Tento článok je zámerne zaradený do sekcie reportáž. Nejde totiž o plnohodnotný test, na aký ste u nás zvyknutí.

V tej deň ju v areáli firmy nemal, tak sme sa dohodli, že niekedy nabudúce. Osobná skúsenosť a rozhovor s odborníkmi v odbore je však vždy o level inde. Popravde, sám som bol veľmi zvedavý...

Pár týždňov prešlo a na mobile mi prvý pracovný deň v týždni cinkla správa, že sa Kamil chystá súkromne na západ už tento víkend. Bol som rád, že si nájde pár minút aj na mňa. Stretli sme sa na pumpe za Bratislavou a hneď som ho začal bombardovať otázkami. Z predpokladaných pár minút boli 2 hodiny rôznorodej debaty. 

Ale späť k hlavnej myšlienke článku. Ako je na tom dvojková Octavia v LPG? Ako prvé ma zaujímal systém, ktorý je v aute namontovaný. Skromne odpovedal, BRC 2,0 SDI s 55-litrovou toroidnou nádržou namiesto rezervy. Hovorím, prečo nie Prins, ale BRC? Jednoduchým dôvodom je cena. Prins stojí podstatne viac, málokto je ochotný toľko zaplatiť, a už duplom nie na východe. Do toho hneď zapasovala otázka, koľko stojí BRC do motora s priamym vstrekom. Čakal som sumu zhruba 2000 €. Odpoveď ma teda príjemne prekvapila. Do klasického štvorvalcového motora to totiž vychádza zhruba o 500 € menej, ako som si pôvodne myslel. Otvoril som kapotu, pozrel som si detailne montáž. Nebolo pomaly nič vidieť. Prítomnosť splyňovača prezrádza reduktor s riadiacou jednotkou a filtrom za predným ľavým svetlom. Pozornému oku neutečie ani niekoľko hadíc. LPG vstrekovače šikovne zamaskovali pod originálny kryt motora. Pomyslel som si, že to je veruže celkom pekná montáž.

Nedalo mi to. Chcel som si Octaviu RS v LPG vyskúšať. Samozrejme, ako typický Slovák, po usadnutí za volant prišla ďalšia typická otázka zameraná na spotrebu. "Keď som šiel predpisovo do Bratislavy a späť do Svidníka, auto podľa tankovania zožralo 10,3 litra plynu a 0,7 litra benzínu na 100 km. Studený motor som štartoval iba 5-krát," rozpovedal sa Kamil. Informáciu o studenom štarte zdôraznil práve preto, lebo prepnutie na LPG trvá dlhšie. To znamená, že si motor čo-to potiahne aj z benzínovej nádrže. Ak využíva potenciál motora alebo jazdí viac po meste, tak je spotreba zhruba 11 litrov LPG + 1 liter benzínu. To sú celkom prijateľné hodnoty, nemyslíte? Na porovnanie, spotreba klasickej RS-ky v benzíne sa podľa štýlu jazdy pohybuje okolo 9-12 litrov. 

Inštaláciu firmy Ekomont LPG si môžete pravidelne pozrieť aj na akcii Tuning zraz Svidník. 

Medzitým som z pumpy vyšiel na cestu. Pomaličky si na auto zvykám, sledujem chod motora, snažím sa postrehnúť aj to najmenšie cuknutie pri pridávaní alebo ubratí plynu. Ani pri pomalej a ani pri prudkej opakovanej akcelerácii som naozaj nič nepostrehol. Popridával som si, skúsil som si aj dynamiku benzínu aj dynamiku v LPG a rozdiel som tiež naozaj nepocítil. Nebudem tvrdiť, že parametre motora sú úplne totožné. To by potvrdilo alebo možno vyvrátilo iba meranie na valcovej brzde. Nehovorím, že som z jazdného prejavu prepĺňaného motora v LPG odpadol, to určite nie. Je to však naozaj racionálna alternatíva k verzii 2,0 TDI.

Pýtam sa ďalej, čo bolo na motore robené. Hneď po kúpe pred rokmi spravili základný servis. Menili sa rozvody, olejové čerpadlo, sviečky a ešte pár mechanických vecí, ktoré majú tieto motory poddimenzované. Vravím si, to neznie vôbec strašne. Čo spotreba oleja? Čakal som, že mi povie tak liter na 2000 km. Odpoveď? Zhruba liter na 4500 - 5000 km podľa jazdného režimu. Výmena najneskôr každých 10 000 km. Pre potenciálnych záujemcov podotknem, že nájsť nevyhonené a udržiavané výkonnejšie T(F)SI je celkom veľký problém. Za málo peňazí veľa muziky nečakajte. 

Na záver som sa ešte spýtal, či vyžaduje takto prerobené auto nejakú špeciálnu starostlivosť. "Samozrejme, klasická výmena filtrov v LPG je nutná," prízvukuje Kamil. Pre pokoj v duši ešte Kamil pravidelne prilieva aditívum do benzínu, ktorého hlavnou úlohou je udržať benzínovú palivovú sústavu čistú. 

Na záver ešte moje otázky smerovali k histórii ich firmy a prerábky priamovstreku na LPG. Prvé auto s týmto typom vstrekovania opustilo ich brány pred zhruba šiestimi alebo siedmimi rokmi. Aktuálne už prerábajú niekoľko kusov priamovstrekových motorov mesačne. Ide predovšetkým o autá z produkcie VAG, PSA a Hyundai-Kia. Správna montáž trvá zhruba 1 deň, následne ďalší deň sa auto ladí.

Ak sa rozhodujete pre montáž LPG, počítajte s tým, že minimálne 2 dni auto nebudete mať k dispozícii. Na ktoré motory je systém BRC vhodný si môžete pozrieť tu. Možno ste svoj motor nenašli. Určite nezúfajte a kontaktuje vami vyhliadnutú montážnu firmu. Katalóg totiž čas od času aktualizujú. Možno ešte  existuje aj iná cenovo prijateľná alternatíva.  

Veľa ľudí zaujíma aj prípadná strata záruky na auto. Naša rada znie: Pred montážou LPG do auta v záruke sa vždy radšej poriadne informujte u svojho predajcu! Nie je žiadnym tajomstvom, že reklamácie v autorizovaných servisoch sú často o držku aj bez LPG.  

Ak vás niečo ohľadom LPG zaujíma, kontaktuje montážnu dielňu, alebo napíšte nám do komentáru. Možno to bude vhodný podnet na ďalší článok v problematike LPG v osobných vozidlách.