Cieľom automobiliek je neustále znižovanie spotreby paliva, najmä kvôli prísnym emisným normám. Zvyšovanie efektívnosti vozidiel so sebou prináša aj niekoľko trendov. Posledné roky ide najmä o downsizing a zvyšovanie počtu prevodových stupňov! Kým v prípade manuálnych prevodoviek majú už takmer všetky nové autá 6 prevodov, v prípade automatických prevodoviek ide počet prevodov až k nezmyselným číslam. Ešte pred pár rokmi sa zdalo, že snáď nikto nepotrebuje viac ako 7 prevodov. Sedemstupňové automatické prevodovky v roku 2003 predstavil Mercedes a VW. V roku 2008 prišla 8-stupňová skriňa ZF. Pred dvoma rokmi sa objavila prvá 9-stupňová prevodovka ZF. Svet sa zbláznil a vývoj naznačuje, že do roku 2020 tu budeme mať snáď až 20 stupňové prevodovky. Alebo nie?

„Museli sme rozhodnúť, aké sú naše priority a ostatné veci sú dôležitejšie, než prevodovky."

Predstavitelia koncernu VW len minulý rok oznámili príchod 10-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Dnes, po menej než roku, jej vývoj zastavili. Dôvodom však nie je to, že 10-stupňová prevodovka je zbytočná a z hľadiska zlepšenia spotreby prinesie len veľmi malé prínosy. Dôvodom sú ako vždy financie. Stavba 10-stupňovej DSG je z technického a finančného hľadiska veľmi náročná. VW pritom novú prevodovku nepotrebuje. 


„Museli sme rozhodnúť, aké sú naše priority a ostatné veci sú dôležitejšie, než prevodovky,“ hovorí neznámy zdroj z koncernu VW. Priority nemeckého koncernu ležia zjavne niekde inde.

10-rýchlostná DSG s mokrými spojkami bola plánovaná pre troj a štvorvalcové motory VW. Jej zástavbu plánovali aj v super výkonnom Golfe R400. V súčasnosti nie je jasné, ako rozhodnutie o zrušení vývoja prevodovky ovplyvní budúce projekty značky. 6-  a 7-stupňové DSG budeme vidieť v autách VW Group zjavne ešte pár rokov.


VW nebol jediným výrobcom, ktorý vyvíjal prevodovku s desiatimi stupňami. Hyundai oznámil vývoj prevodovky už v roku 2011. Výsledok zatiaľ nepoznáme. Vlastnú alternatívu vyvíja aj Ford, ktorý na skrini, prekvapivo, spolupracuje s GM. Kórejci a Američania sa však rozhodli pre klasické automatické prevodovky s hydrodynamickým meničom.

 

Zdroj: motoring