Karbónové vlákna sú ľahkým materiálom, ktorý zatiaľ používajú skôr výrobcovia na drahších vozidlách. Nevýhodou je vyššia cena a výroba z ropných produktov. To by chceli výskumníci zmeniť. Tušili ste, že existujú karbónové vlákna z rastlín? Ich výrobu už začali testovať. Má tento trend zmysel do budúcnosti? Pomôže to rozšíreniu karbónových vlákien ako ľahkého a pevného materiálu aj do lacnejších vozidiel?

V súčasnosti vyrábajú uhlíkové vlákna z ropných produktov. To je jeden z dôvodov, prečo sú drahé a nie príliš rozšírené. Uhlíkové vlákna vyrábajú aj z akrylonitrilu. Pri jeho výrobe a zahrievaní však vzniká toxický vedľajší produkt. Vzhľadom na produkciu z ropy je aj výroba karbónových vlákien závislá od ceny ropy a má tendenciu kolísať.

Karbónové vlákna z rastlín by mohli priniesť zníženie ceny.

Greg Beckham z Národného laboratória pre obnoviteľnú energiu potvrdil, že ak by dokázali vyrobiť akrylonitril z iných zdrojov, mohla by klesnúť aj cena za výrobu uhlíkových vlákien. Novú surovinu by mohli využívať z rastlín, ktoré ľudia nekonzumujú, ako napríklad kukuričné stonky. Tie sa rozkladajú na cukry a potom konvertujú na kyselinu. Pri katalýze vzniká akrylonitril, ktorý môžu požiť na výrobu karbónových vlákien. V celom procese pritom nevznikajú žiadne iné vedľajšie toxické produkty.

Karbónové kolesá od Porsche možno aj v budúcnosti budú z rastlín.

KAROSÉRIA NOVÉHO AUDI A8 BUDE ŤAŽŠIA AJ NAPRIEK POUŽITIU HORČÍKA A KARBÓNU

KAROSÉRIA NOVÉHO AUDI A8 BUDE ŤAŽŠIA AJ ...

Audi už v priebehu tohto roka predstaví novú generáciu svojej vlajkovej lode A8. Dizajnovo bude vychádzať zo štúdie ...

06. 04. 2017
NOVÚ ÉRU MCLARENU PREDZNAMENÁVA NOVÝ ĽAHŠÍ MONOKOK

NOVÚ ÉRU MCLARENU PREDZNAMENÁVA NOVÝ ...

McLaren tento týždeň predstavil nový monokok, ktorý budú využívať rôzne jeho typy v najbližšom období. Ako prvý ho ...

06. 01. 2017

Vedci sa snažia tento proces urýchliť, výroba karbónových vlákien sa totiž nešpecifikuje len na automobilový priemysel. Lacnejšia výroba by však priniesla karbónové vlákna aj do lacnejších vozidiel, spolu s tým by klesla pohotovostná hmotnosť a znížila by sa tiež spotreba paliva. Prijali by ste karbónový materiál aj v tých najlacnejších automobiloch?

 

Zdroj foto: BMW, Porsche

Aj karbónový monokok ušetrí množstvo kg z pohotovostnej hmotnosti.