Pred nedávnom sa vo VW rozhodli radikálne znižovať náklady na výrobu niektorých modelov. Už v r2017 plánujú ušetriť 5 miliárd eur ročne a ako svetová dvojka sa čo najviac priblížiť k lídrovi segmentu Toyote. Neskôr jej dokonca chcú titul zobrať. Tento plán nemusí byť nereálny a mohol by sa podariť. Čo si s ním ale absolútne odporuje, je vývoj nového Phaeton, ktorý bol podľa odborníkov jeden z troch najstratovejších európskych automobilov modernej doby.

Volkswagen Phaeton prvýkrát predstavili v r2002. Automobilka chcela ukázať, že vie vyrobiť priameho konkurenta pre Mercedes-Benz triedy S a zdvihnúť image značky. Na prvý pohľad to vyzeralo nádejne. Luxusná výbava, moderná technika a dobré motory. Za zmienku stojí špeciálne pre Phaeton vyrobený motor V10 TDI, ktorý mal tak kultivovaný chod ako benzín a iba expert by zistil podľa sluchu, že sa jedná o diesel. Druhou zaujímavosťou bola taktiež špeciálne vyvinutá štvorzónová automatická klimatizácia so skrytými výduchmi, aby nebol vo vozidle cítiť prievan. Ľudové vozidlo za 76 000€ ale ľudí neoslovilo a pôvodné plány na 20 000 áut ročne zlyhali. Pre väčšinu to bol stále, napriek všetkému, „iba Volkswagen“. K úspešným predajom nepomohlo ani postavenie jedinečnej sklenenej továrne v meste Drážďany.

Nízke predaje, nová továreň a vývoj znamenali pre automobilku stratu 28 000€ na každom predanom kuse vyrobenom od roku 2002 do roku 2012. Vývoj stál podľa analytikov viac ako 1 miliardu eur a na celom projekte bola strata až 2 miliardy eur. Navzdory tomuto všetkému potvrdil výrobca nástupcu. Ten by mal prísť v roku 2017 a Volkswagen sľubuje, že bude komfortnejší a tichší ako Mercedes-Benz triedy S. Zatiaľ nie sú známe skoro žiadne technické informácie, ale podľa niektorých zdrojov by mal mať vzduchové odpruženie so systémom, ktoré s kamerami a senzormi sleduje nedostatky na vozovke a nastavuje podľa nich tvrdosť tlmičov pre čo najpohodlnejšiu jazdu. Ten istý systém používa aj spomínaný konkurent. Podľa niektorých odhadov bude stáť prerobenie platformy MLB a celý vývoj až 650 000 000 eur.

 

Nového modelu by sa malo predávať ročne okolo 11 900 kusov. V porovnaní s predajmi konkurentov to ale nie je veľké číslo. Za rok sa v priemere predá 85 000 Mercedesov triedy S, 64 000 BMW 7 a 41 000 Audi A8. Volkswagen príchod nového modelu potvrdil, detaily a predpokladané straty odmietol komentovať, tak isto aj tie z predchádzajúcej verzie. Povedal však, že sedan dokázal ukázať svetu technickú znalosť a vyspelosť automobilky.