Francúzi po afére dieselgate čoraz častejšie prezentujú svoju víziu pre budúcnosť s nižšími emisiami. Prvým plánom bol zákaz predaja automobilov so spaľovacími motormi na území Francúzska od roku 2040. Najnovšie ich úradníci nechcú na území Paríža už od roku 2030! Prohibícia sa nebude týkať iba predaja nových áut so spaľovacími motormi, ale aj prevádzky starších kusov. Zákaz spaľovacích motorov bude pravdepodobne nasledovať aj v ďalších metropolách sveta. Je vôbec tento postup realizovateľný?

Bude Paríž prvým bezemisným veľkomestom na svete?

Západné veľkomestá sa stále viac a viac stretávajú so zhoršeným ovzduším. V Paríži už v roku 2015 podpísali dohodu o ochrane klímy, ktorej hlavným cieľom bolo udržať zvyšovanie teploty výrazne pod 2°C v porovnaní s teplotou v období pred industrializáciou.

Začal to dieselgate

Po prepuknutí aféry dieselgate začali predstavitelia štátov vo veľkom rozprávať o zákaze predaja vozidiel so spaľovacími motormi. Angličania chcú zakázať predaj vozidiel so spaľovacími motormi od roku 2040, rovnako tiež Francúzi. To by znamenalo koniec predaja aj rôznych hybridných modelov.

Z nízkoemisných zón sa pravdepodobne prejde rovno na zákaz prevádzky všetkých vozidiel so spaľovacími motormi.

Podľa primátorky Anne Hidalgo Paríž trpí pre výrazný podiel vozidiel so spaľovacími motormi, a to bez výnimky. Takže nielen vznetové modely, ale všetky vrátane hybridných verzií! Od roku 2024 plánujú zakázať prevádzku vznetových modelov. O 6 rokov neskôr to budú všetky bežné automobily so spaľovacími motormi.

Už aj v Číne začínajú uvažovať nad problémami s emisiami zo spaľovacích motorov. Tam je situácia ozaj vážna.

Primátorka hovorí, že až 60% obyvateľov francúzskej metropoly žiadne auto nevlastní. Ďalšie kroky však budú úrady konzultovať nielen s výrobcami, ale aj s obyvateľmi. Plánom je preferencia hromadnej dopravy, častejšie využívanie bicyklov alebo služieb carsharing. Samozrejme s elektromobilmi.

 

Čo na to povedať? Je to následok aféry Dieselgate. Aj keď sú moderné motory naozaj „čisté“, už to nič neopraví na pošramotenej povesti nielen vznetových, ale aj zážihových modelov. I keď sa dieselové motory do miest nehodia, môže to spraviť skrz cez rozpočet ľuďom, ktorí tieto vozidlá využívajú na cestovanie na dlhšie vzdialenosti a pritom bývajú v meste. Myslíte, že Paríž budú nasledovať aj ďalšie európske veľkomestá, ako Londýn, Berlín alebo Amsterdam?