Toyota Land Cruiser V8

Japonská značka Toyota patrí medzi špičku stále, aj v dnešných časoch, keď sú aj prémiové nemecké značky schopné v honbe za predajnými číslami, zľaviť zo svojich nárokov na kvalitu výroby a následnú kontrolu kvality. Preto niet divu, že modelový rad Land Cruiser sa úspešne dožíva viac než polstoročia. Samozrejme, samotná kvalita výroby je dôležitá, avšak nie je to jediný dôvod jeho dlhého a úspešného života. Za úspechom Lanďáka stojí omnoho viac. Toyota Land Crusier je, trúfam si tvrdiť, jeden z najznámejších a nesporne aj najlepších off-roadov všetkých čias. A verte mi, nie som ani zďaleka jediný! 

Posledná, aktuálna generácia tejto Toyoty (typové označenie 200), sa od predošlej (označenie 100) líši vo viacerých smeroch. Mimochodom, jedná sa už o deviatu generáciu a tak ako typ 100, aj dvestovka je vyrábaná v meste Yoshiwara v prefektúre Aichi v Japonsku. Ak by ste si mysleli, že Toyota upúšťa od výroby starších generácií, ste na omyle. Od roku 1984 sa totiž stále vyrába aj klasická a nezničitelná hard core verzia 70, čo je derivát legendárnej FJ40. (je to podobné ako pri Land Roveri, tam tiež nikdy neprestanú vyrábať legendu menom Defender...). Trendová línia zväčšovania rozmerov vo všetkých smeroch, ako aj upgradovanie palubnej elektronickej výbavy, je najmä pri japonských značkách samozrejmosťou. V prípade Land Cruisera V8 však nadobúdajú spomínané položky grandiózne rozmery. A tak sa stalo, že aktuálny Land Cruiser V8 patrí medzi absolútne najväčšie off – roady, aké sú dnes k dispozícií na trhu (pozdravujeme vodiča MHD, ktorý si to naplno uvedomil až na križovatke, keď stál vedľa nás...). Elektrická a elektronická výbava tiež v ničom nezaostáva za konkurenciou, práve naopak. To, čo si u nemeckej konkurencie draho priplatíte, tu dostanete v základnej cene. Jazdný komfort a bezpečnosť za volantom v teréne a krízových situáciách zvyšujú okrem nespočetného množstva airbagov ( vrátane kolenných aj pre spolujazdca ) aj systémy ako VSC (Vehicle stability control), ABS (anti-lock brakes), DAC (Downhill Assist Control), HAC (Hill-Start Assist Control, tj asistent pre rozbiehanie do kopca), AHC (Active Height Control, čiže aktívna kontrola výšky podvozku) a AVS (Adaptive Variable Suspension - adaptívne variabilné pruženie). Najmä systém adaptívneho pruženia a možnosť nastavenia svetlej výšky posunuli tohto obra opäť o krok bližšie k dokonalosti. Priečne naklánanie karosérie pri prudšom prejazde zákrut a iných manévroch síce je stále badateľné ( fyziku neobabreme, na to už prišlo veľa iných), ale nie tak, ako pri predošlej generácií. Podčiarknuté a zhrnuté: eLCéčko je stále offroad, ale komfortom sa opäť priblížil k bežným autám.

Land Cruiser je skutočný kráľ ciest ale aj toho, čo leží mimo nich

Ďalšou veľkou zmenou je motorizácia. Starú dieslovú V6ku nahradila moderná V8ička a benzínová V8 prešla modernizáciou. Testovaný model bol osadený benzínovou variantou s 5. stupňovou automatickou prevodovkou. K auta, ktorého celková hmotnosť predstavuje až 3 300 kilogramov, sa môže zdať aj 4.7 litra objemu málo. Točivý motor s variabilným časovaním ventilov dosahuje vrchol výkonu 212 kW (275 k) @ 5400 otáčkach/min. Podstatnejší krútiaci moment 445 Nm sa dá čerpať pri 3400 otáčkach/min. Jazdná dynamika je na mastodonta týchto parametrov úctyhodná, no osobne by som do tohto auta radšej privítal nafťák. Nakoniec, oba motory sú absolútnym vrcholom konštruktérskeho umenia. Rovnomernosť, alebo kultúra chodu oboch koncepcií je obdivuhodná. Ponúknem príklad z praxe: počas spoločného stretnutia sa predajca na chvíľu vzdialil od auta so slovami postrážte mi ho, mám naštartované. To sme vôbec netušili, aj keď sme stáli od auta len asi 2 metre! Absolútna tichosť a kultúra tohto benzínového motoru je úžasná. Čo asi bežného smrtelníka nepoteší, je spotreba paliva až niekde na hranici 16 litrov pri bežnej jazde mestom a okresnými cestami. Tá by sa mohla zdať vysokou, avšak nie v prípade 4,7 l V8 motora, ktorý ťahá 2500 kíl živej váhy a hydromenič. Pri maximálne dynamickej jazde na diaľnici je, samozrejme, spotreba vyššia, a to štedro cez 20 litrov (opäť tá fyzika). Ako som spomínal, samotná jazda je veľmi podobná tej, akú zažijete v osobáku. Žiadny hluk od pneumatík, či od vetra. Proste kľud, pohodlie, vysoký posed a majestátna jazda.