Fiat predal v roku 2023 v Európe 173 187 kusov päťstovky, ale iba 64 244 áut malo elektrický pohon. To je pre koncern Stellantis málo, navyše dopyt to batériovej 500e aktuálne klesá, takže továreň v Mirafiori musela vo februári obmedziť produkciu a podľa potreby je pripravená aj zastaviť linky.

To je v tejto chvíli pre taliansku značku zásadný problém, pretože v priebehu tohto roka končí v európskych predajniach stará 500 a Fiat za ňu nemá náhradu. Počítal s tým, že ju postupne plne nahradí verzia 500e, lenže to sa nedeje.

Záujem o elektromobily sa spomaľuje do tej miery, že sa Fiat nedávno rozhodol prepracovať starú Pandu a ďalej ju ponúkať pod novým názvom Pandina súbežne s chystanou novou elektrickou náhradou, ktorá je ale tiež prispôsobená tomu, aby do nej mohli byť montované spaľovacie motory (presnejšie povedané zvláda to platforma Smart Car).

S modelom 500 to ale také jednoduché nie je, ako naznačuje taliansky denník Corriere della Sera. Podľa neho preto Fiat začal chystať montáž spaľovacieho motora do elektrickej 500e, čo internetovej stránke Auto News potvrdili tiež dodávatelia automobilky.

Trojvalec... alebo trojvalec?

Nová a pôvodne neplánovaná hybridná päťstovka má vznikať na jeden linke s elektromobilom, teda v spomínanom závode Mirafiori v Turíne, zatiaľ čo stroje na výrobu starej 500 sa budú presúvať z Poľska do Alžírska, kde na ňu čaká ďalšia kariéra.

Pretože v prípade Fiatu 500e konštruktéri s inými jednotkami ako elektromotormi nepočítali, je v tejto chvíli vo hviezdach, či sa Taliani pokúsia dostať pod prednú kapotu súčasný dvojventilový mild-hybridný trojvalec Firefly s objemom 1,0 litra a výkonom 70 koní, alebo dajú prednosť koncernovému motoru 1.2 Puretech s elektrifikovanou dvojspojkovou prevodovkou, ktorý je dostupný s výkonom 100 alebo 136 koní. Voľba trojvalca je však ten menší problém.

Pre Fiat je oveľa horšie, že nový model so spaľovacím motorom zrejme nebude mať hotový skôr ako koncom roka 2025, respektíve začiatkom 2026, a to by v horšom prípade znamenalo, že predajcom bude rok a pol chýbať jedna z najžiadanejších verzií. V prípade súčasného, značne okliešteného portfólia značky to nie sú najlepšie vyhliadky.