Fiat pred pár dňami uviedol na slovenský trh Tipo Kombi. My sme mali možnosť na krátke zoznámenie sa s autom. Po 20 minútach jazdy je síce ťažko hodnotiť auto komplexne, ale pár postrehov sa predsa len nájde. Fiat Tipo patrí do nižšej strednej triedy a okrem karosérie kombi si ho môžete kúpiť aj ako sedan alebo hatchback.

Taliani tvrdia, že Tipo vyvinuli podľa koncepcie „Schopnosti miesto ozdôb“ a namiesto pozlátka sa zamerali na funkčnosť.

Pre značku je Tipo kľúčovým autom. Okrem variácií 500-ky totiž v ponuke osobných vozidiel nájdete len Pandu, 124 Spider a dožívajúce Punto. Fiat verí, že osloví veľkú skupinu zákazníkov vďaka výbornému pomeru cena/hodnota. Taliani tvrdia, že Tipo vyvinuli podľa koncepcie „Schopnosti miesto ozdôb“ a namiesto pozlátka sa zamerali na funkčnosť. Marketing dokáže vymyslieť čokoľvek, ale po prvých skúsenostiach s autom to Fiatu celkom verím.


Kombi má na dĺžku 4,57 m, na šírku 1,79 m a na výšku 1,51 m. Rázvor náprav je 2638 mm. Objem batožinového priestoru je 550 litrov. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1280 kg do 1425 kg.

Batožinový priestor má 550 litrov.

Tipo Kombi prichádza s niekoľkými motorizáciami. Základom je osvedčený atmosférický motor 1,4 16V FIRE s výkonom 70 kW (95 koní) a 127 Nm. Od motora neočakávajte žiadnu zdrvujúcu dynamiku. Ďalšou atmosférou v ponuke je 1,6 E-Torq s výkonom 81 kW (110 koní) a 152 Nm. Jedna-šestka je výhradne kombinovaná s klasickým 6-stupňovým automatom. Zaujímavejšou a najdynamickejšou voľbou je jednotka 1,4 T-Jet s výkonom 88 kW (120 koní) a krútiacim momentom  215 Nm. Už od výroby je možné objednať verziu spaľujúcu LPG. Ide tak o výbornú a ekologickú alternatívu k naftovým motorom.


Naftovým základom je 1,3 MultiJet s výkonom 70 kW (95 koní) a 200 Nm. Lepšiu dynamiku poskytne 1,6 MultiJet II s výkonom 88 kW (120 koní) a krútiacim momentom 320 Nm. Motorizácia 1,3 MultiJet je k dispozícií s 5-stupňovým manuálom. Ostatné verzie sú dostupné so 6-rýchlostnou prevodovkou. 1,6 MultiJet II môžete zvoliť aj so 6-stupňovou dvoj-spojkovou prevodovkou DDCT.

Prvé dojmy
Nakrátko som sa posadil za volant verzie 1,6 MultiJet. A aké sú prvé dojmy? Privítali ma síce čierne plasty, ale okamžite sa ma zmocnil pocit, že sedím v solídnom aute. Tipo naozaj nepôsobí ako nejaké lacné auto, ktoré by malo konkurovať Dacii, či lacným sedanom od PSA. Bez hanby sa môže radiť medzi mainstreamové kompakty.


Už prvé metre jazdy naznačili, že pri ladení podvozku stavili Taliani hlavne na komfort. Tipo má vpredu nápravu typu McPherson a vzadu torznú priečku. Naftový motor dával o sebe vedieť nielen typickým rachotavým zvukom, ale aj vibrovaním na voľnobehu. Užívateľsky príjemnejší bude určite jeden z benzínových motorov. Poteší však detail ako trvalé deaktivovanie systému Štart/Stop. Toto okrem koncernu FCA neponúka nikto.


Interiér patrí v nižšej strednej triede k tým priestrannejším. Predným sedačkám by som však vytkol absenciu v oblasti bedier. Tiež trochu zaráža rozmer volantu, ktorý nie je veľký, ale doslova obrovský. Presne tento volant si pamätám z testu Jeepu Cherokee a veľký bol už aj na pomery SUV, nie kompaktného vozidla. :-)


Veľmi sa mi páčil infotainment UConnect so 7“ matnou dotykovou obrazovkou. Rozhranie je jednoduché a má peknú grafiku. Obrazovka neťahá zbytočne oči vďaka bielemu písmu a čiernemu podkladu. Trochu ma však prekvapilo, že chýba slovenský, ale aj český jazyk.

Nie, interiér nie je malý, to len tak pôsobí popri obrovskom volante.

V základnej výbave TIPO nájdete prvky ako manuálnu klimatizáciu, centrálne zamykanie a Hill Holder. Druhý stupeň výbavy PLUS prináša navyše 16“ oceľové disky, chrómové kľučky, volant a radiacu páku v koži,  infotainment UConnect s 5“ displejom, či LED denné svietenie. Najvyššia výbava LOUNGE pridá ešte 16“ disky z ľahkých zliatin, automatickú klímu, lakťovú opierku, infotainment UConnect so 7“ displejom a tempomat. Žiadny prehnaný luxus a prevratné technológie teda nedostanete, ale opäť sa patrí pripomenúť, že Fiat sa zameral najmä na pomer ceny/hodnoty. Okrem toho Fiat ponúka aj pomerne bohatú príplatkovú výbavu s prijateľnými cenami.


Fiat stanovil úvodnú zľavu 650 €, ktorá je platná do 23.2. Cena za základný model tak začína na 13 390 €. Za výbavu PLUS musíte zaplatiť 15 040 €. Najvyššia výbava LOUNGE začína na 17 540 € s motorom 1,4 T-Jet.


Fiat Tipo Kombi cenník