Kia vyrába Optimu už od začiatku tohto milénia. Momentálne je na trhu jej štvrtá generácia a je prekvapivé, že až s ňou prišla do ponuky aj verzia kombi, ktorú v Kii nazvali Sportswagon. Automobilka tento krok predznamenala v roku 2015 na autosalóne v Ženeve. Priniesla tam totiž koncept krásneho, športového, štvormiestneho kombi s názvom Sportspace.
Nielen fanúšikovia značky už netrpezlivo čakali, koľko z dizajnu štúdie sa dostane aj do sériovej podoby Optimy SW. O rok automobilka priniesla opäť do Ženevy produkčnú verziu Optimy Sportswagon a myslím, že iba málokto zostal sklamaný. Auto si zachovalo dizajnové črty aj proporcie konceptu a pribudli iba samozrejmosti ako kľučky, kolesá rozumnej veľkosti, či 5 miest na sedenie. Znamená to, že Kia po rokoch váhania priniesla na trh jedno z najkrajších kombi v triede. Preto sme sa naozaj nevedeli dočkať kedy sa dostane aj k nám do redakcie a my vám budeme môcť priniesť Test Kia Optima Sportswagon. Nevyskúšali sme síce najvýkonnejšiu a športovo ladenú verziu GT. Namiesto toho sme vzali radšej verziu, ktorá bude u nás oveľa žiadanejšia, teda model so vznetovým motorom 1,7 CRDi a výbavou GT line.
Aj napriek pomerne veľkým previsom pôsobí Optima SW veľmi dynamicky
Pri ázijských značkách sme si už tak nejako zvykli na veľmi priamu ponuku s iba niekoľkými možnosťami. Musím priznať, že mne osobne sa tento štýl celkom pozdáva. Už základná výbava totiž býva pomerne bohatá a neprekvapí vás, že aj za drobnosti, ktoré by ste často považovali za samozrejmosť si treba priplatiť. Ako u niektorých európskych výrobcov. Nuž a presne túto ázijskú školu vyznáva aj Kia. Dokonca aj výber motora je veľmi jednoduchý. Ak chcete bežnú Optimu Sportswagon, máte na výber iba jeden benzínový a jeden dízlový motor. V prípade benzínu je to 2,0 litrový agregát s označením CVVL a variabilným časovaním ventilov. Ponúkne 120 kW (163 k) a 196 Nm. Ak chcete niečo športovejšie, má pre vás Kia pripravenú Optimu SW GT s prepĺňaným dvojlitrom T-GDi s výkonom 180 kW (245 k) a krútiacim momentom 350 Nm. Verzia GT však nie je iba o motore a športovo tvarovaných nárazníkoch. Okrem iného má v sériovej výbave aj elektronicky riadené tlmiče. Tie upravujú svoju tuhosť na základe informácií zo senzorov preťaženia, ESC, informácií o natočení volantu a pozície akcelerátora. Vodič si navyše môže zvoliť režim sport alebo comfort. Ak ale preferujete skôr vznetový motor, je tu pre vás 4-valec 1,7 CRDi s variabilnou geometriou lopatiek turba. Nuž a presne tento motor sme aj vyskúšali. Mimochodom, takmer by som zabudol na ďalšiu možnosť. Kia má totiž v ponuke aj hybridnú Optimu. Tá má pod kapotou benzínový 4-valec 2,0 GDi s výkonom 156 k a elektromotor s výkonom 67 k. Jedná sa o Plug-In hybrid, ktorý dokáže jazdiť čisto na elektrický pohon a sľubuje výbornú spotrebu. Cenou sa približne vyrovná modelu GT. Jediným kompromisom v tomto prípade bude karoséria sedan. Kia totiž momentálne hybridný pohon vo verzii Sportswagon neponúka.
Vráťme sa však k vznetovému motoru. Ten bude v našich končinách jednoznačne najžiadanejšou voľbou. Počas testu som sa však viackrát stretol s otázkou: "Stačí 1,7-ka na tak veľké auto?" Moja odpoveď je jednoznačne áno. Motor ponúkne 104 kW (141 k) pri 4 000 ot/min a maximálny krútiaci moment 340 Nm v rozsahu 1 750 - 2 500 ot/min. Hoci Optima Sportswagon nie je žiaden drobček a už na prvý pohľad ponúkne kopec priestoru, motor si s ním poradí prekvapivo hravo. A to aj pri dynamickej jazde. Auto pritom váži takmer 1,7 tony. No toho, že by motor nevládal, sa naozaj nemusíte báť. Teda ak ho neplánujete pravidelne prevetrávať na pretekárskom okruhu. Záujemcov o túto motorizáciu však bude určite viac zaujímať spotreba. Výrobca v kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorú sme mali na palube, sľubuje 4,6 l/ 100 km. Táto hodnote je však meraná ešte podľa starého a realite vzdialeného cyklu NEDC. Aká je teda realita? Na našej testovacej trase sme v bežnej premávke dosiahli spotrebu 6,5 l/100 km. Čo nie je zlé vzhľadom na to že trasa obsahuje 1/3 mesto, 1/3 okresky a 1/3 diaľnice. Optime navyše slúži ku cti, že má na dnešné pomery pomerne veľkú palivovú nádrž s objemom 70 l. To znamená dojazd na jednu nádrž viac ako 1 070 km.
Športovo ladené nárazníky z verzie GT dávajú Optime šmrnc
Zastavme sa však ešte na chvíľu pri prevodovke. Tu automobilka ponúka aj priaznivcom benzínu aj nafty možnosť voľby medzi manuálom a automatom. Pre benzínový motor je však v ponuke klasická 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom a pre dízel zasa 7-stupňová dvojspojková prevodovka DCT. Nuž a presne tú sme mali možnosť vyskúšať. Aká je? Nie je zlá, no osobne by som radšej zvolil 6-stupňový manuál. Prevodovka DCT je určená skôr na pokojnú, pohodlnú jazdu. Ak teda nevyžadujete športovosť, bude dobrou voľbou. Pri rýchlejších prejazdoch sériou zákrut však bola pomerne pomalá pri podraďovaní a sem-tam mierne nerozhodná. Nepresvedčí ani v športovom režime, kde síce jazdí na nižšom prevodovom stupni, no nepodrží zaradenú rýchlosť. Pri dosiahnutí približne 4 250 ot/min okamžite preradí, rovnako ako v normálnom režime. Nepomôže ani manuálny režim. Mimochodom, aj Kia sa zaradila medzi výrobcov, ktorí sa rozhodli pre nelogickú orientáciu radenia na páke. Našťastie sú tu aj páčky pod volantom, no v konečnom dôsledku možnosť manuálneho radenia s touto prevodovkou bude využívať iba málokto.
Ak by ste pri výbave GT line čakali športovejší podvozok ako pri iných výbavách, sklamem vás. Hoci na sklamanie v prípade podvozku Optimy SW nie je vôbec žiaden dôvod. Automobilka sa v tomto prípade rozhodla podporiť dynamické línie karosérie a naordinovala jej skutočne športovo ladený podvozok. Rozhodne patrí k tým tuhším medzi konkurenciou, ale nevytrasie z vás dušu. Skôr je to veľmi rozumný kompromis a, úprimne povedané, je pohodlnejší ako niektoré SUV. Na druhej strane je však veľmi schopný v zákrutách a v kombinácii s pneumatikami Michelin Pilot Sport 3 vám dovolí naozaj rýchle prejazdy. Je dokonca tak dobre naladený, že pri fotení bol problém auto v zákrute nakloniť tak, aby to bolo dosť viditeľné aj na fotkách. V medzných situáciách prichádza samozrejme nedotáčavosť. Málokto by aj čakal niečo iné. Správanie auta je však aj na hrane veľmi čitateľné a vodič presne vie, kedy predná náprava už začína strácať trakciu.
V interiéri vás privíta vkusná a ergonomicky dobre zvládnutá prístrojová doska, kopec odkladacích priestorov a napríklad aj schránka na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Autá vo výbave GT line majú navyše interiér zhodný s verziou GT. To znemená, že dostanete kožené čalúnenie, športové sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou vpredu a o vyhrievanie sedadiel nebudú ukrátení ani zadní cestujúci. Predné sedadlá sú svojim tvarom dobrým kompromisom medzi športovosťou a pohodlím. Majú dostatočné bočné vedenie v oblasti chrbta, no nebudú vás otravovať pri každodennom používaní. Navyše sú elektricky nastaviteľné v 10-smeroch a pre väčšie pohodlie vodiča sa jeho sedadlo pri vypnutí motora, alebo otvorení dverí odsunie dozadu. Po naštartovaní sa zasa prisunie do nastavenej polohy v pamäti. Tento prvok už poznáme z vyšších tried a úprimne priznávam, že mi trochu liezol na nervy. Uznávam ale, že vie zjednodušiť nastupovanie a vystupovanie na úzkych parkovacích miestach, alebo ak máte trochu problém s pohybovým aparátom. Zaujímavosťou pri sedadlách je aj ovládanie vyhrievania zadných sedadiel na dverách a nie na stredovom tuneli. Ovládanie informačného systému je celkom rozumným kompromisom s dôležitými tlačidlami v hardvérovej podobe a dotykovým displejom. Jedinou vecou, ktorá mi ako vodičovi trochu prekážala bol volant. Jeho problémom je, že má príjemne hrubý veniec všade okrem miest, kde by ste ho mali reálne držať. Na tretej a deviatej hodine má totiž vybratie, čo nie je nič nečakané, no veniec volantu je v týchto miestach zrazu nepríjemne tenký.
Čo je v tejto kategórii už nutným štandardom, je priestor. Ako je na tom Optima? Nuž, Kia sa rozhodne nemusí hanbiť ani v tomto ohľade. V aute sa pohodlne odvezú aj štyria urastení, dospelí chlapi. Aj vzadu ponúkne skutočne dostatok mieste na nohy a cestujúci nebudú trpieť ani nad hlavou. Objem batožinového priestoru je v základnom stave slušných 552 l. Je navyše veľmi dobre tvarovaný a má niekoľko chytrých riešení, ktoré určite oceníte. Pri vozidlách s karosériou kombi ich majitelia totiž z času na čas potrebujú naložiť do auta predmet, ktorý je vyšší ako priestor po roletku. V takých prípadoch je samozrejmosťou jej vybratie, aby nezaberala cenné miesto. No vodič musí väčšinou riešiť otázku čo s ňou a niekam ju bezpečne uložiť. Teda ak ju nechce nechať v garáži. Optima má na ňu presne tvarovaný odkladací priestor pod podlahou batožinového priestoru. Veľmi praktickou vecou v takto veľkom kufri je flexibilná hliníková priečka na koľajniciach s pásmi na prichytenie menších predmetov. Drobné veci vám už nebudú lietať po batožinovom priestore a nemusíte sa báť o ich poškodenie. Na Optime je vidieť, že konštruktéri pri jej návrhu mysleli aj na nečakané situácie. V kufri nájdete napríklad tiahlo na núdzové otvorenie veka palivovej nádrže pre prípad, že by sa mechanizmus otvárania z miesta vodiča pokazil. Nechýba ani tiahlo na núdzové otvorenie kufra z vnútra.
Rodina v bezpečí
Pri návrhu karosérie bola hlavnou prioritou bezpečnosť. Až 51 % karosérie je z vysokopevnostnej ocele. Konštruktéri ju využili na vytvorenie "klietky" okolo posádky, teda stĺpikov karosérie, prahov, podlahy a predných blatníkov. Optima vo verzii sedan získala v testoch EuroNCAP slušné hodnotenie a 5 hviezdičiek. Hoci agentúra ešte netestovala Sportswagon, nie je dôvod veriť, že by nedopadla rovnako dobre. Optima boduje aj asistenčnými systémami. V ponuke je napríklad adaptívny tempomat, ktorý je jedným z mála (konkrétne piatich) možných príplatkov k výbave GT line. V testovanom vozidle však nebol. Čo tam ale nechýbalo bol systém monitorovania mŕtveho uhla, systém autonómneho brzdenia s radarom s dlhým dosahom, či systém upozorňujúci na autá prichádzajúce z boku pri cúvaní. Auto bolo vybavené aj systémom udržania v jazdnom pruhu, ktorý funguje v dvoch režimoch. V režime normal vráti auto späť, keď sa priblíži k čiare a v režime activ pomáha vodičovi držať sa v strede pruhu po celý čas. Jeho benefitom je, že dokáže rozoznať kraj cesty aj bez čiary a má naozaj výrazné a otravné zvukové upozornenie predtým, ako sa vypne. Vodiča teda v prípade mikrospánku určite zobudí. Vo výbave nášho auta sme mali aj predné Full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel a natáčaním do zákrut. Svetlá majú dobrý dosah a včas sa prepnú z diaľkových na stretávacie. Pri prepnutí znova na diaľkové ale trochu zbytočne váhajú.
Kia po rokoch váhania vstúpila do kategórie, ktorá je najmä v Európe veľmi obľúbená. Aj preto je nabitá naozaj silnou konkurenciou, čo dokumentuje aj tabuľka na konci testu. Optima Sportswagon však prináša okrem dynamického a ozaj vydareného dizajnu, aj dobré jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie a slušnú ponuku priestoru. Vyzerá to, že časy, kedy Kia bojovala najmä cenou, sú preč. Hoci práve cena, vzhľadom na danú výbavu, je stále silným argumentom voči konkurencii.
+ jazdné vlastnosti a smerová stabilita,
+ dobre tvarované sedadlá,
+ odsúvanie vodičovho sedadla pre uľahčenie nastupovania/vystupovania,
+ plnohodnotne 5-miestna,
+ bohatý priestor vpredu aj vzadu,
+ výborne využiteľný batožinový priestor s praktickými riešeniami,
+ motor 1,7 CRDi je prekvapivo výkonný
+ LKAS registruje kraj cesty aj bez čiary a má výrazné upozornenie, aby vodič prevzal kontrolu,
+ bezdrôtové nabíjanie telefónu,
+ 70 l nádrž a reálny dojazd viac ako 1 070 km,
+ audio Harman/Kardon,
+ delenie zadných sedadiel 40:20:40,
+ slnečné roletky na zadných oknách,
+ otváranie okien na diaľku.
MÍNUSY:
- v ponuke iba 3 motory (vrátane verzie GT),
- chýba pohon 4x4,
- cúvacia kamera má slabé rozlíšenie,
- tenký veniec volantu v miestach, kde ho treba držať,
- úprava jazdných režimov v podstate iba pre prevodovku,
- preposilované riadenie,
- hybrid iba ako sedan,
- opačná logika radenia prevodovky DCT,
- vysoká hmotnosť.
Kia OptimaSW GT line 1,7 CRDi
rok výroby 2017
Motor:
Prepĺňaný vznetový radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 685 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih 77,2 x 90,0 mm, kompresný pomer 15,7:1, max. výkon 104 kW (141 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 61 kW (83 k) / l, emisná trieda Euro VI.
Pohon:
7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies
Podvozok:
nezávislé zavesenie kolies McPherson vpredu, nezávislé zavesenie kolies s dvojitými lichobežníkovými ramenami vzadu, skrutné stabilizátory na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, elektronické systémy podvozka: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC.
Kolesá:
základná verzia: pneumatiky 215/60 R16, ľahkozliatinové 7,5x16" disky.
d x š x v – 4 855x 1 860 x 1 470 mm, objem kufra – 552 l/ 1 686 l, rázvor 2 805 mm, základná pohotovostná hmotnosť - 1 695 kg , kombinovaná spotreba – 4,6 l/100 km (výrobca), počas testu 6,5 l/100 km, objem nádrže 70 l, výkonová hmotnosť 16,3 kg/kW.
Dynamické parametre:
max. rýchlosť - 200 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 11,1 s.
Cena:
Základná verzia Optima SW 2,0 CVVL Silver - 26 190 €,
Verzia Optima SW 1,7 CRDi A7 GT Line- 36 590 €,
Testovaná verzia – 37 280 €.
Na aute som sa vozil s tymto motorom a tak s konstatovanim autora, ze motor uplne staci, absolutne nesuhlasim. Auto bolo s automatom a tak zle naladenie automatu s dieslom som osobne este nemal moznost vyskusat. Ano, snad s manualom by to mohlo byt relativne slusne, kombinacia, ktoru som skusal bola - cele zle. Inak sa mi auto velmi pacilo, vela priestoru a slusny podvozok, bez problemov aj pre vysokych pasazierov. Ten motor vyrazne znizuje podla mojho nazoru predaje tohto modelu.
@Kpt. SilverSúhlasím. Ideál by bol 2.0 CRDi 134kw, aspoň pre verziu GT Line. Do Sportageu ho vedia namontovať a do Optimy nie. Nerozumiem tým Kórejcom...
@Kpt. Silverja som sa na tom aute vozil, ale s manualom a mozem povedat, ze ten motor uplne stacil. Ponuka fakt krasny priestor a viem si toto auto predstavit ako rodinne auto
Auto pekne ale ako kolega nadomnou povedal, ze motor je slaby tak to len dokazuje to zrychlenie na 100 ku za viac ako 11s je velmi slabucke na rok 2017, cenu auta a porovnanie s konkurenciou.
Švagor ma kombináciu 7st.DCT 1.7diesel v kii carens a musim povedať že to fungovalo prekvapivo pekne. Na redakciu mám otázku: na čo má rodinný diesel držať zaradený stupeň v maximálnych otáčkach?
@krboNemám automat preto sa pýtam, ale redaktor asi písal o tom že po prejazde zákrutou padajú otáčky (lebo hneď radí hore) ale práve v tejto KiiCarens som nemal pocit že padali tak nízko, naopak prevodovka si pri svižnej jazde vždy držala otáčky okolo 2000 z toho už sa dá odraziť. Na sestrinej oktavke sú otáčky furt čo sa pozriem to 1100, to sa mi moc zdravé nezdá. Okrem iného tento carens je za rovnakú cenu viac auta ako napr. tá oktavka
Presne tak, vykon staci tak na dialnicne presuny 160km/h, ale pri obsadenom aute sa na okrskach velmi tazko predbieha, chcelo by to tych 184 k aspon.Taka superb pripadne passat v 190k je dynamikou citelne inde.
@Diablosvykon uplne postacuje mal som moznost tento motor poznat aj v predoslej verzie je to plne konkurencne 2-TDI dokonca to v pruznom zrychleni prekonaval superb 2,0 tdi dokazane presnými meraniami aj ked to teraz neviem podlozit
topspeed -mal som už hodne aut z naftovým motorom ale nikdy som nemal potrebu hnať motor nad 4000 otáčok takto vytáčať nafťák je úplne zbytočné a kto tak jazdí nemá ani šajnu o naftovom motore ! potom tie autá aj tak vyzerajú že majú najeté 150000-200000km a motor je kaput ! samozrejme že veľmi zlé je aj jazdiť v nízkych otáčkach ! z mojich skúseností sú najoptimálnejšie otáčky u väčšiny nafťákov 2000-3000 otáčok snažím sa jazdiť tak aby my nikdy neklesli pod 2000 radím väčšinou 2500-3000 40000je úplne zbytočné !