VW AG hlási prvýkrát po pätnástich rokoch stratu. Nemecký koncern sa prepadol do straty v 3. kvartáli 2015. Môžu za to výdaje spojené s emisným škandálom dieselgate, ktorý odhalil podvodné praktiky automobilky pri emisných testoch. VW AG vyčlenil na riešenie krízy 6,7 miliardy eur. Prevádzková strata v mesiacoch jún, júl a august dosiahla 3,48 miliardy eur.

 

Už teraz je veľmi pravdepodobné, že emisný škandál sa stane pre spoločnosť najdrahším v histórii automobilového priemyslu. 

Vedenie spoločnosti sa rozhodlo odložiť finančné prostriedky na zvolávacie akcie a súdne spory. Dnes už bývalý CEO VW AG, Martin Winterkorn, v septembri priznal, že po celom svete jazdí až 11 miliónov áut s podvodným softwarom. Winterkorn odstúpil práve kvôli veľkému emisnému škandálu. Dnes hľadajú inžinieri VW riešenie, ktoré umožní ponechať väčšinu dotknutých áut na cestách. Odborníci však tvrdia, že po úpravách na zvolávacej akcii stratia motory výkon a zároveň sa zvýši ich spotreba. Niektorí dokonca naznačujú, že motor 1,6 TDI je „neopraviteľný“ a VW ho bude sťahovať z trhu (v niektorých krajinách).


Už teraz je veľmi pravdepodobné, že emisný škandál sa stane pre spoločnosť najdrahším v histórii automobilového priemyslu. Finančný riaditeľ VW AG, Frank Witter, však upokojuje akciové trhy, že automobilka má solídnu a robustnú hotovosť na výdavky spojené s dieselgate. Analytici odhadujú, že náklady budú pre Nemcov omnoho vyššie, než 6,7 miliardy eur.

Napriek vysokým nákladom na riešenie škandálu by mala automobilka dosiahnuť aj tento rok prevádzkový zisk. V roku 2014 bol zisk 12,7 miliardy eur. Ak bude mať tento rok podobné výnosy, automobilka dosiahne prevádzkový zisk okolo 6 miliárd eur... Samozrejme, nemôžeme zabudnúť na stratu, ktorú utrpela automobilka na burze. Od septembra sa prepadla hodnota akcií o viac ako 20 %.

 

VW navyše prišiel o prvenstvo medzi automobilkami. V 3. kvartáli sa predaje značiek skupiny VW prepadli o 3,4 % na 2,39 milióna eur. Prvú priečku obsadila opäť japonská Toyota. 


Emisné podvody VW Group navyše naštartovali aj Európsku úniu, ktorá chce zaviesť prísnejšie a reálnejšie testovanie emisií automobilov už v roku 2017.

 

Zdroj: sme