V súčasnosti vyrábajú uhlíkové vlákna z ropných produktov. To je jeden z dôvodov, prečo sú drahé a nie príliš rozšírené. Uhlíkové vlákna vyrábajú aj z akrylonitrilu. Pri jeho výrobe a zahrievaní však vzniká toxický vedľajší produkt. Vzhľadom na produkciu z ropy je aj výroba karbónových vlákien závislá od ceny ropy a má tendenciu kolísať.

Karbónové vlákna z rastlín by mohli priniesť zníženie ceny.

Greg Beckham z Národného laboratória pre obnoviteľnú energiu potvrdil, že ak by dokázali vyrobiť akrylonitril z iných zdrojov, mohla by klesnúť aj cena za výrobu uhlíkových vlákien. Novú surovinu by mohli využívať z rastlín, ktoré ľudia nekonzumujú, ako napríklad kukuričné stonky. Tie sa rozkladajú na cukry a potom konvertujú na kyselinu. Pri katalýze vzniká akrylonitril, ktorý môžu požiť na výrobu karbónových vlákien. V celom procese pritom nevznikajú žiadne iné vedľajšie toxické produkty.

Karbónové kolesá od Porsche možno aj v budúcnosti budú z rastlín.

Vedci sa snažia tento proces urýchliť, výroba karbónových vlákien sa totiž nešpecifikuje len na automobilový priemysel. Lacnejšia výroba by však priniesla karbónové vlákna aj do lacnejších vozidiel, spolu s tým by klesla pohotovostná hmotnosť a znížila by sa tiež spotreba paliva. Prijali by ste karbónový materiál aj v tých najlacnejších automobiloch?

Zdroj foto: BMW, Porsche

Aj karbónový monokok ušetrí množstvo kg z pohotovostnej hmotnosti.