Od predstavenia prvého BMW radu 7 ubehlo 45 rokov

Na úvod vhodné spomenúť, že BMW i7 je, až na elektrický pohon, identické auto ako ,,bežná“ sedmička so spaľovacími motormi. Na plnotučný videotest si ešte chvíľočku počkáte, pretože zatiaľ BMW ponúka novinárom len pár hodinové zápožicky. Preto tento test bude o prvých dojmoch. Pred nami stojí 7. generácia, teda siedma sedmička. Aká je?

Len v dlhej verzii

Krátku alebo long? Túto otázku už riešiť nemusíte. Nová sedma je celosvetovo v ponuke len v jednej (dlhej) verzii. Teda keď už, tak poriadne. No podobne ako pri Mercedese triedy S, aj BMW rad 7 kupovali klienti prevažne v predĺženej verzii. Rázvor oproti predošlej generácii vzrástol síce o zanedbateľných 5 mm, no celková dĺžka poskočila až o 130 mm! Teda na celkových 5 391 mm. Pre predstavu v súvislostiach, je dokonca o celých 10 cm viac ako má aktuálny Mercedes triedy S v dlhej verzii a o 7,5 cm viac ako Bentley Flying Spur. Je to teda skutočne poriadny kusisko auta.

Na obrázkoch hrozná, naživo prijateľná

Predná časť dizajnom vyvoláva búrlivé diskusie a priznám sa, po predstavení som ho ťažko znášal aj sám. No staré známe ,,zdanie klame“ tu platí viac akoby človek veril. Naživo je to omnoho lepšie a v tejto čierno čiernej konfigurácii tu nič výrazne nekričí. Dokonca sa mi naživo veľmi páči. Spodná časť predných svetiel mi dokonca pripomína Rolls-Royce Cullinan.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri pohľade zboku dominuje dlhočizná kapota a obrovské zadné dvere s tak trochu ľahko a dynamicky strihnutým zadkom, čo sa mi páči, nevyzerá totiž ťažkopádne. Celkový dizajn pôsobí naživo mimoriadne dominantne, majestátne, miestami agresívne až nadradene.

Automatické otváranie dverí

Otváranie dverí je zážitok, za príplatok sa totiž môžu otvárať aj zatvárať automaticky. Spôsobom, akým kľučku chytíte, sa sami rozhodnete, či chcete dvere otvárať manuálne alebo automaticky. Otváranie dverí zvnútra je úplne bezproblémové. Vo dverách sú snímače, takže sa nestane, že by narazili do vedľa stojaceho auta alebo inej prekážky.

Zvonku to už také intuitívne a príjemné nie je. Od dverí treba málinko odstúpiť, aby sa začali otvárať samé. Skrátka potrebujete ustúpiť o niečo viac, ako keď dvere otvárate manuálne, čo nie je úplne prirodzené. Na druhú stranu však, pri manuálnom otváraní dverí cítiť dosť výrazný odpor elektromotora vrátane zvuku, ktorý pôsobí, akoby som robil niečo nasilu. Pritom sa v koncerne BMW nejedná o žiadnu prevratnú novinku, Rolls-Royce ponúka automatické otváranie a zatváranie dverí už viac ako 10 rokov. Tam funguje oveľa menej rozpačito.

Interiér z inej planéty

Na veľké displeje sme si už zvykli rovnako ako na to, že klasické tlačidlá nahradzujú dotykové plochy. Tu je však dojem po nastúpení vďaka mnohým dizajnovým prvkom na inej úrovni a napríklad mne sa veľmi páči zapracovanie výduchov vzduchotechniky, ktoré tam akoby ani neboli. Osobne to vnímam tak, že toto je podobná revolúcia ako v prípade generácie E65 v roku 2001 a teda si myslím, že mnohým nastaví trend na najbližšiu dekádu.

Kašmír je nový top materiál interiéru

Vítam nové materiály ako kašmír, ktorý je mimoriadne príjemný na dotyk a na sedadlách omnoho poddajnejší ako koža.  No je úsmevné, že doteraz sme priplácali za kožu a tu priplácame za látku. A teda nie málo, lebo kašmír je súčasť BMW Individual Gran Lusso interiéru za 11 370 €.

Nové BMW rad 7 nemá sedadlá, ale kreslá

Toto čo má vnútri nová sedmička sú kreslá. Mimoriadne príjemné kreslá. Kto tvrdí, že si tu nenájde správnu polohu, klame. Len si na ich nastavenie treba nájsť čas! Nedá sa to zrealizovať počas šoférovania. Základných pár smerov nastavíte síce cez ovládače na sedadlách, no všetky smery sú k dispozícii po stlačení tlačidla vo dverách a následne cez dotykový displej. Postupne sa k tomuto trendu uchyľuje viac a viac výrobcov. Nemyslím, že toto je správny smer ako udržať pozornosť vodiča na dianie v premávke.

Komfort vzadu

Nedalo mi neodviezť sa vzadu. Vodiča do novej sedmičky nebolo vôbec treba hľadať. Sedím vpravo vzadu ako šéf. Všetko ovládam cez malý tabletík integrovaný vo dverách alebo cez obrý dotykový a zahnutý displej s uhlopriečkou 31 palcov a rozlíšením 8K! To nemá obdoby. Zastieram roletky (pričom tá zadná je úplne nepriehľadná) a sedadlo nastavujem do polohy ležmo. Opora lýtok je skutočne nadštandardná a nič tu nie je len tak na oko alebo len pre efekt, všetko je skutočne prispôsobené maximálnemu komfortu a funkčnosti zároveň.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najlepšie masážne sedadlá má od teraz nové BMW 7

Masáže v predošlej sedmičke neboli márne, no nedosahovali tak intenzívnu a uvoľňujúcu úroveň ako napríklad Mercedes S alebo Lexus LS. Až doteraz. Pre rok 2022+ je všetko inak a masáže v novej sedme vyhlasujem za tie najlepšie aké poznám.

4D kino na kolesách

Príplatkový 4D audiosystém Bowers & Wilkins s 36 reproduktormi a výkonom 1965 W je kinosála na kolesách. Počúvanie hudby už nedokáže odhaliť tak ohromujúce možnosti priestorového zvuku, na toto si treba pustiť film alebo prezentačné demo dostupné v nastaveniach zvuku. Rozsah, čistota, presnosť, hĺbka a priestorovosť zvuku je na takej vysokej úrovni, že si dovolím tvrdiť, že lepšie to už nejde.

Albert, vystupovať, odveziem sa sám

Vodiča striedam nie preto, že by ma nechcel voziť, alebo že by som sa ja nechcel nechať voziť. No sedmička predsa len nie je Phantom a väčšina majiteľov si ju bude šoférovať sama. Mňa teda zaujíma primárne z pohľadu vodiča. BMW má konfigurovateľný displej pred vodičom. Nie, nesníva sa vám. Priania mnohých boli vyslišané. Konečne! Už to nie je len v strede mapa, alebo nič a po krajoch bez zmeny s jedným údajom z palubného počítača, grafík a možností zobrazenia je hneď niekoľko. Hurá!

Klasické jazdné režimy sú preč

Snažím sa najsť jazdné režimy. Teda sú tu módy, ale nie tak ako ich poznáme že ECO PRO, Comfort, Sport, Sport+ a Adaptive, ktoré menia odozvu na plyn, tuhosť riadenia a podvozku, prípadne zvuk, ale sú také skôr náladové a do jazdného prejavu nijak citeľne nezasahujú.

Vadí? Nevadí

Príplatkový podvozok Executive Drive Pro, ktorý pomocou kamier a snímačov číta vozovku pred vami a neustále upravuje nastavenie tlmenia, vie byť naraz komfortný a zároveň sa v zákrutách nijak nenakláňa, ak naň nie ste príliš agresívny. Komfortný je výnimočne a o väčšine nerovností nemáte tušenie, aj keď aktívny podvozok vo faceliftovej Audi A8 filtruje nerovnosti nepatrne lepšie.

Silná, no aj obézna. Najviac prekvapuje v zákrutách

Keď príde na dynamickú jazdu, tak 544 koní a 745 Nm s okamžitým nástupom pomocou dvojice elektromotorov dajú sedmičku do veľmi svižného pohybu. No netreba zabúdať na pohotovostnú hmotnosť 2640 kg bez vodiča! Výsledok je nakoniec zrýchlenie na stovku za 4,7 sekundy. Je však až nepochopiteľné, ako ľahko a dobre sa vedie po zákrutách napriek svojej váhe a dĺžke. Obrovskú zásluhu však prikladám natáčacej zadnej náprave a spomínanému príplatkovému podvozku.

Dlhé trasy vás budú v i7 baviť. No nie dlho

Dlhé trasy vás budú baviť, aj keď nie tak dlho akoby ste si priali. Hýčkanie masážami, úžasné sedadlá a neuveriteľný akustický komfort bude pomerne často rušený hlásením o potrebe dobíjať. Napriek využiteľnej kapacite batérii 101,7 kWh budete pri diaľničných tempách v chladnom počasí už po 300 km začať veľmi akútne potrebovať zastaviť a dobíjať. Síce sa v prospektoch píše o dojazde až do 625 km, no to len za ideálnych podmienok jazdou okreskami v teplom počasí. V zime sa len pri ukrutnej snahe dostane so spotrebou tesne pod 30 kWh/100 km. To je priveľa na akýkoľvek elektromobil.

A čo iné verzie?

Emisný teror diktovaný EÚ sa podpísal aj na ponúkaných motorizáciách. Okrem plne elektrickej i7 je k dispozícii 740d s naftovým radovým trojlitrovým šesťvalcom s výkonom 299 koní (od 115 110 €) a dve plug-in hybridné verzie v kombinácii s benzínovým šesťvalcom buďto s výkonom 489 (od 124 310 €) alebo 571 koní (od 139 410 €). Čisto benzínovú verziu ani osemvalce v Európe nehľadajte. Nové BMW i7 xDrive60 je v ponuke od 138 400 € a nami testovaná verzia bola nakonfigurovaná na 198 473 €.

Má sa konkurencia triasť?

Nová sedmička má veľké množstvo inovácií a riešení, ktoré, myslím si, budú určovať trend na najbližšie roky. Veľkolepá obrazovka, hypermoderný dizajn, rozmaznávajúci interiér, rozšírená realita navigácie, použité materiály alebo prístup k ovládaniu funkcií. Dojem zanechala silný napriek veľmi silnej konkurencii. Má chyby?

No... neexistuje verzia s krátkym rázvorom, pestrosť spaľovacích motorizácií zaostáva za konkurenciou, Audi A8 má nepatrne pohodlnejší podvozok a Mercedes triedy S nemá tak kontroverzný dizajn exteriéru. Z aktuálnej ponuky je však teraz BMW radu 7 najnovší a najsviežejší model a my sa tešíme na plnohodnotný týždňový videotest.

BMW i7 xDrive 60:

PLUSY:

+ Dizajn
+ Úroveň spracovania
+ Luxusné detaily
+ Sedadlá, masáže
+ Akustický komfort
+ Pokrokové technológie
+ Agilita vzhľadom na hmotnosť

 

 

 

     

MÍNUSY:

- Dojazd
- Váha
- Odpor dverí
- Absencia krátkej verzie
- Slabá pestrosť spaľovacích motorov