Autá s pravostranným riadením tvoria na našich cestách v podstate malé percento premávky. Na Slovensku sme si doteraz takéto auto nemohli zaregistrovať. Mohli sme ho však používať. Táto situácia však končí. Rozhodol o tom Európsky súdny dvor, ktorý je ako jediný oprávnený podávať záväzný výklad európskych ustanovení. Po novom teda bude možné do evidencie vozidiel v celej únii prihlásiť auto s pravostranným riadením.

Podnetom na toto rozhodnutie bol spor medzi Európskou komisiou a štátmi Poľsko a Litva. Obe krajiny (a nielen ony) odmietali registrovať či už jazdené, alebo nové autá s pravostranným riadením.

 

Zákaz registrácie podľa súdu porušoval základný princíp Európskej únie a teda voľný pohyb tovaru. Poľsko a Litva argumentovali tým, že autá s volantom na pravej strane sú v pravostrannej premávke nebezpečné. Tento argument však pred súdnym dvorom neobstál. Ak krajiny umožňujú používanie týchto áut na svojich cestách, znamená to, že prijali riziko, ktoré ich prevádzka prináša.

V rozsudku sa píše: Členské štáty nemôžu odmietnuť alebo zakázať predaj, registráciu, uvedenie do obehu, alebo použite dopravných vozidiel z dôvodu týkajúceho sa riadiaceho zariadenia, ak toto zodpovedá požiadavkám rámcovej smernice 2007/461 a smernice 70/3112.

Jazdiť s autom, ktoré má volant na nesprávnej strane, rozhodne neprispieva k bezpečnosti cestnej premávky.

Rozsudok sa teda veľmi jasne týka aj Slovenska. Po novom bude u nás možné zaregistrovať vozidlo s volantom na pravej strane. Krátko po zverejnení tejto informácie sa začali šíriť konšpiračné teórie, ktoré hovoria o tom, že rozsudok si vynútili vplyvný dovozcovia jazdených áut. Umožnením registrácie áut z Veľkej Británie sa dostanú k možnosti predávať lacné autá do kontinentálnej Európy.

 

Jazda s autom, ktoré má volant vpravo je na našich cestách minimálne nepohodlná a v mnohých prípadoch doslova nebezpečná. Vpravo jazdíme 75 rokov. V prvom Československu sme to mali presne naopak. Zmena nebola jednoduchá. Vpravo jazdíme od 18. marca 1939, teda štyri dni od vzniku Slovenského štátu.

 

Zdroj: europa.eu

Prečítajte si aj:  Aké to je za volantom pretekárskeho auta?

Marian ČABÁK Komentár redakcie: Marian ČABÁK

Nie len ako inštruktor Školy Bezpečnej Jazdy s týmto rozhodnutím nesúhlasím! V prvom rade pre ďalšie zvýšenie zložitosti v stále hustejšej premávke už beztak náročného predbiehania mimo obce, ktoré v prípade kolízie prebieha vždy v životu nebezpečných rýchlostiach nad 70 km/h. Cena ľudského života je vraj nevyčísliteľná, preto vlastne nemá žiadnu cenu a aj v tomto prípade dostáva prednosť ekonomika a obchod.